نصرالله افجهای که اثرش در حراجی کریستی به فروش نرسیده بود، گفت که صبح روز گذشته، یکی از خریداران حاضر در حراجی کریستی اثرش را به مبلغ 50هزار دلار خرید.
افجهای در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی حضور اثرش در کریستی، اظهار کرد: در روز حراج، اثر من با قیمت مورد نظرم به فروش نرفت و با من تماسی گرفته شد، مبنی بر اینکه اثر با قیمت پایینتری فروخته میشود، ولی من قبول نکردم؛ ولی دیروز صبح به من گفته شد، کسی که در روز حراج کریستی تمایل داشت اثرم را با قیمت کمتری بخرد، امروز با همان قیمت، آن اثر را خریدهه است. قیمتی که من روی اثر گذاشته بودم 50هزار دلار است.
این هنرمند پیشکسوت دربارهی نحوهی حضور اثرش در حراجی کریستی، گفت: اثر من نزد یک معرف بود. او از من پرسید که آیا میخواهی اثرت را به کریستی بفرستم؟ گفتم بفرست و او اثرم را به کریستی برد.
او دربارهی درصدی که به فرد واسط یا گالریدار در صورت فروش آثار میرسد، توضیح داد: بسته به قرارداد بین طرفین و سختی کار معمولا بین 30 تا 45 درصد به واسطه یا معرف تعلق میگیرد. البته این در صورتی است که هنرمند اثر خود را به گالریدار نفروخته باشد. من علاقه ندارم که در حراجی شرکت کنم و معمولا صاحب اثر و هنرمند در این حراجیها شرکت میکند. حتی زمانی که از من دعوت کردند نیز در آنجا حضور نداشتم.
این هنرمند ادامه داد: تمایل دارم که آثار بهوسیلهی یک واسط به حراجیها برده شود، چون به هر حال این افراد علم و اطلاعاتی دارند که میتوانند کارهای مربوط به ارائهی اثر به حراجی را انجام دهند. بردن اثر به حراجی کار سختی است و ما نیز در کشور، مشکلاتی داریم که سختی کار را دوچندان کرده است. این مشکلات شامل تحریم، مشکلات سیاسی و ... است. از سوی دیگر، در برخی مواقع فردی که اثر را خریده است، اصلا پولی پرداخت نمیکند و برای گرفتن پول اثر از خریدار هم باید مراحلی را طی کرد که از عهدهی هنرمند برنمیآید.
او دربارهی اثری که در حراجی کریستی به حراج گذاشته بود، اظهار کرد: این حراجی یک برگ زیتون را نشان میداد و من وقتی کاتالوگ کریستی را ورق میزدم، متوجه شدم که در توضیحات آن اثر نوشته شده که این اثر یک کار روحانی است. این اثر زرق و برقدار نیست و در آن، از رنگ سبز استفاده کردهام.
افجهای با اشاره به خریده شدن یکی از آثارش توسط موزهی متروپولیتن آمریکا، بیان کرد: در بهار 1393 یکی از آثار من توسط موزهی متروپولیتن خریده شد. این کار توسط یک واسطه انجام شد و من فقط قصد داشتم اثرم را به متروپولیتن برسانم، حالا هم خوشحالم از اینکه اثرم در آن موزه بهنمایش درمیآید. ابتدا فکر میکردم که اصلا ممکن است نتوانم پولی بابت فروش اثر دریافت کنم و حتی فکر میکردم که احتمالا هزینهی سنگین ارسال اثر به متروپولیتن هم به گردن خودم بیفتد. ارسال یک اثر به آمریکا کار سختی است. گذر از کانالهایی که با متروپولیتن در ارتباط هستند، مسیر دشواری را پیش روی هنرمند قرار میدهد که در نهایت ترجیح میدهد کارش را به واسطه بسپارد.
او دربارهی نتیجهی فروش اثرش به متروپولیتن، گفت: من در نهایت این اثر را فروختم و پول آن را گرفتم. یادم نیست که مبلغ آن چقدر بود، اما به اندازهی فروش آن اثر در کریستی نبود، خوشحالم که اثرم به متروپولیتن راه پیدا کرد.
انتهای پیام
نظرات