• سه‌شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94022212669
  • خبرنگار : 71021

24 هزار میلیارد، هزینه سفر تفریحی ایرانی‌ها

24 هزار میلیارد، هزینه سفر تفریحی ایرانی‌ها

«بخش گردشگری در سال 2013 بالغ بر یک میلیون و 184 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد که این مقدار در سال 2014 رشد 2.7 درصدی داشته است.»

«بخش گردشگری در سال 2013 بالغ بر یک میلیون و 184 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد که این مقدار در سال 2014 رشد 2.7 درصدی داشته است.»

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا‌، طبق گزارش منتشر شده ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس‌، کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2013 رقمی در حدود 151 هزار میلیارد ریال بوده که 2.2 درصد از کل کمک‌های مستقیم به تولیدات ناخالص را شامل می‌شد.

این در حالیست که کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص داخلی در سال 2014 با 10 درصد رشد همراه بوده است.

طبق این گزارش، در سال 2013 حدود 5.3 درصد از مجموع اشتغال کشور مربوط به بخش گردشگری بود که در سال 2014 این رقم به یک میلیون و 216 هزار فرصت شغلی رسیده است.

این گزارش نشان می‌دهد، میزان هزینه سفرهای تفریحی (درون مرزی و داخلی) در سال 2013، حدود 24 هزار میلیارد ریال بوده است که بیشترین سهم را در مخارج گردشگری ایران داشته است. البته پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2014 حدود 10.6 درصد رشد داشته باشد.

اما هزینه داخلی حاصل از گردشگری در سال 2013 حدود 21 هزار میلیارد ریال بوده است که در سال 2014، پیش‌بینی می‌شود 12.6 درصد رشد داشته باشد.

هزینه سفرهای تجاری نیز با کمترین سطح تاثیر در اقتصاد گردشگری، دو هزار و 400 میلیارد ریال در سال 2013 بوده که برای سال گذشته میلادی، نرخ رشد 13.1 درصدی برای آن محاسبه شده است.

در سال 2013، مخارج سفرهای تفریحی (درون مرزی و داخلی) 90.7 درصد از کمک مستقیم گردشگری به تولید ناخالص کشور را تشکیل داده و مابقی آن رقمی در حدود 9.3 درصد، مربوط به سفرهای کسب و کار است.

در این گزارش همچنین آمده است: 18.5 درصد از کمک گردشگری به تولید ناخالص داخلی از هزینه بازدیدکنندگان خارجی و 81.5 درصد از آن از طریق سفرهای داخلی تامین می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس با آنکه برای تهیه این نمایه آماری گردشگری از گزارش شورای جهانی سفر در سال 2014 بهره گرفته، اما این نکته را نیز متذکر شده است که در آمار گردشگری کشور نواقصی چون در دسترس نبودن اطلاعات مرتبط با شاخص‌ها و یا به‌روز نبودن برخی داده‌ها به چشم می‌خورد.

علاوه‌بر این، در گزارش‌های موجود در شورای جهانی سفر نیز جای برخی داده‌ها خالی است که نشان دهنده‌ ضعف آماری گردشگری ایران است و این باعث شده شورای جهانی بر اساس اطلاعات موجود، برخی آمارها را تخمینی مشخص کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۴۱

صدا و سيما با معرفي جاذبه هاي کشور پهناور و زيبايمان مي تواند سهم بسزايي در جذب گردشگران خارجي و همينطور افزايش گردشگران داخلي داشته باشد