• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 93091811391
  • منبع : نمایندگی خوزستان

گازگرفتگی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید!

گازگرفتگی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید!

ایسنا/خوزستان رییس دفتر اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: متاسفانه بسیاری از علائم گازگرفتگی با منواکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است.

رییس دفتر اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: متاسفانه بسیاری از علائم گازگرفتگی با منواکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، دکتر فریده یونسی اظهار کرد: از خواص عجیب گاز مونوکسید کربن این است که فرد پس از مسمومیت می‌خواهد از محیط بگریزد ولی به علت کاهش قدرت عضلانی موفق نخواهد شد. نشانه‌های مسمومیت حاد و مزمن با مونوکسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: طبق آمار، متاسفانه سالانه در تمامی فصول سال به ویژه فصل سرما تعداد زیادی از شهروندان بر اثر خفگی با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست می‌دهند و یا با معلولیت‌های شدید ذهنی و روانی مواجه می‌شوند، این در حالی است که بیشتر اقشار جامعه از مسمومیت‌های ناشی از این گاز هیچ گونه اطلاعی ندارند زیرا مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است و مسمومیت با آن به راحتی اتفاق می‌افتد.

یونسی تصریح کرد: این گاز به سرعت در هوا پراکنده می‌شود و چون لایه‌ای تشکیل نمی‌دهد، قدرت انفجار و احتراق ندارد. متاسفانه بسیاری از علائم گازگرفتگی با منواکسیدکربن شبیه به سرماخوردگی است و فرد دچار آب‌ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌شود. بیشتر افراد در این مواقع فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن دارند.

رییس دفتر تحقیق‌ معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: نشانه‌هایی همچون سردرد، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، فراموشی، سرگیجه و تحریک‌پذیری در مسمومیت‌های مزمن به دلیل شباهت با علائم سایر بیماری‌ها، تشخیص مسمومیت با مونوکسیدکربن را مشکل می‌سازد.

وی افزود: جوشکارها، مکانیک‌ها، آتش‌نشانان، افراد شاغل در ترمینال‌های اتوبوسرانی، افسران پلیس، رانندگان تاکسی، افرادی که با مواد شیمایی آلی کار می‌کنند و تمام کارگرانی که در محیطی بسته از چراغ نفتی استفاده می‌کنند، در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن هستند.

یونسی تاکید کرد: نوزادان، زنان باردار، سالمندان، افراد با سابقه داشتن بیماری‌های قلب و ریه و افراد مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایر افراد دچار عوارض ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیشگیری، تنها راه اجتناب از مسمومیت با مونوکسیدکربن است، گفت: بخاری، شومینه، آبگرمکن و هرگونه وسائل گازی باید توسط افراد متخصص طبق دستورالعمل کارخانه سازنده نصب شده و از وصل بودن دودکش و عدم انسداد آن اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha