• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93073017275
  • خبرنگار : 71452

پیش‌بینی امید به زندگی در زنان با بررسی تعداد تخمک‌ها

پیش‌بینی امید به زندگی در زنان با بررسی تعداد تخمک‌ها

نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، تعداد تخمک‌ها می‌تواند خطر حمله قلبی یا ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت یا آلزایمر را مشخص کند.

نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، تعداد تخمک‌ها می‌تواند خطر حمله قلبی یا ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت یا آلزایمر را مشخص کند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک زن با تعداد مشخص تخمک که می‌تواند در طول حیات خود داشته باشد، متولد می‌شود و این میزان به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؛ بر این اساس، تخمدان‌ها در بدو تولد حاوی هزاران تخمک نابالغ هستند که پس از بلوغ، در هر ماه تنها یک تخمک بالغ آزاد می‌شود.

تعداد تخمک‌های یک زن تنها نشانگر قدرت باروری وی نیست، بلکه شاخصی برای تعیین امید به زندگی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بطور متوسط 300 هزار سلول تخمک بالقوه درون تخمدان‌ها وجود دارند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تا سن 30 سالگی تنها 12 درصد تخمک‌ها باقی مانده و این میزان در سن 40 سالگی به سه درصد کاهش پیدا می‌کند.

کاهش میزان آزاد شدن هورمون‌های زنانه بویژه استروژن توسط تخمدان‌ها اصطلاحا یائسگی گفته می‌شود که در سنین بین 45 تا 55 سالگی اتفاق می‌افتد و پیش از 40 سالگی، یائسگی زودرس اتفاق می‌افتد؛ استروژن وظیفه تنظیم قاعدگی را برعهده دارد.

محققان دانشگاه آلاباما در تحقیقات خود دریافتند، زنانی که زودتر یائسه می‌شوند، در خطر دو برابری حمله قلبی یا سکته قرار دارند.

علت این مسئله، کاهش میزان ترشح هورمون استروژن زودتر از زمان طبیعی یائسگی است؛ استروژن دارای اثر حفاظتی از قلب است، بنابراین پس از یائسگی خطر بیماری‌های قلبی افزایش پیدا می‌کند.

همچنین زنان یائسه با مشکل اضافه وزن بویژه در قسمت شکم مواجه هستند که با بروز بیماری‌های مختلف در ارتباط است.

پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به سرپرستی پروفسور «مارشال سدارز» نیز نشان می‌دهد، روند پیری در زنانی که زودتر یائسه می‌شوند، سریعتر از سایر زنان است.

در این تحقیق، نمونه‌های خون بیش از یک هزار زن 25 تا 45 ساله برای اندازه‌گیری سطح هورمون ضدمولرین (AMH)‌ بررسی شد؛ این هورمون میزان تخمک‌های باقی مانده را مشخص می‌کند.

سپس تعداد تخمک‌ها با استفاده از اسکن فراصوت تأیید شد و سن بیولوژیکی زنان از طریق اندازه‌گیری تلومرها تعیین شد؛ با افزایش سن، تلومرها کوتاه‌تر می‌شوند که باعث آسیب دیدن دی‌ان‌ای و درنتیجه بورز بیماری‌های مرتبط با سن مانند آلزایمر، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.

تلومرهای کوتاه‌تر نشانه آشکاری از مشکلات جدی سلامتی و مرگ زودهنگام هستند.

نتایج این پژوهش در نشست سالانه انجمن طب تولیدمثل آمریکا در هاوایی ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha