• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93092615704

در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی مطرح شد

تلاش برای تخصیص چهار درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش

تلاش برای تخصیص چهار درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش

در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی، الزام برخی از نهادهای غیردولتی به تخصیص 4 درصد از بودجه خود به بخش پژوهش مورد تاکید قرار گرفت.

در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی، الزام برخی از نهادهای غیردولتی به تخصیص 4 درصد از بودجه خود به بخش پژوهش مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، جلسه 56 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست دکتر محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه گزارش وضعیت بودجه بخش تحقیقات در لایحه بودجه 1394 و مقایسه با بودجه‌ سال‌های گذشته ارائه شد.

در این گزارش که براساس اطلاعات ارائه شده از جانب مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز آمار ایران تدوین شده است، بودجه تخصیص یافته به نهادهای پژوهشی و میزان افزایش بودجه مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن عبارت است از استفاده از فرصت کاهش قیمت نفت برای بالابردن سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور، کمک به صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق توسعه ملی، الزام برخی از نهادهای غیر دولتی به تخصیص 4 درصد از بودجه خود به بخش پژوهش، به روز کردن آمارهای بخش پژوهش با عنایت به بودجه تحقیقاتی در برخی از بخش های صنعتی و تولیدی کشور، ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی از طریق معافیت‌های مالیاتی و سایر ابزارها برای ورود به بخش پژوهش، مساله محور و اثربخشی پژوهش‌ها برای دستگاه‌های اجرایی و تغییر شاخص تخصیص بودجه دانشگاه‌ها از شاخص‌هایی مانند تعداد دانشجو به سایر شاخص‌ها مانند تعداد شرکتهای دانش بنیان.

دستور دیگر جلسه، ادامه بررسی" ماموریت جهاد دانشگاهی در زمینه اجرای نقشه جامع علمی کشور" بود.

دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در این زمینه، پیشنهادهای این نهاد را در زمینه اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کرد و اعضای ستاد در این مورد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است، اجرای برخی از طرح‌های ملی یا با همکاری شورای عتف، همکاری در انتقال دانش فنی و همکاری در تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجرای کرسی‌های نظریه پردازی به داخل کشور جزو اهم ماموریت‌های پیشنهادی جهاد دانشگاهی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.

بعد از ارائه این برنامه‌ها اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که شامل؛ توجه بیشتر جهاد دانشگاهی به بخش علم فناوری، کمک جهاد دانشگاهی به انجام پیمایش های عملیاتی در زمینه علوم انسانی، در نظر گرفتن تجربه های موفق جهاد دانشگاهی در زمینه سلول های بنیادین و.... در برنامه‌ ریزی های آینده، توجه بیشتر به دیپلماسی علم و فناوری در برنامه های جهاد دانشگاهی و جلوگیری از انحصار در زمینه فعالیت های علمی و فناوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha