• شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93022717254
  • خبرنگار : 71191

تأیید سرقت از یک موزه دوماه طول کشید!

تأیید سرقت از یک موزه دوماه طول کشید!

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی پس از گذشت مدت‌ها تأیید کرد که در نوروز 93 از موزه‌ی کنگاور در کرمانشاه دزدی شده است.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی پس از گذشت مدت‌ها تأیید کرد که در نوروز 93 از موزه‌ی کنگاور در کرمانشاه دزدی شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا کارگر اظهار کرد: پس از تأیید این سرقت، ما به مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعتراض کردیم؛ اما آن‌ها گفتند بنا بر مصلحتی که قبلا برای‌مان اعلام شده بود‌ و با هدف پیش نیامدن مشکلی در روند پیگیری‌ها، این موضوع را رسانه‌ای نکردند. با این وجود، به مسوولان استان کرمانشاه اعلام کردیم که آن‌ها موظف بودند در روز نخستی که متوجه دزدی شدند، درباره‌ی این اتفاق به‌طور کامل اطلاع‌رسانی کنند تا بتوان آن را از طریق پلیس اینترپل پیگیری کرد.

وی با تأکید بر لزوم بررسی اشیا، تعداد و نوع سرقت از موزه‌ی کنگاور کرمانشاه، گفت: پس از رسیدن به نتیجه‌ی کامل، در آینده‌ای نه‌چندان دور، اطلاع‌رسانی کامل در این‌باره به رسانه‌ها انجام می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم تصاویر آثار سرقت‌شده را نمایش دهیم.

او تأکید کرد: وقتی هر اثر تاریخی در موزه‌ای به ثبت نهایی می‌رسد‌، پرونده‌ی آن به اداره کل موزه‌ها فرستاده می‌شود. همچنین یک فرم اصلی از آن اثر به وزارت دارایی و اموال دولتی می‌رود. تا جایی که می‌دانم، تصویر و نام آثار ثبت نهایی‌شده‌ی موزه‌ی کنگاور به وزارت دارایی رفته است، اما نمی‌دانم چند درصد از آثار دزدیده‌شده در فهرست نهایی بودند. هنوز گزارش جامعی از این اتفاق به من داده نشده است، تا بتوانم این مسأله را مشخص کنم.

کارگر در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبنی بر این‌که سرقت یادشده دوماه پیش رخ داده، ولی هنوز گزارش جامعی در این‌باره تهیه نشده است و از سوی دیگر، اگر آثار دزدی‌شده جزو اشیا مطالعاتی بودند،‌ چرا در ویترین قرار داشتند؟! اظهار کرد: اشیای مطالعاتی می‌توانند در ویترین قرار گیرند و اشیا دزدی‌شده نیز در ویترین بودند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از موزه‌های کشور، استانداردهای موزه‌ای لازم را ندارند. در حال حاضر کار تدوین استانداردهای موزه‌ای آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آن را تکمیل کنیم. سپس همه‌ی موزه‌ها به استانداردهای لازم می‌رسند.

کارگر با اشاره به مصوبه‌ای که در یکی از سفرهای رییس‌جمهور پیشین در کرمانشاه به تصویب رسید و بر مبنای آن باید 10 موزه‌ی مردم‌شناسی در این استان راه‌اندازی شود، ادامه داد: متأسفانه آن زمان، این تصمیم بدون ایجاد زیرساخت‌ها و استانداردهای لازم به تصویب رسید‌ و اکنون باید در چنین مصوباتی، بازنگری‌های لازم انجام شود.

وی در پایان افزود: موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روز جهانی موزه (28 اردیبهشت‌ماه) از ساعت 9 صبح تا 9 شب باز خواهند بود.

به گزارش ایسنا، در نوروز امسال رسانه‌ها از وقوع سرقت در موزه‌ی کنگاور خبر دادند، اما آن زمان مسوولان میراث فرهنگی این خبر را تأیید نکردند. محمدرضا کارگر چند هفته بعد، خطاب به خبرنگاران در این‌باره گفت: در صورت وقوع این اتفاق، رییس همان موزه موظف به اطلاع‌رسانی مناسب است.

در روزهای آخر فروردین 93 نیز مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه‌ - علی فعله‌گری - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرد: از موزه‌ی معبد آناهیتا در شهرستان کنگاور دزدی نشده است، این موضوع فقط یک اشتباه در انتشار خبر بود.

حال و با توضیح‌های تازه‌ی مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، باید به چند ابهام پاسخ داده شود؛ آیا مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه آن زمان از سرقت اطلاع داشت و به‌دنبال «مصلحت‌اندیشی» بود؟ چرا تأیید یک سرقت از مکانی که باید حافظ اشیای تاریخی باشد، دوماه زمان برده است؟ در این مدت چه اقداماتی برای پیدا کردن آثار انجام شده است، اقداماتی که برای به نتیجه رسیدن آن‌ها به گفته‌ی کارگر، «مصلحت‌اندیشی» شد و خبر سرقت منتشر نشد؟ همچنین در این اتفاق و نیز در موارد مشابه، چرا با دادن برخی اطلاعات، موضوع به انحراف کشیده می‌شود، مانند این‌که اشیای سرقتی از ویترین موزه‌ی کنگاور «مطالعاتی» بودند، احتمالا به این معنی که «ارزش چندانی» نداشتند، آیا «مطالعاتی» بودن آن اشیا می‌توان اصل موضوع را که وقوع یک سرقت از موزه است، تحت تأثیر قرار دهد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha