• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93032010626
  • خبرنگار : 71021

راهکار سلطانی‌فر برای اشتغال‌زایی سریع در کشور

راهکار سلطانی‌فر برای اشتغال‌زایی سریع در کشور

رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی‌ و گردشگری از دولت خواست تا در تنظیم برنامه‌ی ششم توسعه، از توجه به صنایع دستی و تأمین مالی برای آن غافل نشود.

رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی‌ و گردشگری از دولت خواست تا در تنظیم برنامه‌ی ششم توسعه، از توجه به صنایع دستی و تأمین مالی برای آن غافل نشود.

به گزارش خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود سلطانی‌فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، گفت: اشتغال بیش از دومیلیون نفر در حوزه‌ی صنایع دستی و درآمد 140میلیون دلاری از صادرات آن به‌جز فرش که البته فرش یک‌میلیارد دلار ارزآوری داشته، مبین ظرفیت بالای این حوزه است و توجه بیشتری را می‌طلبد.

او به مزایای صنایع دستی در اشتغال‌زایی سریع با سرمایه‌ی اندک و ارز‌آوری مناسب اشاره و اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد فرهنگ را خوب تعریف و آن را فعال نکنیم و برنامه‌ی مناسب برای بهره‌برداری نداشته باشیم، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تأمین نیاز هنرمندان به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

سلطانی‌فر تأکید کرد: باید تکلیف‌مان را با توجه به جایگاه قانونی که این سازمان دارد و نیازهای کشور و همچنین ظرفیت موجود، روشن کنیم.

معاون رییس‌جمهور در ادامه، با خطاب قرار دادن اسحاق جهانگیری که در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی حضور داشت‌، او را نفر دوم دولت‌ و نخست‌وزیر کابینه نامید و گفت: به شرط تأمین نیازها، ما توان این را که سالانه حدود 250 تا 300هزار شغل جدید با صنایع دستی ایجاد کنیم، داریم. این در حالی است که با توجه به مشکلات گذشته و جابه‌جایی سازمان، در زمینه‌ی تثبیت مشاغل فعلی باید فکر اساسی کنیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در این مدت، کارگاه‌های صنایع دستی زیادی را دیده‌ام، هنرمندان صنایع دستی در شرایط سختی به تولید مشغول هستند. از حدود 460 رشته‌ی تولیدی صنایع دستی، در 356 رشته فعالیت داریم و در بسیاری از آثار، شاهکارهایی را تولید کرده‌ایم که امروز در بهترین مکان‌ها و موزه‌های دنیا به‌نمایش گذاشته شده‌اند. به همین خاطر، نگاه پرمعنای مجموعه‌ی تصمیم‌گیرندگان، بویژه دولت و مجلس را به صنایع دستی می‌طلبیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: با توجه به تأکید رییس‌جمهور درباره‌ی استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی این سازمان‌، خود را ملزم و موظف می‌دانیم تا از همه‌ی ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی سازمان - نیز در سخنانی تأکید کرد: صنایع دستی‌، صنایع تفننی و نوستالوژیک نیست، بلکه آینده‌ی درخشانی دارد و اگر دولت و نظام می‌خواهد جمهوری اسلامی از این آینده، سهم قابل توجهی به خود اختصاص دهد،‌ لازم است نگاه توسعه‌یی به این بخش، بخصوص زیرساخت‌های آن داشته باشد.

او با یادآوری این‌که بیست‌وچهارمین دوره‌ی نمایشگاه داخلی صنایع دستی، چهارمین نمایشگاه خارجی و نخستین نمایشگاه صنایع دستی کشورهای اکو از امروز در تهران آغاز به کار می‌کند،‌ گفت: اگر بخواهیم کشور ما جزو قلمرو صنایع دستی جهان قرار گیرد‌، به حمایت‌های مالی و اعتباری نیاز داریم. البته دولت در کمتر از یک سال گذشته، اعتباری بیش از اعتبار 10 سال اخیر را در اختیار صنایع دستی قرار داده، اما برای جبران کوتاهی‌های گذشته لازم است با اجرای طرح‌هایی مانند صندوق حمایت ویژه و تشویق بانک‌ها، این توجه را بیشتر نشان دهیم.

وی حمایت حقوقی و تشکیلاتی را از دیگر ضروریات دانست و ادامه داد: در چند سال گذشته، جایگاه حقوقی سازمان از بین رفته و حضور نمایندگان سازمان در بخش‌های اشتغال، مبارزه با قاچاق کالا و صادرات غیرنفتی کم‌رنگ شده و جای خالی صنایع دستی در سندهای کلان و برنامه‌های بالادستی، نشانه‌ی بی‌توجهی به صنایع دستی بوده است.

معاون صنایع دستی با تأکید بر ضرورت حمایت علمی از صنایع دستی، گفت: همکاری خوبی را با معاونت علمی رییس‌جمهور و دانشگاه‌ها داریم؛ اما برای جهش بزرگ، نیازمند کارشناسان هستیم که ضمن آشناسازی ما با چشم‌انداز اقتصادی دولت بتوانند در فردای صنایع دستی تأثیرگذار باشند.

او با بیان این‌که باید به گفتمان‌سازی و اصلاح الگوهای مصرف بپردازیم‌، بیان کرد: اگر بخواهیم تغییر عمیق صورت بگیرد، لازم است الگوی مصرف در تمام بخش‌ها و نخست در بدنه‌ی دولت تغییر کند. در مصوبه‌ی دولت، دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند، هدایای خود را از محصولات صنایع دستی تهیه کنند؛ اما ضروری است سایر اقلام مصرفی نیز از صنایع دستی تأمین شود تا چرخ آن بچرخد و فضای کار‌، انسانی و معنوی‌تر شود.

در ادامه‌ی این مراسم، رادفر - استاد دانشگاه - در سخنانی با تأکید بر ظرفیت‌ها و شاخص‌های ویژه‌ی صنایع دستی، گفت: در سال‌های گذشته به نام خصوصی‌سازی، با انحلال سازمان صنایع دستی که به‌صورت شرکت دولتی عمل می‌کرد‌، امور مختلف تصدی مانند فراهم آوردن مواد اولیه، توزیع محصولات و فروش و صادرات تعدیل شد و نهاد جایگزین آن نیز شکل نگرفت. شاید نخستین گام حمایت دولت برای احیا و خصوصی‌سازی‌، تشکیل شرکت سهامی خصوصی با حضور هنرمندان باشد.

وی ادامه داد: از بخش بازرگانی در صنایع دستی به‌شدت غفلت شده است و 800 فروشگاه و دو پایگاه خارج از کشور، هیچ تناسبی با نیازهای این صنعت ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: دولت باید بسته‌ی حمایتی کامل قابل اجرا و انعطاف‌پذیری را که شامل تسهیلات، کمک‌های بانکی و بلاعوض برای 356 رشته‌ی صنایع دستی است، تهیه کند. دولت بارها زمینه‌ی دسترسی به کمک‌های بانکی را فراهم کرده، ولی هنرمندان یا به آن دسترسی پیدا نکرده‌اند یا کمک‌ها به‌سختی به آن‌ها واگذار شده است.

در ادامه‌ی این مراسم، بهزاد اژدری - یکی از هنرمندان فعال در رشته‌ی سفال و سرامیک - به نمایندگی از هنرمندان، در این مراسم سخن گفت.

او بر ضرورت تشکیل انجمن‌های تخصصی تأکید و اظهار کرد: این انجمن‌ها با راندمانی بالاتر از بخش دولتی می‌توانند کارآمد باشند و در عین حال به استفاده از نیروهای آکادمیک نیز منجر خواهد شد. موضوعی که سال‌هاست از آن غفلت شده و تبعات آن قابل بحث است.

این هنرمند سپس تبیین قوانین کارشناسانه و قابل اجرا برای صنایع دستی و هنرهای سنتی را به‌منظور حفظ امنیت حرفه‌یی و حراست از مالکیت معنوی هنرمندان ضروری دانست و خواست تا کمیته‌های تخصصی ارزش‌یابی آثار و تشخیص تخلفات حقوقی در دایره‌ی قضایی تشکیل شود.

اژدری همچنین افزود: امید است در دوران جدید از شعارگرایی، ناکارآمدی‌ و ویترین‌سازی دور شویم و به عمل‌گرایی و اقدامات پژوهش‌بنیان برسیم.

به گزارش ایسنا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی پیام استاد محمود فرشچیان - مینیاتوریست - نیز خوانده شد.

او در این پیام درخواست کرده است که دولتمردان و مردم دست‌به‌دست هم بدهند و میهن را بار دیگر در زمینه‌ی هنر، افسر جهان کنند.

فرشچیان که اکنون در ایالت نیوجرسی آمریکا اقامت دارد، در پیامش آورده است: صنایع دستی که یکی از جلوه‌های فاخر هنرهای سنتی ایران‌زمین است، دستاورد عظیمی محسوب می‌شود که پیشینه‌ای به بلندای تاریخ بشریت را در وجود خویش مکتوم داشته و از برجسته‌ترین شاخصه‌های فرهنگی و تمدنی به‌شمار می‌رود. هنرهای سنتی در طول تاریخ نه فقط تکنیک و فن تولید، بلکه شیوه‌ی اصیل و موفق در پرورش نسل‌های فرهیخته بوده که توسط استادانی بزرگ و والامقام انجام می‌گرفت و شاگردانی که به این صورت تربیت می‌یافتند، از برجسته ترین عالمان و فناوران زمان خود می‌شدند. این شیوه که با نام استاد و شاگردی شناخته می‌شود، متأسفانه امروزه مغفول واقع شده است.

او در پایان افزوده است: همین امر سبب تضعیف بنیان‌های نظری هنر می‌شود و امید است که با تدبیر مسوولان، بویژه دست‌اندرکاران و دلسوزان سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری کشور بار دیگر این امر در مرکز توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha