• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93042414353
  • خبرنگار : 71405

در گفت‌و گو با ایسنا

کوشکی : طرح آتش‌بس نتیجه شکست اسرائیل در حمله زمینی به غزه است

کوشکی : طرح آتش‌بس نتیجه شکست اسرائیل در حمله زمینی به غزه است

یک استاد دانشگاه گفت: رژیم صهیونیستی در پی تلاش‌های ناموفقش برای تهاجم زمینی به غزه و خسارات وارده به این رژیم مجبور به حمایت از طرح آتش‌بس شده است.

یک استاد دانشگاه گفت: رژیم صهیونیستی در پی تلاش‌های ناموفقش برای تهاجم زمینی به غزه و خسارات وارده به این رژیم مجبور به حمایت از طرح آتش‌بس شده است.

صادق کوشکی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح مصر برای آتش‌بس در نوار غزه خاطرنشان کرد: تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به غزه مانند جنگ هشت روزه نه تنها به گروه های مقاومت غزه فشار جدی وارد نکرد بلکه هزینه های سنگینی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.

وی ادامه داد: حملات به غزه بزرگترین اثبات ناکارآمدی دولت نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی در دفاع از شهروندان صهیونیستی بود؛ چرا که تهاجم گسترده موشکی به اکثر شهرهای فلسطین اشغالی و به ویژه تل آویو و حضور پهپادهای مقاومت ، در آسمان شهرهای مهم اسرائیل در واقع سند ناکارآمدی دولت و ارتش اسرائیل بود.

کوشکی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی طی چند روز حملات خود به غزه متوجه شد که این حملات به جز پر شدن دست احزاب رقیب و مخالفان دولت فعلی هیچ ثمره ای برایشان نداشته است گفت: به همین دلیل دولت نتانیاهو به تکاپو افتاد تا به هر قیمتی شده است آتش‌بس برقرار شود و طرح مصر برای آتش‌بس هم که مورد قبول حماس نشد به این دلیل بود که در این دوره گروه های فلسطینی حاضر نیستند بدون پیش شرط آتش‌بس را بپذیرند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد مقام‌های آمریکایی در پشت پرده به مسئولان مصری برای ارائه طرح آتش‌بس در غزه فشار آوردند و از سوی دیگر دولت مصر ازسوی این رژیم و حتی دولت هایی مانند عربستان تشویق شد تا قدم جلو گذارد و برای پیشگیری از تداوم هزینه هایی که به دولت و رژیم صهیونیستی تحمیل می شود طرح آتش‌بس را مطرح کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح آتش‌بس مصر و تمایل رژیم صهیونیستی برای پذیرش و در مقابل مخالفت حماس با این طرح خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی این رژیم متحمل خسارت زیادی شده است این درحالی است که ملت غزه دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند زیرا نه اقتصادی برایشان مانده نه صنعت و نه گردشگری.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر مردم غزه هیچگاه امنیتی نداشتند و از همه مهم تر اینکه کارآمدی ارتش آنها زیر سوال رفته است. بنابراین عجیب نیست رژیم صهیونیستی طی چند روز گذشته برای برقراری طرح آتش‌بس بین طرفین تلاش می کند.

کوشکی در رابطه با درخواست از حماس برای کنارگذاشتن سلاح و قبول آتش‌بس گفت: شرایط فعلی غزه به گونه ای است که اگر هم در طرح آتش‌بس مواردی به ضرر مقاومت باشد، آنها الزامی برای پذیرش این طرح و یا قبول خلع سلاح ندارند زیرا در حال حاضر آنها دست بالا را دارند .

این استاد دانشگاه با اشاره به تهدید های اسرائیل برای حمله زمینی به غزه افزود: رژیم صهیونیستی در طول یک هفته اخیر سه تلاش ناموفق برای تهاجم زمینی به خاک غزه داشت که همگی به شکست مواجه شدند و واقعاً آنها دیگر راهی جز پذیرش آتش‌بس ندارند.

وی در پایان تأکید کرد: متاسفانه کشورهای عربی هیچ ظرفیتی برای حمایت ملت غزه در خود ایجاد نکرده اند و تبلیغات آنها هم تنها تلاشی برای کاستن عذاب وجدانشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha