رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: با وجود اینکه جایگاه معلمان در جامعه به رسمیت شناخته شده است، اما آن گونه که باید به حفظ این جایگاه توجه نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، عبدالرسول عمادی ظهر امروز با اشاره به اهمیت شورا و عظمت کارهای مشارکتی، اظهار کرد: تشکیل شوراها کار بسیار بزرگی است و باید از ظرفیت این شوراها حداکثر بهرهمندی را ببریم. شوراهای آموزش و پرورش در سایر استانها اختیار تام در حوزه تعلیم و تربیت دارند که به ریاست استاندار برگزار میشود. در واقع اگر بتوانند شوراها فعالیتهای منسجمی داشته باشند قادر خواهند بود از ظرفیت کل استان در این راستا بهره بگیرند.
وی یادآور شد: وظیفه اول در این خصوص بر عهده خود آموزش و پرورش است که دو رویکرد برای رسیدن به مصوبات شورای آموزش و پرورش وجود دارد که میتوان به کشف و بهرهبرداری از ظرفیتهای خارج از نظام تعلیم و تربیت و بهرهگیری از قوتهای موجود در خود آموزش و پرورش اشاره کرد، لذا سرمایههای بزرگی در نظام آموزش و پرورش وجود دارد که این سرمایهها باید شناسایی شوند و در اختیار شورای آموزش و پرورش قرار گرفته و اجرایی شوند. در ضمن شهر تهران از جهت سرمایههای فیزیکی ثروتمندترین واحد قابل شناسایی در کشور است که هر سال نیز به این سرمایهها اضافه میشود.
عمادی متذکر شد: ما در مجموعه آموزش و پرورش سرمایههای بسیاری از جمله سرمایههای انسانی و اجتماعی را دارا هستیم، از این رو در ساماندهی این منابع باید دقت بیشتری داشت و میزان مشارکت در نهادهای غیررسمی و اعتماد را در بین مردم بالا برد.
در ادامه این جلسه، استاندار زنجان عنوان کرد: در خصوص اهمیت آموزش و پرورش هیچ تردیدی وجود ندارد، چرا که در تربیت فرزندان این مملکت و نیروی انسانی کارآمد برای اداره این کشور در آینده نقش بیبدیلی دارد، اما آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته ضرورت و اهمیت مشارکت مردم در اداره این دستگاه مهم بوده است.
جمشید انصاری خاطرنشان کرد: ما همیشه در مورد مشارکت مردم با این نهاد صحبتهای زیادی داشتهایم، اما تلقی ما از این مسئله چندان درست نبوده است، چرا که معمولاً افکار عمومی در خصوص مطالبه آموزش و پرورش در امر مشارکت، مشارکت در امر مالی است و در این مسئله خود آموزش و پرورش هم دخیل بوده، چرا که کمتر از مشارکت مردم به لحاظ معنوی استفاده کرده است.
نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اینکه در خود شوراهای آموزش و پرورش کمتر به ارتقاء سطح آموزشها توجه شده، متذکر شد: ما نتوانستهایم از همه ظرفیتهای آموزش و پرورش در جهت رفع مشکلات موجود در این حوزه استفاده کنیم و بسیاری از این ظرفیتها مغفول واقع شدهاند و اگر ما بخواهیم به سمت یک تحول جدید در این حوزه جدید برویم باید به سمت توسعه مشارکت عمومی به مفهوم واقعی و همچنین ما باید به سمت کاهش تصدیهای دولتی برویم.
در ادامه، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان، اظهار کرد: یکی از سیاستهای محوری آموزش و پرورش به معنای شکلگیری رفتار فردی و اجتماعی توسعه مشارکتهای مردمی است، به همین جهت ما باید برای حل مشکلات فرهنگی باشد با نگرشی سیستمی وارد عمل شویم، چرا که شوراهای آموزش و پرورش بهترین محل برای تحقق این امر هستند.
مرتضی تمجیدی یادآور شد: جامعترین شکل مشارکت در تعلیم و تربیت وجود دارد و ما نیز سعی کردهایم با نظرخواهی از اولیا، معلمان و سایر همکاران وابسته از مشارکت آنها بهره گرفته و در راستای رفع مشکلات عمل کنیم، در همین جهت طی یک سال گذشته 11 جلسه در سطح استان برگزار شده که 74 مصوبه در این جلسات به تصویب رسیده است.
انتهای پیام
نظرات