• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93092012381
  • منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر

بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان برای مبارزه با اعتیاد

 بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان برای مبارزه با اعتیاد

رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بیان اینکه قطعا تعدادی از نوجوانان ما درگیر ‏معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنین معضلاتی، ممکن است جامعه را ‏بیش از حد نگران کند، بنابراین باید به فکر سازوکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی ‏بود. ‏

رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بیان اینکه قطعا تعدادی از نوجوانان ما درگیر ‏معضل موادمخدر هستند، گفت: اعلام آمار مربوط به چنین معضلاتی، ممکن است جامعه را ‏بیش از حد نگران کند، بنابراین باید به فکر سازوکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی ‏بود. ‏

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، ابوالفضل رحمانی افزود: اینکه نوجوان از گروه همسالان خود تاثیر بگیرد، امر پذیرفته شده‌‏ای است و این قابل باور است که در این سنین تحت تاثیر صحبت‌های همکلاسی و دوست ‏خود قرار بگیرد.‏

وی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت گروههای همسالان در جهت مثبت بهره برد، ادامه داد: ‏این موضوع به قدری اهمیت دارد که ستاد مبارزه با موادمخدر نیز می‌تواند از آن استفاده کند ‏و برای اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر که راهکار بسیار منطقی و درستی است، از خود نوجوانان برای کمک به یکدیگر بهره برداری کند.زیرا به لحاظ بحث‌های ‏روانشناسی نوجوانان از دوستان خود بیشتر از خانواده، حرف شنوی دارند.‏

رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران تصریح کرد: در این میان نقش آموزش و پرورش در ‏کنار سایر سازمان‌ها مانند، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات ‏اسلامی، وزارت علوم، دستگاه‌های مذهبی مانند حوزه‌های علمیه و ... بسیار مهم و قابل ‏توجه است.‏

رحمانی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه آموزش و پرورش در بحث پیش گیری از اعتیاد ورود می ‏کند، احساس نیازی است که مجموعه فرهنگیان آن را درک کرده اند و آموزش و پرورش مایل ‏است به جامعه ای که در اختیار دارد کمک کند تا آسیب نبیند و اگر دانش‌آموزی در معرض ‏آسیب قرار دارد او را شناسایی و به خانواده او مشاوره دهد.‏

‏ وی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد اجتماعی مبارزه با موادمخدر می تواند به طور ‏صددرصد در جامعه اجرایی شود یا خیر، خاطرنشان کرد: وقتی این نوع مبارزه موردتوجه ‏قرار می گیرد یعنی اینکه تمام سازمان هایی که با افراد جامعه سروکار دارند باید در این امر ‏کمک کنند که این نیاز به ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها دارد و قطعا یکی از اقدامات ستاد ‏مبارزه با موادمخدر، ایجاد این هماهنگی هاست. البته انجام این امر، خیلی سخت بوده و دیر ‏محقق می‌شود.‏

‏ رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران با بیان اینکه اگر قرار است رویکرد اجتماعی مبارزه ‏با موادمخدر به طور کامل عملیاتی شود، باید اصل و بنا را بر پیشگیری قرار دهیم، ادامه داد: ‏فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و در حوزه دانش‌آموزی که به مجموعه وزارت آموزش و ‏پرورش مرتبط می‌شود لازم است ما مجموعه از دانش‌آموزان را واکسینه کنیم و به آنها ‏آموزش دهیم تا در ادامه این افراد، مهارت‌های کافی را کسب کنند. توجه داشته باشید که ‏مهارت‌آموزی با داشتن اطلاعات فرق دارد. اینکه یک سری اطلاعات را از طریق کتاب یا ‏نوارهای آموزشی که از صدا و سیما پخش شود، در اختیار افراد قرار دهیم، کار دشواری نیست ‏و فقط انتقال اطلاعات انجام شده اما مهارت‌آموزی موضع مهم‌تر و اثربخش‌تری است که ‏باید به آن توجه شود.‏‎ ‎

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش در حوزه مهارت‌آموزی به دانش‌‏آموزان در برابر آسیب‌ها به ویژه، اعتیاد فعالیت دارد یا خیر، بیان کرد: این کار شروع شده ‏اما آموزش و پرروش فقط از نظر محتوایی غنی است ولی برای کار اجرایی نیازمند کمک‌های زیادی است و باید برای آن برنامه‌های عملیاتی و مداخله‌ای تعریف شود تا بتواند در ‏امر توانمندسازی به طور جدی فعال باشد.‏

‏وی با اشاره به زنگ گفتگو در مدارس گفت: در حال حاضر زنگ گفتگو که در مقطع ‏متوسطه تعریف شده فضای خوبی است تا مشاوران و دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر ‏درباره موضوعات گوناگون و به خصوص آسیب‌های اجتماعی بپردازند. البته فراموش نکنید ‏که حتی قبل از مدرسه نیز، مهدکودک‌ها می‌توانند در امر آموزش و پیشگیری فعال باشند و ‏قبل‌تر از آن هم، که قرار است خانواده تشکیل شود و بحث ازدواج مطرح است، می توان ‏چنین آموزش‌هایی را درنظر گرفت.‏

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، رییس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: وقتی صحبت از توانمندسازی می‌شود یعنی ‏اینکه دانش‌آموز یا افراد جامعه هدف که در معرض آسیب قرار دارند، بتوانند از خود مراقبت ‏کنند و برای انجام این هدف، باید کارها به بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادها واگذار شود و در ‏ادامه بازخوردها، بررسی و برای ادامه راه برنامه‌ریزی کرد. فراموش نکنیم که پرداختن به ‏آسیب‌های اجتماعی به اندازه‌ای مهم و حساس است که نباید فعالیت در این زمینه را صرفا به ‏عنوان رفع تکلیف انجام داد.‏

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha