• سه‌شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93110703956
  • خبرنگار : 71452

بوئینگ پیشگام انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی

بوئینگ پیشگام انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی

بوئینگ بعنوان نخستین شرکت خصوصی تجاری، انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را از سال 2017 آغاز خواهد کرد.

بوئینگ بعنوان نخستین شرکت خصوصی تجاری، انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را از سال 2017 آغاز خواهد کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، با پایان یافتن برنامه شاتل فضایی ناسا در سال 2011، ناسا برای انتقال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی مجبور به استفاده از کپسول فضایی سایوز روسیه شد؛ هزینه هر صندلی در این فضاپیما بالغ بر 70 میلیون دلار است.

ناسا علاوه بر پیگیری پروژه کپسول فضایی اوریون برای انتقال فضانوردان به فضا از جمله سفر سرنشین‌دار به مریخ، طرح تاکسی فضایی را در دستور کار دارد.

ماه سپتامبر 2014 (شهریور ماه) دو شرکت خصوصی بوئینگ و اسپیس‌ایکس بعنوان برندگان نهایی قرارداد تاکسی فضایی ناسا انتخاب شدند.

بوئینگ در قالب قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار و با استفاده از فضاپیمای CST-100 و اسپیس‌ایکس با قرارداد 2.6 میلیارد دلاری و استفاده از نسخه سرنشین‌دار کپسول دراگون، فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل خواهند کرد.

انتخاب این دو شرکت با اعتراض شرکت سیرا نوادا مواجه شد؛ اما اوایل ماه جاری میلادی این اعتراض از سوی دولت رد شد و ناسا جزئیات دقیق‌تر برنامه تاکسی فضایی را اعلام کرد.

بر این اساس بوئینگ بعنوان نخستین شرکت خصوصی، مأموریت انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را آغاز خواهد کرد.

یک فضانورد ناسا به همراه خلبان آزمایشی بوئینگ بعنوان نخستین خدمه در پرواز آزمایشی فضاپیمای CST-100 در ژوئیه 2017 حضور خواهند داشت و درصورت موفقیت این پرواز آزمایشی، نخستین گروه فضانوردان در دسامبر 2017 توسط این فضاپیما راهی فضا خواهند شد؛ این فضاپیما تا 10 بار قابلیت استفاده مجدد دارد.

پرواز آزمایشی کپسول بدون سرنشین دراگون (Dragon V2) نیز برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده است و درصورت موفقیت، پرواز سرنشین‌دار آن در سال 2017 انجام خواهد شد.

«چالز بولدن» مدیر ناسا ابراز امیدواری کرد که از سال 2017 چک جدیدی برای آژانس فضایی فدرال روسیه – روس‌کاسموس – برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی صادر نکند.

هزینه هر صندلی در برنامه تاکسی فضایی ناسا 58 میلیون دلار است که باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه‌های انتقال فضانوردان به فضا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha