• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93042514919

واکنش جالب زنان شورا به بخشنامه حذف زنان

واکنش جالب زنان شورا به بخشنامه حذف زنان

جامعه ما دیگر به شنیدن اخبار بیکاری و تلاش مسئولین برای اشتغال گروهی از افراد جامعه عادت کرده‌ است و این تلاش‌ها حتی به جایی رسیده که فرصت‌های فراهم شود که زنان در عین داشتن انگیزه برای بارداری و فرزند‌آوری نگرانی از امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی خود نداشته باشند.

جامعه ما دیگر به شنیدن اخبار بیکاری و تلاش مسئولین برای اشتغال گروهی از افراد جامعه عادت کرده‌ است و این تلاش‌ها حتی به جایی رسیده که فرصت‌های فراهم شود که زنان در عین داشتن انگیزه برای بارداری و فرزند‌آوری نگرانی از امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی خود نداشته باشند.

اما در این میان شنیدن اخباری در مورد صدور بخشنامه‌ محرمانه توسط شورای معاونین شهرداران مناطق شهرداری تهران در مورد حذف زنان در تعدادی از پست‌های شغلی جالب توجه به نظر می‌رسد و این شائبه را پیش می‌آورد که برخی مسئولین در مقام حرف آرمانی‌ سخن می‌گویند اما به وقت عمل عقبگردی تاریخی دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس «شهری» ایسنا، طبق این بخشنامه مصوب اردیبهشت ماه شهرداری تهران، کلیه مدیران ارشد و میانی، می‌بایست صرفا از نیروهای کارمند «آقا» جهت سمت‌هایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری و ... که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند، استفاده کنند.

جانب‌داری یک نماینده مرد از بخشنامه حذف زنان در شهرداری

اعضای شورای پایتخت واکنش‌های متفاوت و البته جالبی نسبت به این بخشنامه داشتند. اولین معترض نسبت به آن در صحن علنی شورای شهر تهران علی صابری - نماینده مرد مردم تهران در شورای شهر بود. در حالی که سه نماینده زن شورای شهر تهران که نمایندگان زنان پایتخت نیز محسوب می‌شوند، نه تنها درخواستی برای صحبت و اعتراض در مورد این مهم نداشتند بلکه در پاسخ به خبرنگاران هم اظهاراتی نداشتند که برای زنان تهرانی جویای کار، دلگرم کننده باشد.

روز گذشته و در ابتدای هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، علی صابری - عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، همان ابتدای جلسه در تذکری خطاب به شهرداری، ‌خواست درباره این بخشنامه توضیح دهند.

وی با «عجیب و غریب خواندن» بخشنامه‌ای که گفته می‌شود برای رفاه بانوان در نظر گرفته شده،‌ گفت: شاید من اشتباه برداشت کرده‌ام یا اشتباه منتقل شده است.

این عضو شورا هم چنین این سوال را مطرح کرد که آیا با تغییر پست خانمها آنها می‌توانند در پست دیگری مشغول به کار شوند یا باید از شهرداری بروند؟

صابری از بانوان شورای شهر نیز خواست که به این مساله توجه کنند اما حداقل در این جلسه علنی صدایی از این سه زن بلند نشد. الهه راستگو – عضو هیئت رئیسه شورای شهر پایتخت ‌در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره این بخشنامه گفت که " اصلا از آن اطلاعی ندارد".

وی پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا را به بعد موکول کرد و گفت ابتدا باید این موضوع را بررسی کند.

فاطمه دانشور - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در پاسخ به این سوال ایسنا، از بخشی از این بخشنامه حمایت ضمنی کرد و گفت: اگر طبق بخشنامه مدیران ملزم به استفاده از منشی «مرد» باشند، اشکالی ندارد زیرا رابطه منشی با رئیس به گونه‌ای است که گاهی مشکلاتی را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند و آن‌ها نسبت به این مساله معترض می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر گفته شده که تایپیست و دیگر سمت‌ها نیز باید از خانم‌ها گرفته‌ شود،‌ این کار نادرست است و نباید صورت بگیرد اما در مورد منشی اشکالی ندارد.

البته محسن پیرهادی - عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، ‌معتقد بود چنین بخشنامه‌ای صادر نشده است و تصویر روی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی «الکی» است.

او هم همچون دانشور، ‌تاکید کرد که اگر گفته شده، مدیران آقا، ‌منشی خانم نداشته باشند، اتفاق خوب است و نیاز به بخشنامه ندارد ‌و اصلا باید همینطور باشد.

وی ادامه داد: کارمندان خانم نباید از پست خود تغییر داده شوند ، کما اینکه خانم‌های بسیاری در شهرداری کار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با مروری به اظهارات دکتر قالیباف در زمان انتخابات ریاست جمهوری در مورد بکارگیری زنان در پست‌های مدیریتی بالاتر، این توقع می‌رفت که به عنوان شهردار شهری که نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند، حداقل شهردار یک یا چند منطقه را از میان زنان نخبه و موفق دانشگاهی و با تجربه در شهرداری انتخاب و به آنها اعتماد می‌کرد و اجازه نمی‌داد که سهم زنان در ساختار فعلی شهرداری تنها به یک مدیرکلی، مدیر و مشاوره در امور زنان محدود نماند.

در خاتمه تاکید می‌شود از زنان عضو شورای شهر انتظار می‌رود که در پیگیری حقوق زنان کوشاتر باشند و به این مقوله مصلحتی نگاه نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha