• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 93091911956

وزیر خارجه ترکیه: اتحادیه اروپا ما را از تصمیم‌گیری‌های مهم کنار گذاشته است

وزیر خارجه ترکیه: اتحادیه اروپا ما را از تصمیم‌گیری‌های مهم کنار گذاشته است

دولت ترکیه با انتقاد از اتهام‌های اتحادیه اروپا درباره تغییر تدریجی سیاست‌های خارجی این کشور اعلام کرد، آنکارا با وجود همکاری‌های مهم با اتحادیه اروپا از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده است.

دولت ترکیه با انتقاد از اتهام‌های اتحادیه اروپا درباره تغییر تدریجی سیاست‌های خارجی این کشور اعلام کرد، آنکارا با وجود همکاری‌های مهم با اتحادیه اروپا از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در اظهاراتی متذکر شد، ترکیه به عنوان کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا تنها در یک‌سوم مواضع سیاست خارجی اخیر این بلوک همکاری و شرکت داشته است. در حالی که در گذشته بیش از 80 درصد مواقع مواضعی مشترک با اتحادیه اروپا اتخاذ می‌کرد.

موگرینی در جریان یکی از مهم‌ترین سفرهای مقامات ارشد اتحادیه اروپا به ترکیه طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و آنکارا نیازمند همکاری‌های بیشتر برای مقابله با تهدیداتی از جمله شبه‌نظامیان داعش هستند.

در همین حال، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه همکاری‌های بسیار مهمی با اتحادیه اروپا به ویژه در امور امنیتی و سیاست‌های دفاعی داشته است. اما تاکنون ترکیه در هیچ مکانیسم تصمیم‌گیری مربوط به سیاست‌های دفاعی و امنیتی دخالت داده نشده است.

ترکیه از سال 2005 در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپاست اما روند پیوستن آن به این بلوک به دلیل مسائلی از جمله درگیری‌ها در جزیره قبرس و وضعیت دموکراسی در ترکیه به کندی پیش می‌رود.

چاووش اوغلو در ادامه سخنانش متذکر شد، در جلسه با مقامات اتحادیه اروپا هیچ انتقادی درباره اختلاف عقیده در مسائل سیاسی مطرح نشد.

وی همچنین همکاری ترکیه در کشور مالی و جمهوری آفریقای مرکزی را به عنوان نمونه‌های بارز همکاری قوی ترکیه با بلوک کشورهای اروپایی توصیف کرد.

در همین حال وزیر خارجه ترکیه افزود: کشوری که باید انتقاد کند ترکیه است چراکه همکاری‌های مداومی با اتحادیه اروپا داشته اما باز هم از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته می‌شود.

سفر اخیر موگرینی به همراه کمسیونرهای حقوق بشر و توسعه اتحادیه اروپا به ترکیه با هدف احیای روابط با این کشور صورت گرفت. مقامات اروپایی طی این سفر از ترکیه خواستند تا همکاری‌های بیشتری علیه داعش ارائه دهد و همچنین تحریم‌های این بلوک علیه روسیه را زیر پا نگذارد.

هفته گذشته رییس‌جمهور روسیه به ترکیه سفرکرد و پس از آن برنامه انتقال گاز به کشورهای جنوب غرب آفریقا را لغو و ترکیه را به عنوان جایگزین احتمالی این کشورها معرفی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha