• جمعه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93052411962
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی: طمع قدرت ترکیه پشت صحنه حمله داعش به عراق است

یک استاد علوم سیاسی: طمع قدرت ترکیه پشت صحنه حمله داعش به عراق است

یک عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: ترکیه یک نئوعثمان‌گرای تازه ظهور یافته است و تلاش می‌کند تا سال 2023 که صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است خود را به عنوان قوی‌ترین مرکز سیاسی خاورمیانه معرفی کند و برای رسیدن به این خواسته خود از هیچ کوششی حتی حمایت از گروه سلفی - تکفیری داعش فروگذار نمی‌کند.

یک عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: ترکیه یک نئوعثمان‌گرای تازه ظهور یافته است و تلاش می‌کند تا سال 2023 که صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است خود را به عنوان قوی‌ترین مرکز سیاسی خاورمیانه معرفی کند و برای رسیدن به این خواسته خود از هیچ کوششی حتی حمایت از گروه سلفی - تکفیری داعش فروگذار نمی‌کند.

عطار زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان این که در پشت پرده اتفاقات عراق و منطقه رد پای ترکیه به وضوح دیده می‌شود، اظهارکرد: ترکیه از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در این کشور از طریق احمد داوود اغلو، وزیر خارجه این کشور به دنبال ایجاد رابطه نزدیک با گروه اسلامی عراق و شام (داعش) در منطقه بوده است چرا که سران کشور ترکیه برای یافتن یک متحد استراتژیک قوی در منطقه خاورمیانه عزم جدی خود را به کار بسته‌اند و به همین منظور پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در ترکیه قرار دارد.

او تصریح کرد: در راستای سیاست متحدجویانه ترکیه در منطقه خاورمیانه، این کشور ابتدا تلاش کرد از مواضع داعش در سوریه حمایت کند، اما اقدامات مناسب ارتش سوریه و آگاهی قدرت‌های منطقه‌یی مانع از به قدرت رسیدن یک دولت دست نشانده در سوریه شد و به این ترتیب ترکیه نیز از دستیابی به خواسته‌های نابه‌جای خود ناکام ماند.

این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: هر پیروزی داعش در عراق، ترکیه را یک گام به خواسته‌های نامشروع خود نزدیک‌تر می‌کند و آمریکا نیز که همیشه اتفاقات خاورمیانه را با وسواس ویژه‌ای رصد می‌کند با پی بردن به نقش بازیگری ترکیه در این میان اقدام به بمباران مواضع گروه سلفی - تکفیری داعش به بهانه نسل‌کشی مسیحیان عراق کرده است.

وی ادامه داد: ترکیه از سال‌ها قبل به دنبال اثبات خود در منطقه خاورمیانه بوده است، اما وقوع برخی اتفاقات و تغییر و تحولات تعیین کننده در منطقه مانند انقلاب اسلامی ایران باعث شده که ترکیه با یک تاخیر 35 ساله اکنون به فکر عملی کردن خواسته‌های خود بیفتد.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: هشدار داعش به آمریکا مبنی بر دخالت نکردن این کشور در تحولات عراق، به تحلیل موجود مبنی بر دخالت ترکیه در فعل و انفعالات عراق حقیقت می‌بخشد.

عطارزاده درباره الگوی نئوعثمان‌گرایی حزب عدالت و توسعه در ترکیه اظهارکرد: این حزب در تلاش است به پشتوانه موفقیت‌های ترکیه در سال‌های گذشته مانند موفقیت سیاست‌های اقتصادی این کشور در مورد گسترش صنعت توریسم و یا موفقیت ترکیه در تثبیت وضعیت سیاست داخلی خود از یک سو توجه کشورهای قدرتمند جهان را به سوی خود جلب کند و از سوی دیگر با تشکیل کمپین‌های حمایت از داعش در قالب بنیادهای خیریه تحت عنوان "سوریا یارنیم" به اهداف خود در سیاست خارجی نیز دست یابد.

او تصریح‌کرد: دولت یازدهم و نظام جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر تمرکز بر مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، چشم خود را نسبت به تحولات منطقه‌یی باز کند و فراموش نکند که برخی دولت‌های سودجوی منطقه‌یی مانند ترکیه با همکاری کشورهای عربی مانند عربستان به دنبال یکه‌تازی در خاورمیانه هستند.

این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان خاطر‌نشان‌کرد: آمریکا با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در جریان مذاکرات اتمی 1+5 با ایران به همکاری مشترک خود با جمهوری اسلامی ایران برای نابود کردن داعش در منطقه خاورمیانه چشم امید دوخته است چرا که آمریکا تمایل ندارد نقش تعیین کننده خود در خاورمیانه را به ترکیه تفویض کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha