• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93090804750
  • منبع : نمایندگی لرستان

خنک‌سازی آینه‌ای ساختمان با پمپاژ گرمای داخلی به فضا

خنک‌سازی آینه‌ای ساختمان با پمپاژ گرمای داخلی به فضا

دانشمندان دانشگاه استنفورد ماده‌ای را اختراع کرده‌اند که می‌تواند حرارت داخل ساختمان را، همراه با تابش گرمای خورشید، به فضا ارسال کند.

دانشمندان دانشگاه استنفورد ماده‌ای را اختراع کرده‌اند که می‌تواند حرارت داخل ساختمان را، همراه با تابش گرمای خورشید، به فضا ارسال کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه لرستان، این محصول انقلابی، که می‌تواند حتی در روزهای داغ ساختمان‌ها را سرد کند، بصورت صفحات چندلایه ساخته شده است و می‌توان آن را مانند پانل‌های خورشیدی بر روی بام ساختمان‌ها نصب نمود. اما تفاوت آن‌ها با پانل‌های خورشیدی این است که به جای تبدیل نور خورشید به انرژی، این صفحات گرما را به نور نامرئی تبدیل می‌کند و سپس آن را بصورت پرتو مادون قرمز می‌تاباند.

شان‌هوئی فن، استاد مهندسی برق دانشگاه استنفورد، در توضیح این فناوری گفت، این پانل‌ها - که شامل لایه‌ای از مواد مشابه مواد درون شن و ماسه یافت می‌شود - مانند نوعی آینه مخصوص عمل می‌کند، که هم حرارت را از داخل ساختمان بیرون می‌کشد و هم پرتو خورشید را انعکاس می‌دهد، سپس هردو را 100 کیلومتر به فضای سرد خارج از کره زمین می‌فرستد.

فن گفت: این ساختاری است که خود را حتی در زیر خورشید بدون استفاده از برق خنک می‌کند. بنابراین، اساسا آنچه که انجام می‌دهد این است‌که گرما را به فضای خارج می‌فرستد و همچنین نور خورشید را منعکس می‌کند تا ساختمان توسط خورشید گرم نشود. و در نتیجه شما اگر آن را بر روی سقف قرار دهید، به میزان قابل توجهی دمای ساختمان را پایین می‌آورد.

این پانل‌ها در زمان لمس، حتی در معرض خورشید خنک هستند و می‌توانند دمای داخل ساختمان را تقریبا ۵ درجه سردتر کنند. حرارت با فرکانسی به فضا فرستاده می‌شود که هنگام عبور از جو زمین هوا را گرم نمی‌کند. به گفته محققان، این تقریبا مانند در اختیار داشتن پنجره‌ای به فضا است.

به گفته فن، یکی از موارد استفاده از این پانل‌ها در ساختمان‌هایی است‌ که به برق یا تهویه هوا - برای مثال در کشورهای در حال توسعه - دسترسی ندارند.

گفته می‌شود که تا ۱۵ درصد انرژی مورد استفاده در آمریکا صرف بکاربردن سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه هوا می‌شود و اکنون به گفته محققان، می‌توان پس از نصب این پانل‌ها بر روی بام ساختمان‌ها، این مقدار را در دراز مدت صرفه‌جویی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha