• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93051305878

مناظره و نظرسنجی درخواست فدراسیون از تلویزیون برای حق پخش

مناظره و نظرسنجی درخواست فدراسیون از تلویزیون برای حق پخش

دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با تایید افزایش 2 میلیارد تومانی حق پخش تلویزیونی در پیشنهاد صداوسیما، برگزاری مناظره و تصمیم‌گیری بر اساس نظرسنجی را مناسب‌ترین راهکار برای حل این مساله دانست.

دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با تایید افزایش 2 میلیارد تومانی حق پخش تلویزیونی در پیشنهاد صداوسیما، برگزاری مناظره و تصمیم‌گیری بر اساس نظرسنجی را مناسب‌ترین راهکار برای حل این مساله دانست.

عباس ترابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به نامه صداوسیما به فدراسیون فوتبال و پیشنهاد مبلغ حق پخش تلویزیونی برای مسابقات فوتبال فصل 94 – 93 لیگ برتر، اظهار کرد: بخش بازرگانی صداوسیما نامه‌ای را برای فدراسیون ارسال کرده که در آن مدت قرارداد و مبلغ پیشنهادی‌اش را عنوان کرده است اما این رقم برای فدراسیون به هیچ وجه قابل قبول نیست. مبنای تعیین حدودی درآمدهای تبلیغاتی در فوتبال دنیا مشخص است و فیفا هم در برگزاری جام‌های جهانی بر همین منوال عمل می‌کند. در همه جای دنبال درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی حدود 2 برابر درآمد تبلیغات محیطی است. فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران تبلیغات محیطی مسابقات این فصل و فصل آینده لیگ برتر را به مبلغ 160 میلیارد و 700 میلیون تومان فروخته‌اند که بر همین اساس می‌توان رقم واقعی حق پخش تلویزیونی را محاسبه کرد.

** آیا تعرفه تبلیغات در تلویزیون و هزینه‌های فوتبال هم 10درصد گران شده؟!

دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با تایید خبر درخواست صداوسیما برای افزایش حدود 2 میلیارد تومانی حق پخش تلویزیونی مسابقات این فصل نسبت به فصل گذشته، به ایسنا گفت: نمی‌دانیم افزایش حدودا 10 درصدی حق پخش در پیشنهاد صداوسیما بر چه مبنایی بوده است؟ اما هرچه هست چرا این سازمان افزایش حق پخش را بر مبنای درآمدهای تبلیغاتی خود محاسبه نمی‌کند؟! آیا تعرفه امسال آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون با سال گذشته تفاوت 10درصدی دارد؟! آیا هزینه‌های فوتبال حتی مثلا هزینه سفرها، نرخ هواپیما و... افزایش 10درصدی داشته است؟

وی افزود: صداوسیما درآمدهای متعددی از فوتبال به انواع مختلف نظیر تمام تبلیغاتی که پیش از مسابقات، در حین و پس از آن پخش می‌شود، تمام پیامک‌های فوتبالی و تبلیغاتی، ساخت برنامه‌های فوتبالی،‌ جذب اسپانسرها و... دارد که مجموع این‌ها حکایت از ارقام بسیار سنگینی دارد. در کنار این‌ها مجموعه فوتبال ایران سهم زیادی را طلب نکرده و در همین حد هم حق خودش را می‌خواهد.

** تبلیغات محیطی 30درصد و حق پخش تلویزیونی 70 درصد درآمدهای تبلیغاتی فیفا

ترابیان با اشاره به برخی درآمدهای تبلیغاتی فیفا از جام جهانی، به ایسنا گفت: فیفا برای جام جهانی 2014 برزیل چندین اسپانسر در بخش تبلیغات محیطی داشت. 6 شرکت اسپانسرهای اصلی فیفا را تشکیل می‌دادند که شامل شرکت‌های آدیداس، سونی، هیوندایی، کوکاکولا و... بودند. 8 اسپانسر هم جزو اسپانسرهای فرعی بوده که همان‌ها هم شرکت‌های بزرگی در دنیا هستند. 6 اسپانسر هم تحت عنوان اسپانسرهای ملی به شرکت‌های صرفا برزیلی اختصاص داشت. اما مجموع ارقام دریافتی از همه این شرکت‌ها سهم 30درصدی درآمدهای تبلیغاتی فیفا را شامل شده و مابقی را حق پخش تلویزیونی تشکیل داده است.

** درآمد تبلیغاتی فیفا از جام جهانی برزیل، 4 میلیارد و 408 میلیون دلار

عضو کمیته اقتصادی و بازاریابی با بیان اینکه درآمد فیفا از محل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی در جام جهانی 2014 حدود 4 میلیارد و چهارصد میلیون دلار بوده است، گفت: جالب است بدانید 750 میلیون دلار از این رقم را صرفا شبکه‌های تلویزیونی اروپایی به فیفا پرداخت کرده‌اند. اگر به آمارهای قبلی هم نگاه کنیم درآمد فیفا از کل تبلیغات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی 2 میلیارد و 408 میلیون دلار بوده که سهم تبلیغات محیطی مبلغ یک میلیارد و 72 میلیون تومان اعلام شده است.

** حق پخش ربطی به بودجه‌ دولتی باشگاه‌ها ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا صداوسیما می‌تواند مدعی شود چون باشگاه‌های لیگ برتری از بودجه‌های دولتی ارتزاق می‌کنند، بنابراین دولت نمی‌تواند از دو محل بودجه مستقیم و حق پخش تلویزیونی از طریق صداوسیما، به فوتبال پول بدهد، به ایسنا گفت: این دو مساله اصلا ارتباطی به هم پیدا نمی‌کند. اولا متولی باشگاه‌ها فدراسیون فوتبال نیست و اگر باشگاه‌ها هنوز خصوصی نشده ربطی به فدراسیون ندارد. ضمن اینکه حساب و کتاب مشخص است؛ هر متاعی یک قیمتی دارد و درخواست فدراسیون برای پخش صرفا براساس میزان درآمدهای بسیار زیادی است که صداوسیما از این حق بدست می‌آورد. وقتی یک اپراتور تلفن همراه برای اسپانسرینگ یک برنامه در تلویزیون بیش از 5 میلیارد تومان می‌دهد، چه انتظاری باشد داشته باشیم.

** مناظره و نظرسنجی مناسب‌ترین راهکار بر حل مناقشه

ترابیان در پاسخ به اینکه چه راهکاری را برای حل این مساله پیشنهاد می‌دهید، تصریح کرد: حرف فدراسیون این است که همه چیز شفاف اعلام شود. صداوسیما اعلام کند چقدر از محل تبلیغات تلویزیونی فوتبال درآمد بدست می‌آورد. شاید بهتر باشد این موضوع در یک برنامه زنده تلویزیونی میان نمایندگان صداوسیما و فدراسیون به بحث و مناظره گذاشته شود و تصمیم‌گیری را هم به نظرسنجی عموم واگذار کنند. این شفاف‌ترین راهکاری است که در این مقطع به ذهن می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha