• سه‌شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93030602695
  • خبرنگار : 71078

یک روانشناس تاکید کرد

استقرار عدالت اجتماعی می‌تواند بهترین مشوق فرزندآوری باشد

استقرار عدالت اجتماعی می‌تواند بهترین مشوق فرزندآوری باشد

یک روانشناس گفت: مسئولان ‌به جای قراردادن مشوق‌هایی برای فرزندآوری مشکل همه افراد جامعه را حل کنند و به فکر ثبات اقتصادی، ریشه‌کنی رانت‌خواری و مافیای اقتصادی در صنعت، کشاورزی و خودروسازی باشند، چون در صورت تحقق این اقدامات، عدالت در جامعه به‌ وجود می‌آید و مردم به آرامش می‌رسند و زوجین به جای یک یا دو فرزند تمایل به داشتن چهار تا پنج فرزند پیدا می‌کنند.

یک روانشناس گفت: مسئولان ‌به جای قراردادن مشوق‌هایی برای فرزندآوری مشکل همه افراد جامعه را حل کنند و به فکر ثبات اقتصادی، ریشه‌کنی رانت‌خواری و مافیای اقتصادی در صنعت، کشاورزی و خودروسازی باشند، چون در صورت تحقق این اقدامات، عدالت در جامعه به‌ وجود می‌آید و مردم به آرامش می‌رسند و زوجین به جای یک یا دو فرزند تمایل به داشتن چهار تا پنج فرزند پیدا می‌کنند.

دکتر ناصر قاسم‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: به منظور افزایش فرزندآوری باید به ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه توجه کرد و عواملی مانند امنیت شغلی، اقتصادی، اجتماعی و تامین اجتماعی در این زمینه نقش دارند که تامین اجتماعی شامل بیمه مطلوب، انجام مراقبت‌های جسمی و روانی از شهروندان می‌شود و دولت در صورت سرمایه‌گذاری صحیح در این زمینه می‌تواند امکان افزایش جمعیت را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به نرخ تورم در کشور گفت:‌ بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی اقتصاد، ایران پس از ونزوئلا در سال 2013 با 39.6 درصد بالاترین نرخ تورم را در جهان داشته است؛ بنابراین کاهش تورم و برخورداری از سلامت اجتماعی موجب افزایش امید به زندگی، پویایی و شادابی افراد می‌شود و جوانان تمایل بیشتری به ازدواج پیدا می‌کنند.

این روانشناس با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد در کشور حرف اول را می‌زند، اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش نرخ رشد جمعیت، گرانی،‌ کاهش اشتغال،‌ نبود امنیت شغلی، تورم بالا و نبود بیمه‌های ضروریست. در حال حاضر بیشتر جوانان ایرانی، تحصیل‌کرده هستند و آنان با واقعیت‌های موجود زندگی می‌کنند و برخی از دخترها و پسرها شرط خود را برای ازدواج فرزنددار نشدن قرار می‌دهند که 90 درصد از دلایل اتخاذ چنین تصمیم‌هایی، جبر جامعه است.

وی تاکید کرد:‌ اگر فقر را از سفره مردم جمع کنیم افراد به تشکیل خانواده و فرزندآوری گرایش بیشتری پیدا می‌کنند؛ چرا که این موارد در آموزه‌های اسلامی و ایرانی نیز وجود دارد.

قاسم‌زاد همچنین با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی جمعیتی کشور اظهار کرد: با توجه به فرمایش ایشان دولتمردان باید در جهت استقرار عدالت اقتصادی، کاهش رانت‌خواری و تخصیص بودجه لازم برای ازدواج و تامین اجتماعی هم گام بردارند.

به الگوهای ارائه‌شده کشورهای دیگر در حوزه جمعیت توجه کنیم

وی در ادامه با اشاره به روند ازدواج و باروری در کشورهای اروپایی، اظهار کرد:‌ سن باروری فقط حدود 20 تا 30 سال نیست، ه در کشوری مانند آلمان افراد در حدود سن 40 سال اقدام به ازدواج و فرزندآوری می‌کنند. فرانسه هم که با کاهش رشد جمعیت مواجه است، سیاست‌هایی را برای افزایش جمعیت خود در پیش گرفته و ما باید به الگوهای ارائه‌شده در کشورهای دیگر جهان در حوزه جمعیت توجه کنیم.

این روانشناس تصریح کرد: تخصیص مشوق‌ها چند سال به طول می‌انجامد و در آخر نیز افراد از دریافت آنها احساس حقارت می‌کنند؛ همانگونه که در حوزه میزان یارانه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم. یارانه از ابتدا تا کنون حدود 40 هزار تومان بوده، این در حالیست که ارزش 40 هزار تومان نسبت به سال‌های پیش کاهش و در مقابل قیمت آب، برق، گاز و غیره افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط اقتصادی کنونی موجب افسردگی جامعه متوسط رو به پایین شده است، تاکید کرد:‌ وقتی فرزند می‌بیند پدرش با وجود کار زیاد از زندگی لذت نمی‌برد تصمیم می‌گیرد روش او را ادامه ندهد؛ بنابراین ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازد.

قاسم‌زاد در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا فردگرایی یکی از دلایل کاهش ازدواج است، اظهار کرد: به این دیدگاه اعتقادی ندارم؛ چرا که در کشورهای اروپایی مرفه و در میان قشر 10 درصدی متمول ایرانی شاهد فردگرایی هستیم؛ بنابراین سایر اقشار جامعه ایرانی به ازدواج و فرزندآوری تمایل دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha