• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 93071508513
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

جشنی که در سایه «نوروز» مانده است

جشنی که در سایه «نوروز» مانده است

این جشن را یکی از کهن‌ترین، شکوهمندترین و پایدارترین جشن‌های ایرانی می‌دانند که در سایه جشن نوروز مانده است: جشن مهرگان.

این جشن را یکی از کهن‌ترین، شکوهمندترین و پایدارترین جشن‌های ایرانی می‌دانند که در سایه جشن نوروز مانده است: جشن مهرگان.

دکتر میرجلال الدین کزازی - پژوهشگر فرهنگ ایران و مدرس دانشگاه - در آستانه 16 مهر، جشن مهرگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منظقه کرمانشاه، اظهار کرد: می‌توان گفت پس از جشن نوروز که جشن فراگیر میهنی ایران است، برترین جشن که از فراسوی هزاره‌ها تاکنون همچنان پاییده است، جشن مهرگان است.

وی می‌گوید، این جشن در ایران امروز باشکوه دیرینه برگزار نمی‌شود، چراکه در سایه جشن نوروز مانده است.

به گفته کزازی، «مهرگان» هم در ایران کهن، هم در سده‌های نخستین هجری جشنی بوده که آن را با شکوه بر‌گزار می‌کرده‌اند.

این نویسنده یادآوری کرد: اگر بخواهم تنها در ارج و ارزش این جشن نزد ایرانیان به یک نمونه بسنده کنم، می‌توانم از مهرجان یاد بیاورم. مهرجان ریخت تازی شده‌ی مهرگان است، اما این واژه در زبان تازی نامی شده است برای هر جشن و تنها جشن مهرگان را به این نام نمی‌خوانند.

وی ادامه داد: این کاربرد به تنهایی آشکار می‌دارد که این جشن تا چه پایه در سده‌های پیشین گرامی بوده است.

کزازی با بیان اینکه جشن مهرگان در مهر روز از مهر ماه برگزار می‌شده است، خاطرنشان کرد: از همین رو است که مسعود سعد سلمان در بیتی آکنده از مهر درباره این جشن سروده است: “روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان، مهر بفزای ای نگار مهرچهر مهربان“.

میرجلال‌الدین کزازی

این استاد دانشگاه با اشاره به آیین‌های این جشن در دوران باستان، گفت: در ایران کهن مهرگان مانند نوروز چندین روز به درازا می‌کشیده است. آن‌را به دوپاره بخش می‌کردند. مهرگان خرد و مهرگان بزرگ و آیین‌هایی در پیوند با جشن مهرگان در روزهای این جشن روایی داشته است.

کزازی معتقد است، در اسطوره‌های ایرانی که در شاهنامه بازتافته است، جشن مهرگان در پیوند با فریدون یکی از نامورترین و بشکوه‌ترین شهریاران نمادین و باستانی ایران است. هنگامی که فریدون بر ضحاک ماردوش که نماد گوهر بدی، پلیدی، زیان و ویرانگری است چیره می‌آید و او را به دماوند می‌برد و در اشکفتی به بند می‌کشد، بر اورنگ فرمانروایی ایران برمی‌نشیند و بدین سان روزگار تباهی و تیرگی به پایان می‌آید تا روزگار راستی و روشنی آغاز گردد.

به گفته وی، ایرانیان به پاس این رخداد بسیارخجسته آن روز را جشن می‌گیرند و این جشن تا سده‌ها و هزاره‌ها همچنان می‌پاید.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه از دیگر سوی مهر پیوندی سرشتین و ساختاری دارد با خورشید که نماد روشنی است، افزود: از همین رو است که واژه مهر در زبان پارسی در معنی خورشید هم به کار برده می شود.

کزازی گفت: از دیگر سوی، مهر نام ایزد یا بغی باستانی است که در جشن های اوستا سرودی بلند و شورانگیز در ستایش او دیده می شود.

جشن مهرگان

وی ادامه داد: این ایزد، ایزد راستی و پیمان است، هر بامداد پیش از دمیدن خورشید برگردونه زرین خویش پهنه‌های سپهر را درمی‌نوردد و جان‌های پاک و تابناک را از گیتی که جهان تیرگی است و تن، به مینو می‌برد که جهان جان و روشنی است.

کزازی مهر را خداوندگار دشت‌های فراخ و پاسدار پیمان دانست و افزود: او شب هنگام نیز که پرده تیرگی جهان را فرو می‌پوشد با هزاران چشم خانمان‌های آریایی را می نگرد تا مباد کسی پیمان بشکند و به دروغ آلوده شود.

وی معتقد است، آن هزاران چشم سخنی است پندارینه و هنری از ستارگان و اختران که آسمان شب را پرشمار می‌افروزند و به چشمان این ایزد می‌ماند.

کزازی یادآوری کرد: به هر روی، جشن مهرگان جشنی است که از دید نمادشناسی و باورشناسی رازهایی گونه گون در آن نهفته است.

وی با اشاره به این‌که درباره این جشن و آیین آن به فراخی سخن می‌توان گفت، خاطرنشان کرد: به همین گفتار کوتاه بسنده می‌کنم و در فرجام آن آرزو می‌برم، همه ایرانیان جانی داشته باشند همواره مهرورز، مهرآیین، مهراندیش، مهربان و مهرپرور. جشن مهرگان ایدون باشد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۱۸ ۰۱:۰۰

اگر چه يد در زبان پارسي نشان گذشته است و مي تواند در همه سازه ها به کار رود و پارسي زبان آن را مي شناسد، کنش پايش به مانند آرايش و بايش، درست تر است که به جاي پاييده، پايسته گفته شود.