• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93070100142

انواع فیلترینگ هوشمند در کشورها

انواع فیلترینگ هوشمند در کشورها

یک استاد دانشگاه با اشاره به این‌که سیستم فیلترینگ هوشمند در کشورهای مختلف و به اشکال مختلف اجرا می‌شود، گفت: در ابتدا نهادهای حاکمیتی باید بر سر اجرای فیلترینگ هوشمند در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر به توافق برسند.

یک استاد دانشگاه با اشاره به این‌که سیستم فیلترینگ هوشمند در کشورهای مختلف و به اشکال مختلف اجرا می‌شود، گفت: در ابتدا نهادهای حاکمیتی باید بر سر اجرای فیلترینگ هوشمند در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر به توافق برسند.

علی گرانمایه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که فیلترینگ هوشمند به سه شکل مختلف در بیشتر کشورهای پیشرفته اعمال می‌شود اظهار کرد: شکل اول این فیلترینگ این است که شرکت‌های اینترنتی به کاربران خود این امکان را می‌دهند که قابلیت دسترسی به برخی از سایت‌ها و شبکه‌ها برای آن‌ها محدود شود.

وی با بیان این‌که نوع دوم فیلترینگ در کشورهای مختلف فیلترینگ نیمه هوشمند است که از سوی شرکت‌ها و نهادهای یک کشور اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد:‌این نوع فیلترینگ براساس اساس نامه این شرکت‌ها و به تناسب وضعیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یک کشور اجرا می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد:‌ نوع سوم، فیلترینگ هوشمندی است که در اختیار دولت‌هاست و آن‌ها می‌توانند دسترسی به سایت‌ها و شبکه‌هایی را که برای امنیت داخلی یک کشور مشکل‌ساز است را محدود کنند.

گرانمایه‌پور با تاکید بر این‌که اعمال فیلترینگ هوشمند در کشور نیازمند زیرساخت و برنامه‌ریزی قوی است، افزود: این نوع فیلترینگ باعث می‌شود که تمام مطالب یک شبکه اجتماعی محدود نشود بلکه فقط مطالبی محدود شوند که مشکل‌زا هستند.

وی با تاکید بر لزوم وجود قانون کشوری در مورد اجرای فیلترینگ هوشمند تصریح کرد: در ابتدا نهادهای حاکمیتی باید درباره فیلترینگ هوشمند به توافق برسند و ببینند که آیا موافق اعمال این نوع فیلتر هستند یا هدفشان بستن کامل شبکه‌های اجتماعی است.

او در ادامه درباره میزان کارآیی شبکه‌های اجتماعی داخلی خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها به اندازه نسخه‌های بین‌المللی آن برای کاربران جذابیت ندارند و به آن‌ها معرفی نشده اند.

گرانمایه‌پور یکی دیگر از دلایل عدم محدودیت شبکه‌های اجتماعی داخلی را بین کاربران عدم اعتماد این افراد به این گونه شبکه‌ها دانست و تصریح کرد: این باور بین ایرانیان وجود دارد که ممکن است شبکه‌های اجتماعی داخلی اطلاعات آن‌ها را چک کنند. در این مورد لازم است در کشور شفاف‌سازی صورت بگیرد.

وی با بیان این‌که آمریکا نزدیک به 70 درصد اطلاعات شبکه اینترنتی را کنترل می‌کند، افزود: بنابراین وضعیت امنیت و میزان دسترسی سایرین به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی یکسان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha