• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93060502823
  • خبرنگار : 71452

تولید نخستین اندام کاربردی از سلول‌های دوباره برنامه‌ریزی شده

تولید نخستین اندام کاربردی از سلول‌های دوباره برنامه‌ریزی شده

محققان اسکاتلندی موفق به تولید سلول‌هایی شده‌اند که پس از تزریق به بدن موش، قادر به رشد و تبدیل شدن به یک اندام کاربردی کامل است.

محققان اسکاتلندی موفق به تولید سلول‌هایی شده‌اند که پس از تزریق به بدن موش، قادر به رشد و تبدیل شدن به یک اندام کاربردی کامل است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطالعه که در مراحل اولیه قرار دارد، گام مهمی برای پایان نیاز به اندام پیوندی محسوب شده و امیدهای تازه برای کمک به بیماران دچار نارسایی کلیه، کبد و قلب ایجاد می‌کند.

محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی موفق به تولید بخش‌هایی از کبد، قلب و مغز و کلیه‌های مینیاتوری شده‌اند، اما پیش از این یک اندام عملکردی کامل تولید نشده بود.

پروفسور «کلر بلک‌برن» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ادینبورگ تأکید کرد: توانایی رشد اندام با استفاده از سلول‌های مجددا برنامه‌ریزی شده در آزمایشگاه، یکی از دستاوردهای پزشکی احیاکننده محسوب می‌شود.

از طریق برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها، امکان تولید سلول مصنوعی فراهم می‌شود که پس از پیوند زدن به بدن، قادر به شکل دادن یک اندام کاربردی کامل است.

در این مطالعه از سلول‌های فیبروبلاست جنین موش استفاده شد و با برنامه‌ریزی مجدد این سلول‌ها، امکان عملکرد آنها بعنوان سلول‌های تیموس فراهم شد؛ تیموس یک اندام تخصص‌یافته در دستگاه ایمنی بدن است که نزدیک قلب قرار داشته و از سلول‌های کمی ساخته شده است.

سلول‌های برنامه‌ریزی مجدد با سلول‌ها دیگر تیموس مخلوط و به بدن موش تزریق شدند؛ برای نخستین‌بار با استفاده از این روش یک اندام جایگزین با همان ساختار و عملکرد تیموس بالغ تولید شد.

به نظر می‌رسد این فناوری با تأیید ایمنی و اثربخشی، تا یک دهه آینده بتواند برای تولید اندام مختلف بدن انسان مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha