• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93032111102
  • خبرنگار : 71457

اسد:‌ از انتخاب عون برای ریاست‌جمهوری لبنان استقبال می‌کنیم/آمریکا به دنبال ارتباط با ماست

اسد:‌ از انتخاب عون برای ریاست‌جمهوری لبنان استقبال می‌کنیم/آمریکا به دنبال ارتباط با ماست

بشار اسد با بیان اینکه سوریه در امور هیچ یک از کشورهای عربی مداخله نمی‌کند، اظهار کرد: اما ما از انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور لبنان استقبال می‌کنیم.

بشار اسد با بیان اینکه سوریه در امور هیچ یک از کشورهای عربی مداخله نمی‌کند، اظهار کرد: اما ما از انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور لبنان استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد، رییس جمهور سوریه در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار عنوان داشت:‌ سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان همواره از حمایت خود سخن گفته است و سوریه و مردم آن هیچ‌گاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.

رییس جمهور سوریه خاطرنشان کرد: با وجود دودستگی‌های داخلی که در لبنان وجود دارد اما مقاومت همواره در راستای توقف تروریسم در لبنان یا کاهش آن عمل کرده است.

اسد تصریح کرد: میشل عون، رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در لبنان همواره نشان داده است که مردی شریف است. وی با افتخار جنگید و با افتخار صلح کرد و همواره به موضع خود در قبال ما پایدار ماند و این علی‌رغم تمام طوفان‌ها و وسوسه‌گری‌هایی بود که صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در امور هیچ‌ یک از کشورهای عربی مداخله نمی‌کنیم اما از انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور لبنان استقبال می‌کنیم چرا که در این امر در وهله نخست منافع لبنان و همچنین منافعی در روابط برادرانه نهفته است. ما می‌دانیم که وی شخصی ملی‌گرا نه طایفه‌گراست و به مقاومت و عرب‌گرایی ایمان دارد.

اسد تصریح کرد: مذاکره و فرهنگ گفت‌وگو و عادت دادن مردم به گفت‌وگو با دیگران در راس اولویت‌های این مرحله است. من پس از اینکه چندین آشتی در سوریه صورت گرفت به درستی این امر اعتقاد پیدا کردم. ما با کسانی که سلاح در دست گرفته بودند صلح کرده و دستور عفو آنها را صادر کردیم پس چگونه است که با یکدیگر گفت‌وگو نکنیم.

رییس جمهور سوریه در ادامه گفت: آشتی‌ها در حمص نتیجه توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نبود بلکه در نتیجه گفت‌وگوها میان گروه‌های مدافع مردمی با افراد مسلح بود. آنها یکدیگر را می‌شناسند و به همین دلیل آشتی با موفقیت صورت گرفت و علی‌رغم تمام جراحت‌هایی که برداشته شده و خون‌هایی که ریخته شده است اما ما با احترام بسیار با افراد مسلح تعامل کردیم و اجازه دادیم که آنها پس از تحویل سلاح‌هایشان از گوشی و وسایل ارتباطی استفاده کنند و زندگی عادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از هر زمان دیگری اعتقاد دارد مردم می‌توانند این مرحله سیاه از تاریخ سوریه را پشت سر بگذارند، افزود: من با مردم و هیات‌هایی که به نزد من می‌آیند یا من به نزد آنها می‌روم همچنان دیدارهایی دارم. من از نخستین لحظاتی که این بحران را برای تخریب سوریه وارد کشور ما کردند احساس کردم که مردم به نظام، رییس جمهور و ارتش خود اطمینان دارند و به همین دلیل من بر روی توانایی مردم برای ریشه‌کن کردن این توطئه حساب باز کردم. انتخابات برگزار شد تا تاکیدی باشد که مردم علی‌رغم تلاش‌های رسانه‌ها و اقدامات تکفیری و تروریستی و توطئه خارجی هنوز تغییر نکرده‌اند.

اسد عنوان داشت:‌ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از موضع سوریه دفاع کرده و می‌کند چرا که وی به این باور رسیده است که آنچه که سوریه در آماج آن قرار دارد در نتیجه خشم مردمی نیست بلکه به دلیل تمایل کشورهای خارجی جهت ضربه زدن به نقش سوریه است و این کشورها تمام قوانین بین‌المللی و حقوق بشر را نقض کرده‌اند. پوتین با شرایطی که سوریه در جریان جنگ شاهد آن بوده است آشنایی دارد. تلاش‌هایی صورت گرفت تا نظام روسیه که میراث اتحاد شوروری سابق است در پی اقدامات تروریستی و رادیکالی یا جدایی‌طلبانه در جنگ‌ها غوطه‌ور شود. بسیاری از چچنی‌ها به گرجستان و سپس اوکراین آمدند. پوتین خواست تا از طریق دفاع خود از سوریه نه تنها بر مستحکم‌ بودن هم‌پیمانی میان ما تاکید کند بلکه می‌خواست توازن را مجددا به نظام جهانی بازگرداند.

بشار اسد در ادامه تصریح کرد: ایران به عنوان هم‌پیمان سوریه می‌داند که جنگ علیه سوریه این کشور را نیز هدف قرار داده است چرا که این جنگ تمام حامیان مقاومت را هدف قرار داده است.

وی درخصوص گفت‌وگوهای آمریکا و ایران اظهار کرد: این ایران نیست که موضع خود را در قبال سوریه تغییر خواهد داد چرا که ایران خود بسیار بیشتر از آنچه که برخی گمان می‌کنند در موضع خود پابرجاست. بلکه این آمریکا و غرب هستند که تغییراتی را در مواضع خود نشان داده‌اند. تروریسم اکنون در خانه‌ آنها قرار گرفته است مثلا یک آمریکایی خود را در خاک سوریه منفجر کرد. و یک فرانسوی مراکشی‌الاصل نیز یک یهودی را در کنیسه‌ای در بروکسل به قتل رساند. غرب بیشتر از کارهایی که انجام داده است دیگر نمی‌تواند دست به کارهایی برای تغییر معادلات بزند. آنها درخصوص سلاح‌های کشنده و غیرکشنده سخن می‌گویند. از دیرباز تمام این سلاح‌ها در اختیار افراد مسلح تروریست قرار دارد که از جمله این سلاح‌ها ضدهوایی است.

اسد خاطرنشان کرد: مسئولان کنونی و یا سابق آمریکا در تلاش هستند تا با ما در تماس باشند اما به دلیل گروه‌های فشار و لابی‌ها جسارت این کار را به خود نمی‌دهند. جیمی کارتر، رییس جمهور اسبق آمریکا زمانی می‌خواست در سال 2007 به دمشق بیاید اما پس از آن عذرخواهی کرده و عنوان داشت که دولت آمریکا اجازه این اقدام را به وی نداده است. اگر رییس جمهور پیشین آمریکا نمی‌توانست بدون اجازه به سوریه بیاید پس اوضاع در مورد مسئول کنونی چگونه است؟ سناتور آمریکا در ویرجینیا پیش‌تر از رییس جمهور سوریه و اقدامات ارتش این کشور علیه مجرمان قدردانی کرد. این نشان می‌دهد که اقدامات نظام سوریه یک طرح فردی نبوده است و تاریخ جزییات این امر را در آینده روایت خواهد کرد.

رییس جمهور سوریه اظهار کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها همگی در توطئه علیه سوریه مشارکت دارند اما آمریکایی‌ها ثابت کردند که آنها از فرانسوی‌ها منطقی‌تر هستند. به نظر می‌رسد که یکی از دلایل مواضع فرانسوی‌ها مسائل مالی بوده و مربوط به قراردادها با عربستان و دیگر کشورها است. دوران نیکولا سارکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه با یک رسوایی مالی پایان یافت. در حال حاضر نیز وضعیت با ژاک شیراک همین‌گونه است. هرکس که علیه سوریه توطئه کند رفتنی است و این سوریه است که باقی می‌ماند و با تمام اقشار مردم خود و ارتش پیروز خواهد بود.

وی تصریح کرد: شاید بتوان گفت پس از اسراییل تنها کشوری در منطقه که به ادامه خصومت خود با سوریه پافشاری می‌کند عربستان است. از زمان نشست سران بیروت که عربستان در آن مساله عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل را مطرح کرد این خصومت شدیدتر شده است. عربستان می‌خواست که همه چیز را به اسرائیل و در مقابل هیچ چیزی تقدیم کند. عربستان پس از حمله‌ به مرکز تجارت جهانی و دست داشتن عربستانی‌ها در این حمله دغدغه واکنش آمریکا را داشت. من و امیل لحود، رییس جمهور پیشین لبنان با این مساله مخالفت کردیم و سعود الفیصل تهدید کرد که سخنرانی‌ای ایراد می‌کند که این طرح را ناکام می‌گذارد. من به وی در آن هنگام گفتم شما طرحی را امضا و سپس آن را رها می‌کنید و ما از آنجا که با این طرح مخالف بوده‌ایم باید پیامدهای آن را تحمل کنیم.

وی در آن هنگام خشمگین شد اما ما توانستیم این طرح را حتی الامکان اصلاح کنیم و به همین دلیل پیامدهای منفی آن بسیار کمتر شد.

اسد عنوان داشت: من می‌توانم بسیار بیشتر به عقب برگردم. زمانی که حافظ اسد، رییس‌جمهور فقید سوریه حکومت می‌کرد. اختلافات در دیگر نشست سران ادامه داشت اما ما همواره می‌خواستیم تا عرب‌ها را برای حمایت از مقاومت جمع کنیم. زمانی که بحران در سوریه آغاز شد ملک‌ عبدالله پسرش را به نزد ما فرستاد و وی پیشنهاد کمک به ما را داد.

رییس‌جمهور سوریه در خصوص موضع عربستان گفت: موضع عربستان آمیخته‌ای از دیکته‌های آمریکا و به همراه کینه شخصی مقامات عربستانی‌ است و این موضع خصمانه از سوی عربستان نشات گرفته از این امر است.

اسد در خصوص قطر گفت: قطر همچنان از افراد مسلح حمایت و پشتیبانی مالی به عمل می‌آورد اما این کشور در حال حاضر در تلاش است تا به ایران نزدیک شود و آمادگی خود را برای تغییر در موضعش اعلام کرده است اما مساله مهم عمل است. ما از شعارها خسته شده‌ایم. مهم این است که عربستان، قطر، ترکیه و فرانسه اگر واقعا خواهان ایجاد تغییر هستند به حمایت خود از تروریسم پایان دهند.

وی در ادامه گفت: موضع ترکیه هنوز تغییر نکرده است و ما می‌دانیم که مواضع ایران در قبال آنکارا مانع از تلاش‌های ایران برای توقف حمایت‌های ترکیه از تروریسم نمی‌شود و این مساله کاملا در سخنان حسن روحانی رییس‌جمهور ایران آشکار است.

اسد تصریح کرد: حمایت از تروریسم در سوریه باعث می‌شود که ما زمان پایان جنگ را نتوانیم تعیین کنیم. ما در سطح استراتژیک توطئه را متوقف کرده‌ایم و سوریه پیروز خواهد شد حتی اگر این مساله برای از بین بردن تمام تروریست‌ها زمان ببرد اما در حال حاضر مشخص کردن زمانی برای پایان جنگ امری منطقی نیست. مهم این است که مسئولان و ارتش و مردم به یقین مطلق دست یافته‌اند که پیروزی محقق خواهد شد و زمانی که سوریه پیروز شود تمامی کشورهای عربی و مقاومت یکی از خطرناک‌ترین طرح‌ها علیه منطقه خود را متوقف کرده‌اند.

وی درخصوص مخالفان خارجی اظهار کرد: ما گفتیم که خواهان مذاکره هستیم و با بدترین افراد مسلح گفت‌وگو کردیم اما در مورد اینکه گفت‌وگو با مخالفان خارجی چه نتیجه‌ای به بار می‌آورد من می‌گویم که هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که آنها هیچ رابطه‌ای با مردم و دولت سوریه ندارند. کشورهای غربی و عربی آنها را دچار توهم کرده‌اند و آنها نیز مردم را از سر توهمات خود فروخته‌اند. انتخابات برگزار شد تا این افراد رسوا شوند. پس از انتخابات همچون قبل از انتخابات نیست. مردم نظر خود را گفته‌اند و ما نیز باید به آن احترام بگذاریم. در مورد ژنو نیز باید گفت که این نشست پایان یافت چرا که شرایط تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه پیروزی حتمی است حتی اگر زمان‌بر باشد، گفت: دولت طرح‌هایی را برای بازسازی و بازگرداندن آوارگان و توجه به معیشت مردم و اقتصاد آنها در مرحله آتی آغاز کرده است. به نظر می‌رسد که ما بخش گسترده‌ای از جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم و شاید مرحله آتی و پس از کنترل قریب‌الوقوع بر حلب این مساله را ثابت کند. شهرهای بزرگ در دست ارتش قرار خواهند گرفت تا سوریه را به بهتر از آنچه که بود بازگردانند.

اسد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های اهل تسنن نقش اساسی را در بازسازی سوریه ایفا خواهد کرد، عنوان داشت: تمامی طوایف در دفاع از وطن مشارکت کردند تا اجازه ندهند که طایفه‌گرایی کشور ما را تخریب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha