• دوشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93040905032
  • خبرنگار : 71429

/تعیین مجازات برای پیشگیری از باروری/

هاشمی: طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسان‌هاست

هاشمی: طرح افزایش نرخ باروری خلاف آزادی انسان‌هاست

یک استاد برجسته حقوق اساسی گفت که تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در مجلس، خلاف منطوق انسانیت و آزادی انسان‌ها است.

یک استاد برجسته حقوق اساسی گفت که تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در مجلس، خلاف منطوق انسانیت و آزادی انسان‌ها است.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تعیین مجازات حبس برای اعمال جراحی پیشگیری از باروری در « طرح افزایش نرخ باروری»، اظهار کرد: بر اساس اصل 25 قانون اساسی ورود در زندگی خصوصی افراد ممنوع است؛ بنابراین مسایل مربوط به ازدواج و بچه‌دار شدن خانواده‌ها و ... امری کاملا خصوصی است و کسی حق دخالت به این موضوعات را ندارد.

وی با بیان این که طرح افزایش نرخ باروری در مجلس، خلاف حقوق و آزادی‌های مردم است، گفت: از جمله آزادی‌های مشروع انسان‌ها عبارت است از ازدواج، عدم ازدواج، بچه‌دار شدن یا نشدن خانواده‌ها و ... است و این موضوعات امری کاملا خصوصی و شخصی است که به زندگی انسان‌ها مربوط می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه طبق اصل نهم قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مشروع انسان‌ها را حتی با وضع قانون از آنها سلب کند، ادامه داد: کسی حق دخالت در زندگی خصوصی انسان‌ها را ندارد و امر خانواده یک امر کاملا آزادانه و آزادمنشانه است.

این حقوقدان یادآور شد: در بعضی اوقات سیاست‌گذاری‌هایی در جهت تقلیل یا ترویج جمعیت می‌شود به‌عنوان مثال در کشور ما در گذشته برای افزایش جمعیت و تعداد زیاد فرزندان حقوقی را در نظر نمی‌گرفتند و در بعضی از کشورهای دیگر برای افزایش جمعیت موارد تشویقی را در نظر می‌گرفتند، اما فشار و تحمیل زور در چنین مواردی وجود ندارد.

هاشمی درباره سیاست حبس‌زدایی گفت: ناگفته نماند که طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور با سیاست حبس‌زدایی تعارض دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۰:۱۳

چطور وقتي شعار «دو تا بچه کافيه» در کشور راه افتاد براي بيشتر از دوتا مجازات تعيين نشد ولي آن شعار و هدف نتيجه داد... معمولا کسي که قدرت استدلال نداره با دار و درفش خواسته اش را پيش ميبرد.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۰:۳۶

سلام. چطور 200 نماينده در مورد باروري تصميم به حبس ميگيرند؟ يعني زن و مرد خودشان شعور ندارن تصميم بگيرن؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۱۱

آيا تا کنون ميدانستيد که بيشترين کساني که در معرض بيماري‌هاي جنسي بوده‌اند جماعتي هستند که خود را عقيم کرده‌اند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۱۱

در پاسخ آقاي الموتي در آن زمان هم مجازات‌هايي بود: ندادن دفترچه، ندادن خدمات و بدتر از همه ارزش کردن بچه کم بطوري که افرادي که بچه زياد داشتن کتمان ميکردن. اين بدترين مجازات بود

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۱۲

آياهنوز براي مجلس محترم نتيجه توسل به زور و اقدامات تنبيهي در زمينه مسائل فرهنگي -اجتماعي و اکنون - حريم خانواده- مشخص نشده؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۲۱

يعني چي؟؟؟؟ اصلا با عقل و منطق جور در نمياد. از عقل و منطقم بگذريم با دينمون جور در نمياد. واقعا که ما خودمون با دست خودمون هم داريم پسرفت ميکنيم هم اينکه سوژه ديگر ممالک شديم.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۲۱

قابل توجه كساني که خود را نماينده مردم مي دانند

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۲۲

من ميگم دو تا مامور بذارن بالا سر زوج‌ها تا کنترل کنه که بچه‌‌دار بشن، اگه نشدن بندازنشون زندان

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۱:۳۲

جناب آقاي حقوقدان تصويب ممنوعيت بيش از سه تا بچه دخالت در حريم خصوصي و حقوق شخصي نبود؟ ببخشيد آن روز کجا بوديد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۲:۵۵

درو د بر شما آزادي بچه دار شدن حق مسلم ماست

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۳:۱۴

اصولا هميشه در همه مسائل مسئولين سعي در پاک کردن صورت مسئله داشته اند. نمايندگان عزيز به جاي ورود به حريم خصوصي افراد بهتر نيست که بررسي کنند که چرا جوانان تمايلي به ازدواج ندارند يا چرا زوج‌هاي جوان تمايلي به داشتن فرزند يا نهايتا يک فرزند بيشتر ندارند؟ زوجي که از صبح تا شب براي گذران زندگي آن هم در گذران نرمال زندگي مجبور به کار در بيرون خانه هستند طبيعتا امکان رسيدگي به حتي يک فرزند را هم ندارند. نمايندگان عزيز بهتر است بررسي کنيد که چطور مي‌شود اوضاع معيشتي، اقتصادي، تفريحي و فرهنگي خانواده ها را بهتر کنيد... چيزي که 30 سال از آن غافل بوده ايد...

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۳:۲۶

من يه بچه تو راه دارم پزشك در ماه چهارم گفت خانمم بايد استراحت مطلق كنه از اون روز زندگي من به كل مختل شده نه شب دارم و نه روز حالا بماند كه چه دردسري خانمم كشيده. يعني جوري شده كه ديگه به هيچ وجه حاضر به بچه دوم نمي شم. آخه الان كه مثل ده سال پيش نيست. زنها خيلي حساس هستند و يه بچه هم به زور ميتونند به دنيا بيارن.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۴:۳۸

انسانيت ؟ آزادي ؟ ها اين چيايي که ميگي ، يعني چه ؟