رئیس پلیس تهران بزرگ با تشریح جزئیات فعالیت سامانه پیامکی مرکز فوریتهای پلیسی 110 در پایتخت، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده این سامانه علاوه بر پایتخت در سراسر کشور اجرایی شود.
به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار حسین ساجدینیا روز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه پیامکی پلیس 110 به شماره " 110110 "، گفت: این سامانه همزمان با ایام دهه مبارک فجر به شکل رسمی افتتاح شد.
وی با اشاره به اهداف راهاندازی این سامانه خاطرنشان کرد: همواره یکی از دغدغههایی که در حوزه پلیس و امنیت با آن روبرو بودیم، بحث شهروندانی بود که به هر دلیلی ارتباط تماس صوتی با مرکز فوریتهای پلیسی 110 را نداشتند و از این رو ممکن بود با مشکلاتی روبرو شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای آن دسته از شهروندان که دارای مشکلات گفتاری و شنیداری بوده و یا در موقعیتی هستند که نمیتوانند صحبت کنند، مرکز فوریتهای پلیسی 110 را با شماره پیامکی 110110 راهاندازی کنیم.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: مواردی را در گذشته داشتیم که سارقی وارد خانه شهروندی شده و آن شهروند امکان تماس با سامانه 110 را نداشت. در این شرایط میتوان با ارسال پیامک از پلیس کمک خواست.
سردار ساجدینیا همچنین از اعلام آمادگی پلیس برای ارتباط با اورژانس و آتشنشانی از طریق سامانه پیامکی 110 خبر داد و افزود: با توجه به اینکه اورژانس و آتشنشانی فاقد سامانه پیامکی هستند، ما این آمادگی را داریم که در صورت نیاز با آتشنشانی و اورژانس نیز در حوزههای امدادرسانی همکاری داشته باشیم.
وی با اشاره به زبان مورد استفاده در سایت پیامکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط اضطراری نمیتوان زبان تلفن همراه را تغییر داد، ارسال پیامک به این سامانه چه با زبان لاتین و چه با زبان فارسی میسر است و تمام پیامکها خوانده و به آنها ترتیب اثر داده خواهد شد. اما لازم است شهروندان در پیامک خود آدرس را به طور دقیق درج کرده و نوع حادثه را نیز بیان کنند.
رییس پلیس تهران بزرگ درباره اینکه اگر مزاحمتی با این سامانه انجام شود، چطور میشود آن را ردیابی کرد به ایسنا گفت: این سامانه نیز همانند پلیس 110 است و همانطور که متخلفان و مزاحمان سامانه 110 شناسایی میشوند، با کسانی که بخواهند با سامانه پیامکی 110110 نیز ایجاد مزاحمت کنند برخورد خواهد شد.
به گفته سردار ساجدینیا، 99 درصد از مزاحمتهای سامانه تلفنی 110 شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدهاند.
وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال 94 این سامانه پیامکی در سراسر کشور اجرایی شود، گفت: پیشبینی میشود روزانه بین 50 تا 100 پیامک به این سامانه ارسال شود. در حال حاضر نیز روزانه حدود 30 هزار تماس با مرکز فوریتهای پلیسی 110 انجام میشود که در مجموع 11 هزار مورد از این تماسها یعنی معادل 30 درصد تماسها عملیاتی میشود.
رییس پلیس تهران بزرگ از شهروندان خواست در صورتی که امکان تماس صوتی با پلیس را دارند حتما از این شیوه استفاده کنند.
وی درباره نحوه اطمینان از صحت پیامکهای ارسالی سامانه پیامکی 110110 گفت: همانند تماسهای گفتاری، ما فرض را بر صحت میگذاریم و مامورانمان به محل اعزام میشوند. در حال حاضر نیز میانگین زمان حضور ماموران پلیس در صحنه 7 دقیقه است.
همچنین ساجدینیا از شهروندان خواست تا حداکثر ظرف مدت 24 ساعت آینده نظرات و پیشنهادات خود درباره این سامانه را از طریق ارسال پیامک به این شماره با پلیس در میان بگذارند تا به مناسبت ایام دهه فجر، به 20 نفر از آنها به قید قرعه جوایزی اهدا شود.
انتهای پیام
نظرات