• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93092515195
  • خبرنگار : 71480

سیف اعلام کرد

تهیه لیستی برای تامین منابع مالی واحدهایی که با محدودیت سرمایه مواجهند

تهیه لیستی برای تامین منابع مالی واحدهایی که با محدودیت سرمایه مواجهند

رییس کل بانک مرکزی گفت: تامین منابع مالی واحدهایی که با محدودیت سرمایه در گردش روبرو هستند از اولویت های نظام بانکی کشور است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: تامین منابع مالی واحدهایی که با محدودیت سرمایه در گردش روبرو هستند از اولویت های نظام بانکی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی الله سیف در نشست مدیران بانک‌های دولتی و موسسات مالی و اعتباری با بیان این‌که تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی متهم می شوند که اصرار افراطی در کنترل تورم داشته و از رکود غفلت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اما نظام بانکی این مسیر را دنبال نکرده است.

وی در ادامه افزود: این صحبت هنگامی درست است که ما سیاست انقباضی را دنبال می کردیم. در حالی که مجموع تسهیلات پرداختی در سال 1392 توسط نظام بانکی 236 هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی ما در ابتدای این سال این بود که این مبلغ به 240 هزار میلیارد تومان برسد، اما با تدابیر انجام گرفته این رقم به 285 هزار میلیارد تومان رسید که اولویت هم با تامین سرمایه در گردش بود در واقع نظام بانکی مسوولیت خود را به خوبی انجام داد. 177 هزار میلیارد تومان حجم تسهیلاتی است که تا پایان مهر ماه نظام بانکی پرداخت کرده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود:‌در بخش صنعت و معدن 80 درصد تسهیلات در بخش سرمایه در گردش بوده است عملکرد نظام بانکی در تحقق رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار بوده است، اما باید توجه کنیم هر چه نظام بانکی بیشتر بر اساس انضباط عمل کند می تواند در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذارتر باشد.

سیف با بیان این‌که باید مکانیزم اولویت گذاری را در اختصاص تسهیلات در نظر بگیریم خاطرنشان کرد: باید منابع محدود نظام بانکی به پروژه‌هایی اختصاص یابد که بازدهی بیشتری داشته یا در جهت تحقق اهداف اقتصادی موثرتر باشد. ما این مسیر را شروع و ابلاغ کرده‌ایم که منابع به پروژه‌هایی اختصاص یابند که 25 درصد از دارایی‌های آن از محل سهامداران بوده یا صورت مالی حسابرسی شده و انضباط مالی داشته باشند.تا تجربیات غلط گذشته تکرار نشده و شرکت‌های صوری با سرمایه کم ایجاد نشوند که با ایجاد مشکل آن شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکنند.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، اصرار بانک مرکزی در استقرار حاکمیت شرکتی در بانک ها است که نتیجه آن استفاده بهینه از منابع محدود است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تسهیلات تکلیفی برای نظام بانکی یکی از مسائلی است که مدیریت منابع را از بانک ها سلب می کند.در سال 1393 حجم تسهیلات تکلیفی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته 119 درصد افزایش داشته است و این طبیعی است که بانک‌ها را در حمایت از بخش خصوصی محدود می کند.در حالی که باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که بانک ها حامی شرکت های خصوصی باشند. امیدواریم در سال‌ آینده بانک ها بتوانند تسهیلات را براساس اصول کارشناسی اختصاص دهند.

سیف با بیان این‌که خط تولید و نیروی کار برخی بنگاه‌ها آماده است، اما آن ها با محدودیت سرمایه در گردش مواجه هستند خاطرنشان کرد: این واحدها در اولویت اول هستند و بانک ها باید منابع مالی آن ها را تامین کند در واقع نظام بانکی باید کل پروژه هایی که برای سرمایه در گردش معطلند تامین کنند بانک مرکزی در حال حاضر لیست این واحدها را تهیه کرده و به بانک ها معرفی کرده اند تامین مالی این واحدها به رشد اقتصادی کشور کمک می کند.

وی با اشاره به این‌که نظام بانکی مورد ظلم واقع شده اظهار کرد:‌ بانک‌ها از عهده تمام تقاضاها بر نمی‌آیند و منابع محدود خود را باید با اولویت بندی اختصاص دهند.

سیف همچنین افزود: بازار غیر متشکل پولی یکی از مشکلات ما است در این باره دادگاه ها و پرونده هایی تشکیل شده است انتظام بخشیدن به بازار پولی کمک می کند تا بی نظمی نرخ سود حل شود.

رییس کل بانک مرکزی در پایان افزود: همه بانک‌ها از بانک مرکزی خواسته اند تا با هر بانکی که تخلفی انجام داد برخورد جدی انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha