• جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93080200295

تشخیص مالاریا با چسب پوست برای نخستین بار

تشخیص مالاریا با چسب پوست برای نخستین بار

تیمی از محققان استرالیایی برای نخستین بار موفق به طراحی و آزمایش یک چسب کوچک پوست شده‌اند که پروتئین‌های مالاریا را در موش زنده شناسایی می‌کند.

تیمی از محققان استرالیایی برای نخستین بار موفق به طراحی و آزمایش یک چسب کوچک پوست شده‌اند که پروتئین‌های مالاریا را در موش زنده شناسایی می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا این چسب می‌تواند در آینده به منظور شناسایی بیماری‌های دیگر در انسانها سازگار شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته محققان موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری استرالیا، اگرچه خون مملو از سرنخهای مولکولی است که داستانی از سلامت فرد را به همراه دارند، دستیابی به آن اغلب دردناک است.

محققان دستگاه خود را به گونه‌ای بهینه‌سازی کرده‌اند که می‌تواند دو نشانگر زیستی انگل مالاریا - پلاسمودیوم فالسی پاروم – را جذب کند. این بیماری سالانه بیش از یک میلیون قربانی می‌گیرد.

دانشمندان برای آزمایش فناوری خود، پروتئین‌های مالاریا را به جریان خون موش‌های زنده تزریق کرده و چسب را بر روی پوست آنها قرار دادند. این چسب با موفقیت توانست پروتئین‌ها را در بافت پوست شناسایی کند.

به گفته محققان، از چنین دستگاه‌هایی می‌توان در آینده برای شناسایی بدون درد مالاریا و سایر بیماری‌های عفونی بهره برد.

دانشمندان مدتهاست به دنبال تولید چسب‌های تشخیصی هستند که یک سوی آنها با هزاران سوزن توخالی میکروسکوپی پوشیده شده و می‌توان با آنها از مایعات درون پوست نمونه‌برداری کرد؛اما تاکنون این دستگاهها تنها برای آزمایش یک ترکیب در هر بار قابل استفاده بوده‌اند.

نتایج این پژوهش در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha