• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93070502974

راه اندازی آزمایشگاه آنالیز تصویر برداری پیشرفته در کشور

مرمت قرآن‌های خطی دانشگاه «الازهر» با همکاری محقق ایرانی دانشگاه«کیوتو»

مرمت قرآن‌های خطی دانشگاه «الازهر» با همکاری محقق ایرانی دانشگاه«کیوتو»

با همکاری محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر آزمایشگاه آنالیز تصویر برداری پیشرفته در این دانشگاه راه اندازی می‌شود.

با همکاری محقق ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن و دانشگاه صنعتی امیرکبیر آزمایشگاه آنالیز تصویر برداری پیشرفته در این دانشگاه راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی اکتسابی، مجری طرح در سمپوزیوم علمی ایران و ژاپن در زمینه فناوری تصویربرداری پیشرفته و کاربردهای آن که با حضور جمعی از محققان ایرانی و ژاپنی در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد به کاربردهای تصویربرداری پیشرفته در حوزه‌های مختلف اشاره و با بیان اینکه می‌توان از این روش در حوزه‌های میراث فرهنگی، کشاورزی و کنترل محیط زیست استفاده کرد، تصریح کرد:‌ به عنوان نمونه در حوزه کشاورزی تلاش شده است تا با استفاده از روش تصویر برداری پیشرفته اقدام به اندازه گیری پارامترهای مختلف چون مقدار نمک و آب زمین شود.

وی با بیان اینکه در این روش تصویربرداری از طریق ماهواره ای هم انجام می شود، ادامه داد: در آزمایش‌های اولیه این مطالعات تلاش شد تا با نصب سنسورهایی بر روی تراکتورها، در حالی که این ماشین ها در حال شخم زدن هستند عناصر فیزیکی و شیمیایی زمین را اندازه گیری کنیم.

اکتسابی، اندازه گیری و آنالیز عناصر آب به روش اقتصادی را از مزایای این طرح عنوان و خاطر نشان کرد: در صورتی که آب از جایی وارد مزارع می‌شود لازم است که عناصر مورد ارزیابی قرار گیرد که اجرای آزمایش های آنالیز هزینه بر است در صورتی که با استفاده از روش نگاره‌گری با کمترین هزینه می توان اقدام به آنالیز آب کرد.

وی به کاربردهای روش نگاره‌گری درحوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت:‌ ایران دارای آثار تاریخی بسیار زیادی است از این رو می توان از این روش در بحث آثار تاریخی استفاده کرد.

اکتسابی با اشاره به کاربردی شدن روش نگاره گری در حوزه میراث فرهنگی در برخی از کشورها گفت: از آنجایی که بررسی آثار تاریخی باید در محل صورت گیرد از این رو اقدام به راه اندازی آزمایشگاه‌های تصویربرداری پیشرفته در کشورهای استرالیا، چین، انگلستان، مصر، فیلیپین، کره و ایتالیا برای ارزیابی آثار باستانی با استفاده از تصویربرداری پیشرفته کردیم.

استاد ایرانی دانشگاه کیوتو ژاپن با تاکید بر اینکه بیشترین کاربری این روش در خاور میانه می‌باشد، خاطرنشان کرد: در دانشگاه الازهر قرآنهای نفیسی با قدمت بیش از 800 سال موجود است که در برخی از آنها به دلیل ایجاد پارگی با چسب نواری اقدام به برطرف کردن پارگی این قرآن شده است که برطرف کردن این چسب ها چندین میلیون دلار سرمایه نیاز است؛ بنابراین در این راستا همکاری هایی را با دانشگاه الازهر در این زمینه آغاز کردیم.

وی در ادامه به تخریب ارگ بم بر اثر زلزله اشاره و تصریح کرد: در صورتی که با استفاده از این تکنیک قبل از وقوع زلزله تصویر سه بعدی تهیه شده بود بازسازی این بنای تاریخی به بهترین نحو صورت می گرفت.

راه اندازی آزمایشگاه آنالیز تصویر برداری پیشرفته با همکاری دانشگاه امیرکبیر

وی ادامه داد: همچنین در این راستا با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر درصدد راه اندازی آزمایشگاه آنالیز تصویر برداری پیشرفته هستیم.

این محقق روش تصویر برداری در این تکنیک را روش مالتی اسپکتروسکوپی دانست و توضیح داد: این روش نوعی اسپکتروسکوپی است که قابلیت به ارائه منحی‌های اسپکتروسکوپی با طیف رنگی 15 تا 20 را دارد. در این تکنیک سنسورهای مختلف بر روی فیلترهایی نصب می شود و با تاباندن پرتوهایی و عبور آن از میان فیلترها منحنی اسپکتروسکوپی مورد نظر به دست می آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha