• چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93030703318

رییس انجمن ایمنی زیستی خواستار شد

برخورد با مدیران قانون‌گریز مسبب عقب‌ماندگی ایران در زیست فناوری

برخورد با مدیران قانون‌گریز مسبب عقب‌ماندگی ایران در زیست فناوری

رییس انجمن ایمنی زیستی با ابراز تاسف شدید از آنچه عدم برخورد قانونی با مدیران قانون گریز و متمرد از اجرای قانون ملی ایمنی زیستی و مسببان عقب‌ماندگی کشور در این حوزه خواند آیین‌نامه اجرایی این قانون را فراقانونی و در تضاد با مفاد آن عنوان کرد.

رییس انجمن ایمنی زیستی با ابراز تاسف شدید از آنچه عدم برخورد قانونی با مدیران قانون گریز و متمرد از اجرای قانون ملی ایمنی زیستی و مسببان عقب‌ماندگی کشور در این حوزه خواند آیین‌نامه اجرایی این قانون را فراقانونی و در تضاد با مفاد آن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی که در هم اندیشی چالش‌های زیست فناوری کشاورزی وتجاری سازی گیاهان تراریخته در اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران سخن می‌گفت، با تشکر از حمایت‌های کمیسیون کشاورزی مجلس در رفع موانع توسعه زیست فناوری کشاورزی در کشور و موضع‌گیری قاطع رییس کمیسیون در برابر کج‌روی‌ها و اظهارنظرهای غیر علمی در خصوص محصولات تراریخته اظهار داشت: رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار چند روز پیش نمایندگان انجمن‌های علمی ضمن انتقاد شدید از عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی بر استفاده از دیدگاه‌های انجمن‌های علمی در بخش های مختلف تاکید کردند که خوشبختانه کمیسیون کشاورزی مجلس همواره در این زمینه پیشتاز بوده و از نظرات انجمن‌های علمی این حوزه استقبال کرده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: هیچ کس در کشور ادعا نکرده که تولید محصولات تراریخته همه مشکلات را حل می‌کند و هیچ کس ادعا نکرده که این فناوری همه بیوتکنولوژی است؛ اما ما نمی‌توانیم به فناوری نه بگوییم!

قره یاضی با انتقاد از عدم اجرای قانون ملی ایمنی زیستی گفت: با وجود تصویب این قانون، مدیران متمردی بوده‌اند که نه تنها قانون‌گریزی که قانون ستیزی کرده‌اند. مجلس شورای اسلامی نیز متمرد بودن چند دستگاه دولتی را تایید کرده است؛ با این حال با مسوولان اصلی متهم این تخلفات نه تنها برخورد نشده که حمایت نیز می‌شوند. چرا نباید با مسوولان عقب ماندن ایران در زیست فناوری کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی تراریخته از کشورهایی مثل بورکینافاسو و بنگلادش و غیره برخورد شود؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم در کشوری مثل بنگلادش بادمجان که غذای اصلی مردم است به صورت تراریخته تولید می‌شود می گویند این کشور توسعه نیافته است در حالی که در کشوری نظیر آمریکا هم پاپایای تراریخته کشت می شود که اتفاقا به صورت خام هم مصرف می‌شود. اما در ایران مشاوران رییس سازمان حفاظت محیط زیست شخصا به میدان مخالفت با تولید محصولات تراریخته آمده‌اند بدون این که تخصصی در این زمینه داشته باشند.

وی به مصاحبه چندی پیش یکی از مشاوران رییس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد که گفته بود: «سازمان حفاظت محیط زیست با ورود و تولید هرگونه محصولات تراریخته در کشور مخالف است، زیرا این امر باعث می‌شود که علاوه بر آن که کیفیت فدای کمیت شود بر محیط زیست نیز اثرات سوئی داشته باشد!»

قره یاضی گفت: جای تاسف است که فردی که تخصصش پرنده شناسی است در جایگاه مشاور سازمان محیط زیست علیه تولید محصولات تراریخته که هیچ تخصصی در این حوزه نداشته و در قانون ملی ایمنی زیستی بر آن تاکید شده موضعگیری می کند.

رییس انجمن ایمنی زیستی با انتقاد از این که در زمینه کشت تراریخته‌ها محققان طرح اخراج شدند ولی با مدیرانی که جلوی کشت این محصول را گرفته اند هیچ گونه برخوردی نمی‌شود، اظهار داشت: باعث تاسف است که در پایان سال حمایت از تولید ملی 16 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشته‌ایم.

قره یاضی در ادامه با فراقانونی ارزیابی کردن آیین‌نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی و بی معنا خواندن بخشی هایی از آن مثل بحث مثل مجوز اختیاری برای تولید محصولات تراریخته گفت:

بر اساس قانون ملی ایمنی زیستی، تحقیقات گلخانه‌ای و آزمایشگاهی در زمینه گیاهان تراریخته نیاز به مجوز ندارد و تنها کسانی که بعد از آزمایش میدانی قصد رهاسازی دارند باید مجوز دریافت کنند. وزارت جهاد کشاورزی هیچ محدودیتی برای تولید این محصولات قائل نیست و محققان می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. تا دیروز که از کشت این محصولات در کشور جلوگیری می‌شد محققان در مرحله مقاله متوقف می‌ماندند و مدعی هم بودند اما امروز زمانی است که محققان ما باید توانمندی‌های واقعی خود را در عمل نشان دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha