یک پژوهشگر تهران قدیم از اربعین حسینی تا 28 صفر را یک دههی عاشورای دیگر برای مسلمانان دانست و تاکید کرد: با پیادهروی میلیونی که امسال توسط مسلمانان به سمت کربلا رخ داد، جهان به عظمت اسلام پی برد.
نصرالله حدادی در گفتوگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با بیان اینکه در دورهی پهلوی، برای عزاداری ایام محرم و صفر فقط سه روز عاشورا، اربعین و رحلت پیامبر(ص) تعطیل بود گفت: هر چند در آن زمان دولت اهمیت زیادی به عزاداریهای مرسوم نمیداد، با این وجود علاوه بر تعطیلیهایی که حوزههای علمیه در این ایام داشتند، مردم عادی هم با خرده فرهنگهایی که از شهرستانهای مختلف به تهران وارد کرده بودند، مراسمهایی عزاداری خود را برپا میکردند.
او ایجاد آیینهایی مانند برگزاری مراسم شیرخوارگان علی اصغر(ع) در ششم محرم را از جمله آیینهایی دانست که در طول چند سال گذشته در کشور شکل گرفتهاند و افزود: از حدود 12 سال پیش، این آیین که از مهدیهی تهران شکل گرفت، هر سال رنگ وبوی بیشتری به خود میگیرد. اما نذری دادن برای این روزها یکی از نذرهایی است که از دوران گذشته تاکنون بین مردم، روال طبیعی خود را طی میکند.
وی افزود: در حکومت حدود 50 سالهی بعث در عراق مردم اجازهی برگزاری هیچ مراسمی را نداشتند، اما از سال 2003 که حکومت صدام سقوط کرد، حتی میتوان گفت ایرانیها، مردم عراق را برای برگزاری مراسمهای محرم و صفر تشویق کردند.
او پیادهروی شیعیان و مسلمانان به سمت کربلا را یکی دیگر از آئینهایی دانست که در طول چند سال گذشته بین مردم شکل گرفته است و افزود: این اتفاق ناخواسته نشاندهنده وفاق 20 میلیونی مسلمانان و شیعیان در دنیا است.
حدادی با اشاره به انجام مراسم حج در عربستان که سالانه حدود 7 میلیون نفر در آن شرکت میکنند و عربستان با ثروت و برنامهریزیهای زیاد میتواند از پس آن برآید، ادامه داد: این در حالی است که عراق در اربعین امسال پذیرای حدود 20 میلیون جمعیت بود، کشوری که در شرایط جنگ و وضعیت نابسامانی قرار دارد، خوشبختانه توانست این جمعیت را کنترل کند، اما عربستان در ایام حج تمتع برنامهریزیهای زیادی انجام میدهد تا بتواند همه چیز را کنترل کند. این مراسم بیمهی امام حسین(ع) است.
او با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی مردم ایران در شهرهای مختلف در تلاش هستند تا رسوم و نحوهی عزاداریهایشان را به صورت شاخص جا بیندازند، ادامه داد: عربهای جنوب ایران در تلاش هستند تا شرحهخوانی و شیوهی عزاداریشان را به همه معرفی کنند. مردم در شمال سعی میکنند تلفیقی از «امیری خوانی» و «مرثیهخوانی» را به عنوان عزاداری شاخصشان معرفی کنند. مردم یزد به جز برگزاری مراسم «نخلبندی»، فقط سیاه میپوشند و عزاداریهایی با طمانینه دارند.
وی همچنین تاکید کرد: زنجیرزنی در گذشته فقط متعلق به آذربایجانیها بود و مردم شهرهای دیگر چنین آئینی نداشتند، امابه خصوص در طول چند سال گذشته این حرکت تقریبا در همه دستههای عزاداری رواج پیدا کرد.
این پژوهشگر تهران قدیم ادامه داد: در گذشته عَلمکشی فقط توسط لوطیهای تهران انجام میشد و عزاداری بقیه مردم تا بهمن 57 به صورت کاملا عادی و سنتی بود، تا اینکه از حدود سال 60 برگزاری مراسمهای تاسوعا و عاشورا بین مردم ایران به یک راهپیمایی عظیم تبدیل و از چند سال گذشته نیز پرچمها و علمها بار دیگر در میان دستهجات سینهزنی معمول شد.
حدادی با اشاره به دوباره باب شدن «قمهزنی» در بین مردم نیز تاکید کرد: متاسفانه این عمل نکوهیده بار دیگر در حال تبدیل شدن به یک رسم در عزاداریهاست، رسمی که متاسفانه هنوز برخی تکیهها آن را به طور رسمی انجام میدهند.
انتهای پیام
نظرات