• شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93022013101
  • خبرنگار : 71503

در شب کانون فیلم‌نامه‌نویسان مطرح شد

یک تهدید دائمی برای فیلم‌نامه‌نویسی

یک تهدید دائمی برای فیلم‌نامه‌نویسی

در شب کانون فیلمنامه‌نویسان از سیف‌الله‌ داد، هوشنگ طاهری، احمد بهبهانی تجلیل و از کمال تبریزی، علیرضا داوودنژاد نیز تقدیر شد و فرهاد توحیدی سخنانی را درباره صنف فیلم‌نامه‌نویسان و تهدید دائمی‌شان مطرح کرد.

در شب کانون فیلمنامه‌نویسان از سیف‌الله‌ داد، هوشنگ طاهری، احمد بهبهانی تجلیل و از کمال تبریزی، علیرضا داوودنژاد نیز تقدیر شد و فرهاد توحیدی سخنانی را درباره صنف فیلم‌نامه‌نویسان و تهدید دائمی‌شان مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که شامگاه 19 اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد، سید محمد بهشتی برای تقدیر از سیف‌الله داد سخن گفت.

او در سخنانی از چگونگی تشکیل اولین دوره فیلم‌نامه‌نویسی توسط مرحوم سیف‌الله داد، یاد کرد و گفت: سیف الله داد خدمات زیادی به سینمای ایران کرد. او برای خودش در سینما ماموریت قائل بود و احساس می‌کرد، سینما تنها شغل‌اش نیست بلکه ماموریت فرهنگی او نیز هست.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: شاید ما در عالم سینما به تعبیری بتوانیم سه گروه از دست‌اندرکاران سینما را طبقه‌بندی کنیم، گروه اول کسانی هستند که در واکنش نسبت به جریان سینمایی فیلمسازی می‌کنند یعنی امسال فیلم‌ها ساخته می‌شود، برخی از آنها موفق می‌شود و موجب می‌شود، عده‌ای در تعقیب این قله‌های فتح شده جا پای کسانی که موفق شده‌اند بگذارند و سهمی از موفقیت را به عنوان ریزه‌خوار به سمت خودشان جلب کنند که به نظرم بخش قابل توجه فیلمهای که نوشته و ساخته می‌شود از این جنس هستند.

او ادامه داد: گروه دیگری که تعدادشان قلیل‌تر هست وجود دارند که آنها نسبت به شرایط عمومی که در جامعه وجود دارد واکنش نشان می‌دهند و در این واکنش دست به فیلمسازی می‌زنند، این‌ها معمولا به عنوان فیلمسازان متعهد طبقه‌بندی می‌شوند و نسبت به جامعه حساسیت دارند.

بهشتی اضافه کرد: گروه سوم کسانی هستند که تعدادشان بسیار بسیار قلیل است و با فیلم‌هایشان آمپرهای جامعه را به نوسان وا می‌دارند و نسبت به جامعه واکنش ندارند بلکه در جامعه ایجاد واکنش می‌کنند. اینها فیلمسازان کنش‌گر ما هستند و دغدغه‌شان البته احوال جامعه است ولی آنها می‌دانند تنها اظهار همدری با جامعه مشکلی را حل نمی‌کند. آنها مانند پزشک به جامعه یاری می‌رسانند، البته چنین آدمهایی باید بسیار پرمایه باشند.

او ضمن بیان شباهت‌هایی بین روز فیلمنامه‌نویسان و روز بزرگداشت فردوسی تصریح کرد: شخصی مانند سیف‌الله داد هنگامی که حساسیت ما نسبت به فلسطین را می‌دید، فکر می‌کرد که باید فیلم «بازمانده» را بسازد. برای خودش ماموریت قائل بود.نگاه نمی‌کرد که الان بازار چه فیلمی را می‌خرد؟! بنابراین سینمای ما بنا بر ظرفیت و جایگاه اجتماعی که دارد ماموریتی به مراتب بزرگتر از امروز را باید بر عهده بگیرد.

بهشتی اظهار کرد: به نظر من آن چیزی که به عنوان دغدغه شخصیتی مثل سیف الله داد نسبت به سینمای ایران می‌توان یاد کرد، این است که سینمای ایران نسبت به ماموریت فرهنگی که او داشت،غبطه می‌خورد.

او تاکید کرد: فیلمنامه‌نویسی ما باید به حدی برسد که کارگردان ما فرصت نکند زمانی برای فیلمنامه بگذارد. زمان او باید برای ساخت فیلم صرف شود. زمانی که فیلمنامه ما در حدی است که کارگردان آن را بنویسد، ضرورتی به اینکه فیلمنامه‌نویس چنین نقشی داشته باشد دیده نمی‌شود و باید گفت که فیلمنامه‌نویس‌ها جدی‌تر باید به کار خود بپردازند.

بهشتی اذعان کرد: در عالم فیلمنامه‌نویسی پژوهش جدی نیست و هنگامی که تیتراژ پایانی فیلم‌های دنیا را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که فهرست بلند بالایی از متخصصین رشته‌های مختلف به فیلم‌نامه‌نویس کمک کردند. کدام فیلم را داریم که فیلمنامه نویس آن از این همه متخصص در نوشتن آن بهره برده باشد؟ باید به این قضیه به طور جدی‌تر بپردازیم .

سپس لوح تقدیری از سوی محمد بهشتی و شادمهر راستین به فرزند سیف الله داد هدیه داده و از او تجلیل شد.

ایران درودی لوح تقدیر زنده‌یاد طاهری را گرفت

خسرو دهقان نیز ضمن بیان سخنانی درباره هوشنگ طاهری، لوح تقدیری را که برای بزرگداشت این فیلم‌نامه‌نویس تهیه کرده بودند به ایران درودی (خواهر همسر طاهری) هدیه کرد.

ایران درودی هنرمند نقاش نیز سخنانی درباره همسر خواهرش مرحوم طاهری بیان کرد.

اگر پارتی دارید برای من هم دکتری بگیرید

فرهاد توحیدی نیز در چهارمین شب فیلمنامه نویسان خطاب به علیرضا رضاداد و محمد بهشتی گفت: اگر در وزارت ارشاد پارتی دارید برای من هم لقب دکتری بگیرید! زیرا آقای رییسیان دکتر شده است، بگذارید هنگامی که نام من را هم صدا می‌کنند، ناراحت نشوم.

یکی از روسای سابق شورای مرکزی کانون کارگردانان، یادآور شد: این کانون جزو اولین کانون‌هایی است که تاسیس شد و جزو بنیانگذاران خانه سینما به شمار می‌رود. همه اصناف و همه 31 صنف عضو خانه سینما در جای خود شاخص هستند اما گمان می‌کنم که بدون وجود سه صنف و یک مثلث معروف (تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویسی) کار سینما پیش نمی‌رود.

او تصریح کرد: خدمات متقابل کانون فیلمنامه نویسان و خانه سینما به یکدیگر در طول این چند سال قابل ذکر است و یکی از بزرگترین کارهای آن تاسیس بانک فیلمنامه ایران هست که موسسان آن هم امشب اینجا حضور دارند.

توحیدی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز داریم این است که در مدتی که خانه سینما تعطیل بود، مرکزی در وزارت ارشاد مامور ثبت فیلمنامه شد، امروز بانک فیلمنامه همچنان به کار خودش ادامه می‌دهد. با پشتیبانی که وزارت ارشاد از این بانک به عمل آورده بود، برگه ثبت این بانک به عنوان اسناد مورد لزوم در پروانه ساخت مورد توجه بود و امروزه همچنان این اتفاق می‌افتد اما همان طور که آقای اسفندیاری هم متذکر شده بود، بهتر است این بساط ثبت فیلمنامه به عنوان یک امر موازی برچیده شود و برگ ثبت فیلمنامه به عنوان سندی که از حقوق مولفین فیلمنامه پاسداری می‌کند، همچنان مطرح باشد.

رییس هیات مدیره خانه سینما افزود: مدتهاست که بحث بحران فیلمنامه در محافل سینمایی و مطبوعات به کرات تکرار می‌شود و همه درباره ضعف و نبود فیلمنامه خوب گفت‌وگو می‌کنند، اما واقعا سهم فیلمنامه نویسان سینمای ایران در چنین بحرانی به چه میزان است؟

او از تعریف شمار نظام سینمایی به عنوان یکی از کارهایی که در خانه سینما و در بحث امنیت شغلی در حال انجام است، یاد کرد و ادامه داد: امیدوارم این تعریف، امنیت شغلی را تضمین کند. برگه‌ای که با کمک دولت به یک سند اصلی تبدیل شد، تکیه وزارت ارشاد بر داشتن شماره صنفی از سوی کسانی که در پروژهای سینمایی مشغول به کار هستند سبب شود تا این چرخه تعریف شود،چرخه‌ای که با عضویت در صنف آغاز و با حمایت صندوق بیمه بیکاری در پایان این زنجیره کامل خواهد شد.

توحیدی گفت: باید دید فیلمنامه‌نویسان تا چه اندازه از امنیت شغلی برخوردار هستند و سهم واقعی آنان از سینمای ایران به چه اندازه است؟! امسال 52 فیلم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر پذیرفته و به نمایش درآمد. من در برررسی که انجام دادم، متوجه شدم فیلمنامه 36 فیلم توسط کارگردانان و کسانی که فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای نبودند نوشته شده است، 18 فیلم عنوان یک فیلمنامه‌نویس را برای خود دارد و از این میان 8 فیلم کار مشترک فیلمنامه نویس و کارگردان است و تنها 10 فیلم امضای فیلمنامه نویس را دارد.

سخنگوی هیات مدیره خانه سینما اذعان کرد: این وضع به شکل وخیم‌تری در سالهای گذشته هم وجود داشته و به صورت مجموع سهم فیلمنامه نویسان از حدود 20 درصد فیلم‌های ساخته شده در سینمای ایران فراتر نمی‌رود و این یک تهدید دائمی برای فیلمنامه نویسانی است که حتی زمانی که به کار دعوت می‌شوند به لحاظ مادی چندان بهرمند نمی‌شوند.

دعوا بر سر تقسیم منابع و اعتبارات است

او اظهار کرد: دعواهایی که در سینمای ایران وجود دارد دعوا بر سر تقسیم منابع و اعتبارات است. موسساتی که اعتبارات دولتی را تقسیم می‌کنند محل دعوا و نزاع گروهی است که بخواهند از آن بهره بیشتری ببرند. بنابراین اگر در اعطای اعتبارات شفافیت باشد و بخش خصوصی که مبنای آن توجه به بازار، عرضه، تناسب عرضه و تقاضا باشد، تقویت شود، می‌توان امیدوار بود که فیلمنامه نویسان ایران از امنیت شغلی بیشتری برخوردار شوند.

توحیدی در بخش پایانی سخنانش گفت: از پنج کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در بخش مسابقه سینمای ایران سه نفر آن عضو کانون فیلمنامه نویسان بودند، البته بهروز افخمی را بیش از آن که کارگردان بدانیم، فیلمنامه‌نویس می‌دانیم. فیلمنامه‌نویسان ایرانی شایستگی بسیاری دارند، امیدوارم سینمای ایران بتواند از این شایستگی استفاده کند.

سینما هم به یک فیلمنامه نیاز دارد

علیرضا داوودنژاد نیز که در شب فیلم‌نامه‌نویسان از سوی علی اکبر قاضی‌نظام و محمدرضا جعفری‌جلوه مورد تقدیر قرار گرفت، بیان کرد: تقسیم بندی که آقای بهشتی درباره سه گروه فیلمنامه نویس مطرح کرد؛ به نظرم بنده، متعلق به گروه اول هستم، فکر می‌کنم امروز آوردن مردم به سالن بسیار مهم است اگر چه ارزش واقعی نویسندگی و کار هنری در نوع سوم آن باشد.

کارگردان «کلاس هنرپیشگی» گفت: برای آنکه این نوع فیلم‌نامه‌نویس که مردم را به سینما بیاورند تقویت شود، مدیریت نقش دارد. اگر این روزها فیلم‌نامه خوب، کم داریم به این برمی‌گردد که فیلمنامه خوب برای سینما کم داریم یعنی خود سینما هم به یک فیلمنامه نیاز دارد.

آیا مشکل سینما نداریم؟

رییس شورای کانون فیلمنامه نویسان نیز که جلسه را با یک صورت جلسه آغاز کرد،ایجاد صمیمیت بین اعضا را هدف از برگزاری این شب‌ها دانست و گفت:هر چه کمتر این مراسم را رسمی کنیم، بهتر است.

شادمهر راستین یادآور شد: از سال 86 قرار بود فضای صمیمی‌تر بین اعضا بوجود بیاید که حداقل سالی یکبار با هم ملاقات داشته باشند تا بدون دستور جلسه و با صمیمیت و مهر کنار هم باشند. آنچه که امروز برگزار می‌کنیم احترام به فیلمنامه نویس و شخصیت آن و تالیف در سینماست. شاید این جلسه فتح‌بابی باشد تا از خودمان شروع کنیم که ما مشکل فیلمنامه داریم اما آیا مشکل سینما نداریم؟

او همچنین از آغاز به کار غرفه فیلمنامه‌نویسی در موزه سینما، باشگاه فیلمنامه نویسی سینمای ایران و اهدای جوایز به بهترین فیلمنامه اکران شده درسال خبر داد.

در این شب، یاد مرحوم احمد بهبهانی نیز گرامی داشته شد و محسن دامادی ضمن بیان سخنانی درباره آن مرحوم، لوح تقدیری را که برای ایشان در نظر گرفته شده بود از سوی مصطفوی به همسر بهبهانی هدیه کرد.

سپس گروه موسیقی شهرزاد قطعه‌هایی از موسیقی اجرا کردند.

به گزارش ایسنا, در ادامه این مراسم، سروش صحت ضمن بیان خاطره هایی، از جابر قاسمعلی و حسینی ( از سازمان سینمایی) خواست تا از سحر عصر آزاد، محمد گذرآبادی و شاهپور شهبازی به عنوان کسانی که در حوزه‌های میان رشته‌ای کار کرده‌اند تقدیر کنند.

کانون فیلمنامه‌نویسان تصمیم گرفته است که هر سال از هنرمندی که با فیلمنامه‌نویس ارتباط خوبی دارد تقدیر کند، بنابراین از پیمان قاسم خانی خواسته شد به روی صحنه بیاید تا از کمال تبریزی تقدیر کند.

قاسم خانی در سخنانی آرزو کرد که فیلمنامه‌نویسان قسمت‌شان بشود و با کمال تبریزی کار کنید.

او توضیح داد: هر فیلمنامه‌نویسی که با او کار کند از این همه سواد کمال تبریزی لذت می‌برد.او در عین حال که فیلمنامه را برای خود می‌کند، عصاره آن را حفظ می‌کند بنابراین من برای همکاری با او لحظه شماری می‌کنم و الان هم طرحی داخل کیفم دارم که می‌خواهم آن را به او بدهم .

سپس لوح تقدیری از سوی او به کمال تبریزی به عنوان کارگردانی که ارتباط خوبی با فیلمنامه‌نویسان دارد، اهداء شد.

همچنین شادمهر راستین از حاضران در سالن خواست پیمان قاسم‌خانی و بهاره رهنما را که سالگرد ازدواجشان با شب فیلمنامه‌نویسان همزمان شده است،تشویق کنند.

در ادامه برنامه سیامک تقی‌پور عضو سابق کانون، کارت افتخاری عضویت در کانون فیلمنامه‌نویسان را به جمال امید و امید روحانی به عنوان دو پیشکسوت، اهداء کرد.

به گزارش ایسنا، تنها سخنران رسمی این برنامه سخنرانی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود.

محمدرضا جعفری جلوه در چهارمین شب فیلمنامه نویسان گفت: مرد آن است که درکشاکش دهر، سنگ زیرین آسیا باشد. می‌دانید در اینجا مردی و مردانگی نه به لحاظ جنسیت که به لحاظ فضیلت به انجام عمل بنیادین و اقدام سامان دهنده و تعالی بخش است که چه بسیار زنانی که در این عرصه جوانمرد هستند و مردانی بی‌هیچ فضیلتی در میان.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: و چه کسی هست که فیلمنامه‌نویسی را در حیطه هنر برتر، پیچیده و متعالی سینما از همان جنس اقدام بنیادین و سامان‌دهنده نداند. فیلمنامه‌نویسی سنگ بنای سینمای مولف است، هر چه این تالیف عمیق‌تر و فضیل‌تر باشد آن سینما مولف‌تر است. تالیف بر خلق و آفرینش و نه تقلید و ترجمه اشتباه است.

او ادامه داد: اقتباس نیز، جنسی از خلق دوباره و بازآفرینی است. اقتباس یعنی بازآفرینی نور. تالیف یعنی خلق صورت و معنا هردو ، یعنی آفرینش محتوا از بن‌مایه‌های وجودی خویش. یعنی شکل دهی به اثر هنری به مختصات بومی و خودی، یعنی محقق کردن سینمای این جایی، سینمای ملی، سینمای شرقی و دینی. سینمایی که در آن ایران و اسلام را عزیز بخواهد، سینمایی که ملی بیاندیشد و به جهان پاسخ گوید.

جعفری جلوه افزود: بر شماست جمع مردان و زنان مولف، فیلمنامه‌نویسان اصیل ایرانی، اقتباس از اصیل‌ترین متون و معانی، ابتناع به میراث کهن نظم و نثر داستانی این سرزمین،آفرینش آثار مبنتی بر قصه و داستان‌های ایرانی، آثاری مبتنی بر نگاه خودی به انسان و جهان و تصویر پاسخ این انسان در همه رخدادها در مقابل تنها عکس العمل ایرانی در مقابل آنچه در هر نقطه جهان عکس العملی از جنس خویش را موجب می‌شود.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اضافه کرد: به واسطه همین اهمیت است که مدیریت فرهنگی سینما در حیطه توجه، تمرکز و حمایت از این وجه از تالیف باید نقشی جدی‌تر از همیشه ایفا کند لذا در امتداد راه طی شده در این دوران توجه خاصی به فیلمنامه نویس و فیلمنامه نویسان مد نظر مدیریت عالی سینمایی کشور است.

جعفری جلوه بیان کرد: ما نیز به عنوان بازوی موثر مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی با طرح و برنامه‌های متنوع خواهیم کوشید که در حیطه این اقدام مهم نقشهای متنوعی را در قالب بسته‌های حمایتی متفاوت و موثر که ان شاالله در فرصت مناسب منعکس خواهد شد ملاحظه خواهیم داشت.

در انتهای این شب، لوح تقدیری از سوی علیرضا داوودنژاد به حسین مهکام به عنوان فیلمنامه‌نویس جوان هدیه شد و همه مهمانان عکس یادگاری انداختند.

در طول برنامه کلیپ تصویری از هنرمندان فیلمنامه‌نویس و کارنامه‌شان در این زمینه از جمله احمد شاملو، محمود دولت‌آبادی، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، پرویز دوایی، محمدرضا اصلانی، جمال امید، احمد طالبی نژاد، رضا کیانیان، امید روحانی، گلی ترقی، محمود استاد محمد پخش شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رضا داد، همایون اسعدیان ، سیروس الوند،مهد محهدی عسگرپور، محمد علی سجادی، منوچهر محمدی، محراب قاسم خانی، ابوالحسن داوودی، خسرو دهقان، مازیار میری،کامبوزیا پرتوی، سعید عقیقی، غلامرضا موسوی، رضا میرکریمی، جابر قاسمعلی، کامران قدکچیان، جهانگیر الماسی، جمشید گرگین، خشایار الوند از جمله مهمانان چهارمین شب فیلم نامه نویسی بودند که شامگاه روز جمعه (19 اردیبهشت ماه ) در موزه سینما برگزار شد.

اجرای این مراسم را فریبا علومی‌یزدی برعهده داشت که به خاطر استفاده از ادبیات رسمی بارها از سوی مهمانان مورد توجه قرار گرفت.

ایران درودی در چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

چهارمین شب فیلمنامه سینمای ایران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha