• یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94021306997
  • منبع : نمایندگی فارس

امام جمعه شیراز:

اعتکاف آماده‌سازی فردی برای ایفای نقش اجتماعی است

اعتکاف آماده‌سازی فردی برای ایفای نقش اجتماعی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، اعتکاف را آماده‌سازی فردی برای ایفای نقش اجتماعی دانست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، اعتکاف را آماده‌سازی فردی برای ایفای نقش اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، منطقه فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در جمع معتکفین مسجد جامع شهدا در شیراز با بیان این‌که «اسلام با عزلت مخالف بوده و هست» گفت: اساس ادیان ابراهیمی بر اجتماع بوده است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: اجتماع و مسائل اجتماعی مهمترین مسئله در اسلام است. مثلا اهمیت نماز جماعت به اندازه‌ای است که با حضور جمعیتی از نمازگزاران حتی فرشته‌ها هم قادر به محاسبه ثواب آن نیستند.

او در بیان اهمیت اجتماع و جماعت گفت: یکی از اصحاب رسول خدا(ص) که دیر به نماز جماعت رسیده و خود را به رکوع آن حضرت رسانید پس از نماز مسئله نمازش را از پیامبر(ص) پرسید، حضرت فرمودند نمازت صحیح است اما از ثواب کامل آن محروم شدی؛ این فرد از حضرت خواست در قبال این ثواب به قربانی بپردازد اما حضرت (ص) فرمودند دیگر هیچ چیز جای آن ثواب از دست رفته را نخواهد گرفت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان، مهمترین مسئله در احکام حج را وقوف در عرفات و مشعر دانست و گفت: تمام واجبات حج قابل جبران است، اما وقوف در عرفات و مشعر که فقط به نشستن مومنین کنار هم تاکید داشته و به جز آن هیچ عمل واجب خاصی ندارد قابل جبران نبوده و با عدم آن حج باطل است.

وی در عین‌حال یادآور شد که سابقه اعتکاف به زمان حضرت ابراهیم(ع) باز می‌گردد و اضافه کرد: حضرت موسی، سلیمان و داوود نیز برنامه‌های عبادی مثل اعتکاف داشته‌اند و به عزلت و گوشه نشینی در بعضی از ایام می‌پرداختند.

ایمانی همچنین خاطرنشان کرد: ادیان غیر ابراهیمی مانند بودائیان و هندوها نیز با برپایی دیرها، صومعه‌ها و معابد به این امور می‌پردازند.

وی با اشاره به روایتی که 10روز اعتکاف را معادل 2 حج و 2 عمره می‌داند و حتی قرآن مجید نیز از اعتکاف نام برده است، گفت: با این همه سفارش در اسلام به جماعت و اجتماع این سوال به وجود می‌آید که نقش عزلت و گوشه‌نشینی مانند اعتکاف چیست؟

امام جمعه شیراز در پاسخ این مطلب گفت: دین از منظر خدای متعال یک مجموعه به هم پیوسته است. وقتی به پیامبر(ص) سفارش می‌شود که بخشی از شب را به نماز و مناجات بپرداز این نیز یک بخش از تعالیم الهی است.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل که فرمودند خدا نکند دنیا به کسی رو بیاورد و او قبل از قبول مسئولیت خود را پیدا نکرده باشد، گفت: جامعه بشری به لحظاتی در زندگی احتیاج دارد که خودش باشد و خودش؛ تا برای کارهایی مثل قضاء حوائج مومنین، جهاد و حضور در جماعات اسلامی نیرو بگیرد.

ایمانی ضمن سفارش به خواندن صحیفه سجادیه گفت: پس از ارائه ترجمه صحیفه سجادیه در آسیای شرقی آنها به خواندن قرآن روی آوردند و به اسلام مشتاق شدند، ما با خواندن صحیفه به چگونگی ارتباط و درخواست از خداوند متعال پی می‌بریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha