• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93100602684
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان خبر داد

پایان مرمت عالی‌قاپو تا پایان سال/ نم‌زدگی دیوارهای مسجد امام (ره)

پایان مرمت عالی‌قاپو تا پایان سال/ نم‌زدگی دیوارهای مسجد امام (ره)

آمارها نشان می‌دهند، میزان ورود گردشگران خارجی به اصفهان از 67 هزار نفر در سال 91 به 163 هزار نفر در 9 ماهه اول سال جاری رسیده است.

آمارها نشان می‌دهند، میزان ورود گردشگران خارجی به اصفهان از 67 هزار نفر در سال 91 به 163 هزار نفر در 9 ماهه اول سال جاری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان امروز (شنبه) در جلسه علنی شورای شهر با اعلام این خبر اظهار کرد: 22 هزار اثر تاریخی شناخته شده در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد 800 اثر ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به لحاظ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جایگاه مطلوبی در سطح کشور دارد، افزود: مشکل اساسی اداره کل میراث این است که سازوکارهای لازم در سازمان وجود ندارد و متاسفانه ما فاقد یک دفتر فنی برای رسیدگی به پروژه‌ها هستیم و بسیاری از پرداخت‌ها به همین علت با مشکل روبرو هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه بناهای شاخص استان با بحران روبرو بوده تصریح کرد: برای نمونه مرمت عالی‌قاپو یا نم‌زدگی بخشی از دیوارهای مسجد امام(ره) از جمله مشکلاتی بود که رفع آن‌ها یک عزم و اهتمام جدی را می‌طلبید.

الهیاری با بیان اینکه برای مرمت عالی قاپو تلاش بسیاری انجام شده و تا پایان سال 93 مرمت آن را تمام خواهیم کرد، افزود: همچنین در کنار مرمت عالی قاپو کار مرمت چهل ستون با هزینه‌ای بالغ بر 4 الی 5 میلیارد تومان آغاز شده است.

دو سوم صنایع دستی کشور مربوط به اصفهان است

وی با بیان اینکه لازم است نم‌زدگی دیوارهای مسجد امام(ره) برطرف شود، ادامه داد: برای رفع این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم و بازدیدهایی که قرار است از این اثر تاریخی شود به صورت میدانی انجام می‌شود و باید به گردشگران نشان دهیم که توانایی رسیدگی به آثار تاریخی فاخر را داریم و مرمت این اثر در حال آغاز است.

الهیاری با اشاره به اینکه استان اصفهان در خصوص میراث فرهنگی در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است، افزود: دو هزار اثر تاریخی نیازمند پالایش و مرمت هستند و به منظور مرمت این آثار و احیا مجدد آن ها نیازمند طرح یگان حفاظت آثار تاریخی هستیم که البته این طرح نیازمند منابع مالی است.

وی ادامه داد: می‌خواهیم امکان سرویس‌دهی به تمام بناهای شاخص استان ایجاد شود و جایگاه سه بخش حوزه میراث که شامل میراث، گردشگری و صنایع دستی است را ارتقا دهیم، چراکه از 196 رشته صنایع دستی که در کشور داریم، دو سوم صنایع دستی مربوط به استان اصفهان است.

گردشگری یکی از دغدغه‌های اصلی در سازمان است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به تشکیل سه شورای هم‌اندیشی برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: این شورا با حضور اساتید، پیشکسوتان این حوزه‌ها شروع به کار خواهد کرد.

الهیاری با بیان اینکه گردشگری یکی از دغدغه‌های اصلی این اداره کل است خاطرنشان کرد: میدان امام(ره) که یک شاخص جهانی است و جزو بناهای فاخر است، در توسعه گردشگری نقش مهمی دارد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در گردشگری با رشد قابل توجهی مواجه بودیم، به طوریکه آمارها نشان می‌دهند میزان ورود گردشگر خارجی به اصفهان در سال 91، 67 هزار نفر، در سال 92، 77 هزار نفر و در شش ماهه اول سال جاری 110 هزار نفر و در مهر و آبان 53 هزار نفر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به قلعه شاه دژ اشاره کرد و افزود: اشکال‌هایی در اجرایی کردن این پروژه وجود داشت که بخشی از این مشکلات به تداخلات شهرداری و میراث فرهنگی مربوط می‌شود که البته یک امر طبیعی است.

الهیاری ادامه داد: استان اصفهان در ثبت آثار ملی در رتبه پنجم قرار گرفته است که باید جایگاه خود را ارتقا دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha