• جمعه / ۱۳ تیر ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93041307268
  • منبع : مطبوعات

پایان ماراتن اعلام قیمت خودرو

پایان ماراتن اعلام قیمت خودرو

بعد از ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به شرکت‌های خودروساز، جلسات مشورتی شورای رقابت با این شرکت‌ها برای بررسی بیشتر قیمت انواع خودروها به پایان رسیده و قیمت نهایی با در نظر گرفتن آپشن‌های مختلف شنبه (14 تیرماه) اعلام می شود.

بعد از ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به شرکت‌های خودروساز، جلسات مشورتی شورای رقابت با این شرکت‌ها برای بررسی بیشتر قیمت انواع خودروها به پایان رسیده و قیمت نهایی با در نظر گرفتن آپشن‌های مختلف شنبه (14 تیرماه) اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از کش و قوس‌های فراوان در تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت، در نهایت این شورا در روز 21 خرداد ماه افزایش 3.7 تا 6.9 درصدی قیمت خودرو را تصویب کرد.

طبق این فرمول عوامل قیمت خودرو در سال 1392، تورم این صنعت در سال 1392، درصد تغییر قیمت خودرو از محل تغییر کیفیت و جریمه بی کیفیتی و همچنین عامل بهره وری از اصلی ترین شاخص هایی بود که در تعیین قیمت خودرو مورد محاسبه قرار گرفت.

علاوه بر این شورای رقابت مصوب کرد که باید پنج شرط اعلامی توسط خودروسازان تامین شود یعنی میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول قرار گیرد، آپشن‌های نصب شده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد، طرح های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود، بازار حاشیه از میان برداشته شود و فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت اصلاح شود.

اما بعد از این مصوبه خودروسازان به این خبرواکنش منفی نشان داده و قیمت های جدید اعلامی از سوی شورا را نپذیرفتند و به وزارت صنعت و معدن اعتراض کردند.

آنها معتقد بودند که طبق قانون شورای رقابت تنها باید فرمول قیمت‌گذاری را ابلاغ کند و حق تعیین قیمت‌ها را ندارد همچنین عنوان می کردند که در قیمت‌های اعلامی ،قیمت جدید برخی از خودروها پایین‌تر از قیمت فعلی آن است یعنی این شورا قیمت خودروی 206 تیپ 5 را 28 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرده ولی قیمت فعلی این خودرو 35 میلیون و 431 هزار تومان است.

معترضان از دیگر ابهامات موجود در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت را موضوع آپشن‌ها و استانداردهای اجباری می دانستند و معتقد بودند که شورای رقابت به طور کلی اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود در حالی است که اعلام نکرده که آیا استانداردهای اجباری همچون کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو 4 را نیز به عنوان آپشن در نظر گرفته است یا نه.

این اختلافات باعث شد تا جلسات متعددی بین خودروسازان و شورا برگزار شده و در نهایت در روز 29 خرداد ماه ،خودروسازان و شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای داخلی به توافق برسند.

بر اساس این توافق اعلام شد که قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض مربوطه بوده و این هزینه‌ها به قیمت‌های نهایی اضافه خواهد شد.

همچنین گفته شد که شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو 4 و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد.

قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت اعلام شد ابهاماتی به ویژه در زمینه خودروی پژو 206 وجود داشت که ابهامات موجود برطرف شده و قرار است در روز شنبه (14 تیر ماه) در نشست خبری رییس شورای رقابت قیمت نهایی خودروها به همراه 206 اعلام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۰۹:۵۲

اي خدا... هيچ چيز تغيير نخواهد کرد... زماني ميگفتن تحريم...تورم... قيمت بالاي دلار باعث گراني ماشينه... الان که به قول خودشان اينا داره کم ميشه ولي چرا قيمت باز هم بالا ميره... وقتي صنعت خودرو انحصاري باشه همينه... چرا مردم رو اين قدر ساده فرض ميکنيد و ميايد توي رسانه ملي ميگيد صنعت خودرو انحصاري نيست؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۱:۴۰

خودروبايد بيش از حد گران وواقعي شود.وبنزين هم بايد به قيمت جهاني يکي شود.تا هواي پاک وسالمي داشته باشيم

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۲:۱۶

فقط خداميتواندباآنها که خون مردم را مي مکندبرخورد کند انشالللللللللله

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۳:۳۳

آخه تا کي ميخوايد به اين بازيها ادامه بدين شوراي رقابت ، خودرو ساز و..... همه يکي هستين فقط دارين به عنوان يه ابزار از يکديگر برا فريب مردم استفاده ميکنين

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۴:۰۴

آقاي روحاني عزيز شما براي برطرف کردن مشکلات مردم لطف کنيد صنعت خودروسازي و تامين اجتماعي که هر دو نيز يه جوري زير نظر دولته،را درست کنيد ؛مخصوصا صنعت خودروسازي که هر روز با يه مصوبه ويا با طريقه ثبت نام خودرو داره به شعور مردم توهين ميکنه ..!!!! وقتي يه صنعت به اين کوچکي نتونه درست بشه بعد مردم چطور وعده گلستان شدن کشور را باور کنند..؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۴:۴۰

يک زماني علي پروين گفت مدير فني يعني کشک! حالا بايد گفت شوراي رقابت يعني کشک! مردم مي‌بينند در هر سري توليد مدام کيفيت خودرو کاهش و قيمت آن افزايش ميابد.کار به جايي رسيده حتي موتور "پژو" روي پژو پارس نيست ولي هنوز با نام پژو منتشر ميشود. پژو 206 توليد ايران هيچ شباهتي به نمونه فرانسوي خودش ندارد... اينها بديهيات است نياز به کارشناس بودن ندارد.جان مردم در دستان مديران خودروسازي ايران هيچ است و در حالي که در دنيا خودرو سازي به سمت خودروهاي هيبريدي پاک حرکت مي‌کند،ما بايد اختلاف قيمت تغييرات موتورها براي آلاينده يورو4 و کيسه هوا را در حالي از جيبمان بپردازيم که خودروي براي مثال پژو 206 با قيمت 12 هزار دلار در ايران به فروش مي‌رسد که دقيقا با اين 12 هزار دلار در دنيا مي‌توان خودروهايي از شرکت تويوتا و شورلت و... با بروز ترين استانداردهاي جهاني و خدمات پس از فروش فوق العاده از دم قسط بدون سود خريد!

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۵:۱۹

مردم حرفاتونو قبول ندارن کمي بامردم رو راست باشيد