• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۳ / ۰۰:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93090502979
  • خبرنگار : 71408

طولانی‌ترین «چنارستان» جهان + فیلم

طولانی‌ترین «چنارستان» جهان + فیلم

«خیابان پهلوی از بغل کوچه ما رد می‌شده. از خشت اول، کلنگی که وسط خیابان زدند من آنجا بودم و می‌دیدم. مردم رفته بودند درخت‌های چهارراه پهلوی را تماشا کنند، ببینند راست است که...»

«خیابان پهلوی از بغل کوچه ما رد می‌شده. از خشت اول، کلنگی که وسط خیابان زدند من آنجا بودم و می‌دیدم. مردم رفته بودند درخت‌های چهارراه پهلوی را تماشا کنند، ببینند راست است که...»

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، سخنان بالا بخشی از صحبت‌های مرتضی احمدی در آنونس فیلم مستند «چنارستان» به کارگردانی هادی آفریده است که پس از دو سال کار پیوسته در 70 دقیقه آماده نمایش شده است.

در این مستند برای اولین بار تصاویری هلی‌شات از خیابان ولیعصر (عج) به نمایش گذاشته شده است.

در این آنونس که در خبرگزاری ایسنا رونمایی می‌شود و نسخه‌ای از آن را در ذیل این خبر می‌بینید، دکتر ایرج حسابی (فرزند زنده‌یاد پروفسور محمود حسابی) هم درباره خیابان ولیعصر (عج) می‌گوید: «انقدر این شمیران قشنگ بوده که موسیو پراتیوا، سفیر کبیر فرانسه در ایران درباره آن نوشته: ملتی که به دست خودشان زیباترین داشته‌ی دنیا را نابود کردند».

در این مستند برای اولین بار خیابان ولیعصر (عج) و خاطرات شفاهی و جمعی تهرانی‌ها در طول یک قرن بررسی می‌شود و افرادی مانند مرتضی احمدی، دکتر احمد نادعلیان، علی دهباشی، دکتر ایرج حسابی، هوشنگ ابتهاج، محمود دولت آبادی، کامران عدل، حوری اعتصام، عین‌اله کیوان شکوه، اسکندر مختاری، حسن میرزاعلی و... در آن صحبت می‌کنند.

همچنین از آخرین تصاویر و سخنرانی‌های پخش‌نشده‌ی سیمین بهبهانی در این مستند استفاده شده است.

«چنارستان» قرار است برای اولین بار هفته‌ی آینده در جشنواره سینماحقیقت رونمایی شود.

هادی آفریده که به گفته‌ی خودش پس از دوسال کار پیوسته توانسته این مستند را آماده کند، درباره آن به خبرنگار ایسنا گفت: این فیلم قصه‌ی خیابان ولیعصر (عج) فعلی تهران است. فیلم تاریخ شفاهی این خیابان و خاطرات جمعی مردم را در بیش از 100 سال گذشته تا امروز مورد بازیابی قرار می‌دهد.

مستند «چنارستان» هادی آفریده

وی ادامه داد: متاسفانه بخش بزرگی از خاطرات شفاهی و جمعی تهرانی‌ها، اتفاقاتی بوده که حتی در جایی ثبت هم نشده است. این فیلم به بهانه بررسی این خیابان 17 کیلومتری که طولانی‌ترین چنارستان جهان و طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است، خاطرات مهم بیش از 100 ساله تهران مدرن را بازگو می‌کند.

کارگردان «چنارستان» خاطرنشان کرد: در دو سال و نیم زمانی که برای ساخت این فیلم گذاشته شده، بیش از 60 لوکیشن شناخته و ناشناخته معرفی می‌شود. همچنین مواد آرشیوی «چنارستان» از فیلمخانه‌های داخلی و خارجی تهیه شده است و تصاویر قابل توجهی را پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، عوامل اصلی تولید فیلم مستند «چنارستان» عبارتند از: پژوهش، طراحی، نویسندگی و کارگردانی: هادی آفریده، مدیر فیلمبرداری: محمد عاشقی، تدوین: حمید نجفی‌راد، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، گفتار: آرزو روشناس، سرمایه‌گذار: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

در زیر آنونس فیلم مستند «چنارستان» را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۵ ۰۸:۴۵

عجعب فيلميه

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۶ ۰۲:۴۰

هميشه مستندهاي ايشون رو مي بينم کارشون دوست دارم