کمتر از یک هفته دیگر هیات مدیرهی جدید خانه سینما فرصت دارند تا طبق اساسنامه، مدیرعامل این تشکل صنفی را انتخاب کنند.
خبرنگار بخش سینمایی ایسنا در گفتوگویی با نمایندگانی از چند صنف زیر مجموعه خانه سینما این پرسش را مطرح کرد که مدیر عامل جدید باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند برنامههای خانه سینما را اجرایی بکند، بویژه اینکه بسیاری از فعالیتهای صنفی این تشکل به دلیل حاشیههایی که دولت قبل برای خانه سینما ایجاد کرد، متوقف شده بود.
مدیرعامل خانه سینما باید چند وجهی باشد
در همین زمینه محمود سماکباشی رییس انجمن صدابرداران سینما معتقد است: مدیرعامل خانه سینما باید فردی چند وجهی باشد که در وهله اول مورد تأیید اهالی خانه سینما و دیگر هنرمندان این رشته باشد، همچنان که مورد تأیید متولیان سینما و وزارت ارشاد نیز باشد و بتواند با آنها وارد تعامل شود.
وی اضافه کرد: مدیرعامل سینما باید بتواند وارد مباحثی شود که به نفع خانه سینما باشد، به خصوص با در نظر گرفتن اینکه یکی دو صنف اساسی در خانه سینما دچار تفرق آراء هستند، بنابراین فردی که به عنوان مدیرعامل انتخاب میشود، باید مورد تأیید آنها هم باشد و بتواند با انواع تفکرات تعامل داشته باشد.
این صدابردار پیشکسوت همچنین با اشاره به نقش هیأت مدیره هر تشکل یا ادارهای یادآور شد: معمولا در هر مرکز، شرکت یا بنیادی، هیأت مدیره چارچوب وظایف و مسائل اجرایی را تصویب میکند و مدیرعامل مجری آن است؛ یعنی هیأت مدیره ورای مدیرعامل است اما از آنجا که مدیرعامل ویترین و مجری کارهاست، عملا مغلطه میشود که او مهمتر از هیأت مدیره است.
سماک باشی هیأت مدیره جدید خانه سینما را ترکیبی مثبت ارزیابی کرد و به ایسنا گفت: برخلاف اینکه عدهای معتقدند این هیأت مدیره ضعیف است، من معتقدم چنین نیست و ترکیب خوبی است. اگر قرار است حتما از دو صنف خاص نمایندگانی در هیأت مدیره خانه سینما حضور داشته باشند، باید اساسنامه را تغییر داد زیرا در حال حاضر چنین چیزی در اساسنامه فعلی نیست و اگر چنین پیشنهادی هم مطرح شود، بسیاری مخالف آن خواهند بود.
این صدابردار سینما اضافه کرد: هیأت مدیره جدید ترکیبی نجیب و صادق است که کارگردان هم در آن حضور دارد.
او با اشاره به دیگر اولویتهای خانه سینما، یکی از مهمترین این امور را تأمین امنیت شغلی سینماگران دانست و توضیح داد: امنیت شغلی فقط شامل بیمه یا بن کالا نمیشود بلکه خانه سینما باید بتواند از فیلم اعضایش دفاع کند تا آثار آنها خاک نخورد و تهیهکنندگان نیز بتوانند آثار بیشتری را تولید کنند.
سماک باشی درباره تأمین امنیت شغلی سینماگران توضیح داد: در حال حاضر کسانی خصوصی فیلم میسازند و خانه سینما هم باید از آنها دفاع کند که تاکنون در این زمینه کم کاری کرده است.
او با اشاره به جلسات مشترک خانه سینما با وزیر کار اظهار امیدواری کرد که این جلسات به نتیجه مطلوبی برسد و خانه سینما بتواند به اهدافش دست پیدا کند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صدابرداران سینما در ادامه متذکر شد: خانه سینما میتواند به سازمانی مانند نظام پزشکی و مهندسی تبدیل شود تا مجلس اساسنامه و تشکیلاتش را تصویب کند و برایش ردیف بودجه بگذارد. البته این مطلب به معنای آن نیست که خانه سینما تعطیل شود، بلکه همزمان با انجام امور، باید این موضوع را هم پیگیری کرد که قطعا این امر نیازمند کوشش هیأت مدیره است. البته مدیریت قبلی سینما آنقدر خانه سینما را درگیر حاشیه کرد که مسایل اصلی فراموش شد و حالا نوبت هیأت مدیره جدید است که این اهداف را پیش ببرد.
مدیرعامل خوب کسی است که ...
اما حسن حسندوست رئیس انجمن تدوینگران خانه سینما نیز توضیح داد: وظایف مدیرعامل در اساسنامه مشخص شده و مدیرعامل خوب کسی است که بتواند به نحو احسن مصوبات هیأت مدیره را اجرا کند، در جهت رفاه اداری اصناف مصمم باشد و فردی کاملا صنفی باشد که همسو با هیأت مدیره به مسائل صنفی بیاندیشد.
او با اشاره به طرح مبحث امنیت شغلی سینماگران تأکید کرد: این موضوع چیزی نیست که فقط به مدیرعامل وابسته باشد بلکه نیازمند همبستگی میان اصناف بهخصوص کارگردانها و تهیهکنندگان است. تا زمانی که آنان به این موضوع تن ندهند هرگز اجرا نخواهد شد. همچنان که چندین سال است این موضوع را پیگیری میکنیم، اما کارگردانها و تهیهکنندگان از زیر آن شانه خالی میکنند.
حسندوست معتقد است: مدیرعامل فقط مجری مصوبات است اما ما نقش او را بیش از حد پررنگ کردهایم در حالی که خودِ هیأت مدیره مهمتر از مدیرعامل است.
پیگیری جدی وضعیت مبهم امنیت شغلی سینماگران
در ادامه سعید رشتیان رئیس انجمن تهیهکنندگان فیلم مستند به ایسنا گفت: اولویتهای خانه سینما در صحبتهای آقای عسگرپور مدیرعامل این تشکل در جلسه دیدار نوروزی با آقای وزیر مشخص شد. خوشبختانه در دوره جدید که موانع خانه سینما به نوعی برطرف شده است، اصلیترین مسئله ما اکران و پخش فیلمها است و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، باید برطرف شود که حل این مسئله تأثیرات خود را بر تولید و ساخت فیلمها خواهد گذاشت.
او یادآور شد: در حال حاضر در اکران نوروزی هم مشکلاتی بود که وزیر ارشاد نیز به آن اشاره داشت.
رشتیان اضافه کرد: اگر خانه سینما و مدیرعامل جدید آن بتوانند توجهات و پیگیریهایی در این موضوع داشته باشند، به طور کلی احوال سینما دگرگون میشود.
او با اشاره به وضعیت مبهم امنیت شغلی سینماگران اضافه کرد: این مسئله بسیار مهم است و سالهاست پیگیری میشود اما هنوز به تعاریف و برنامههای مشخصی نرسیدهایم. همچنان که نوسان سیاستگذاریهای دولتهای پیشین باعث شد، امنیت شغلی سینماگران به حاشیه برود.
رشتیان در ادامه، دوره مدیریت محمدمهدی عسگرپور را در سمت مدیرعاملی خانه سینما بسیار پربار توصیف کرد و یادآور شد: اگر در آن دوره پرتنش خانه سینما، فرد دیگری به جای آقای عسگرپور بود، دچار گرفتاریهای فراوانی میشدیم. اما ایشان به دلیل جنبههای مختلفی که دارد، توانست کمک بسیاری به خانه سینما بکند و بخشی از مشکلات به خاطر نقش ایشان حل شد و تقریبا تمام دوستان خانه سینما با این نظر موافقاند.
این تهیهکننده فیلم مستند متذکر شد: اگر قرار است فرد دیگری مدیرعامل خانه سینما شود، باید هم از جانب اهالی خانه سینما مورد وثوق باشد و ضمن اینکه بخش دولتی هم باید او را بپذیرد تا بتوان تعامل فعالی میان خانه سینما و دولت برقرار کرد و امیدوارم دوستان هیأت مدیره بتوانند به چنین گزینهای برسند.
وی اضافه کرد: بودن آقای عسگرپور محاسن خاص خود را دارد، اما حضور طولانیمدتش شاید باعث سوءتفاهم بشود و امیدوارم اعضای هیأت مدیره بتوانند فرد دیگری با ویژگیهای ایشان و حتی بهتر پیدا کنند.
مدیرعامل خانه سینما نباید فعالیت سیاسی انجام بدهد
همچنین روانبخش صادقی رئیس هیأت مدیره انجمن آسیفا نیز معتقد است: یکی از مشکلات خانه سینما این بود که به دلیل حاشیههایی که در دولت پیشین با آن روبرو شد، از انجام بسیاری کارهای صنفیاش مانند بیمه، امنیت شغلی و مسائلی از این دست بازماند.
او تأکید کرد: کسی که مدیرعامل خانه سینما میشود، به هیچ وجه نباید فعالیت سیاسی انجام بدهد زیرا به فعالیتهای اصلیاش لطمه میزند.
صادقی با اشاره به شرایط فعلی سینما اضافه کرد: امروز فرصت مناسبی است چرا که وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با هنرمندان همراه است و از آنان حمایت میکند. بنابراین اگر مدیری دانا و آگاه به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شود، میتواند از موقعیت فعلی استفاده بسیاری ببرد.
این هنرمند سینما در عین حال یادآور شد: لازم نیست مدیر خانه سینما حتما فردی سینمایی باشد، بلکه باید مدیری دانا و آگاه باشد و بتواند فارغ از مسائل گروهی و دستهبندیها افقهای جدیدی را تعریف کند. در راستای اساسنامه اصلی و اهداف خانه سینما بکوشد.
صادقی با اظهار تأسف از وضعیت صنفی اهالی سینما یادآور شد: ما به اندکها راضی شدهایم و به دنبال اجرای کمترینها هستیم، اما یک مدیر قوی، خلاق و آگاه میتواند شرایط را به گونهای تغییر بدهد که اهالی سینما ناچار نشوند به کمترینها قناعت کنند.
وی افزود: دولت قبلی همه بخشها و اصناف را به حاشیه برد، اما امیدواریم سال 94، خانه سینما بتواند طبق اساسنامهاش فعالیت کند و هنرمندان را به شایستگیهایشان برساند.
روانبخش صادقی در پاسخ به این پرسش که اگر مدیری خارج از سینما انتخاب شود، آیا اهالی خانه سینما او را میپذیرند، توضیح داد: هنرمند باید به هنرش بپردازد. در بسیاری موارد خوب است فردی خارج از آن حیطه خاص که بدون حب و بغض باشد، به این مسوولیت گماشته شود. اگر کسی درگیر ساخت فیلم باشد، حضورش به عنوان مدیرعامل خانه سینما دوپهلو خواهد شد و از انجام فعالیتهای هنری خود نیز بازمیماند. اما یک مدیر که به شرایط آگاه است حتی اگر خود در آن حیطه فعال نباشد، باز هم میتواند مسائل را هدایت کند.
انتهای پیام
نظرات