• سه‌شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 93011202112
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

اردوهای راهیان نور به روایت احمد رحیمی‌زاده

اردوهای راهیان نور به روایت احمد رحیمی‌زاده

طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر حضور مردم در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس، وجود تشکیلاتی برای ساماندهی،نظام‌بخشی،هدایت و نظارت و پشتیبانی از این حرکت عظیم، ضروری به نظر می‌رسید که در ابتدای دهه 80، با ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس،ستاد مرکزی راهیان نور کشور مأموریت خود را از سر گرفت.

طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر حضور مردم در مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس، وجود تشکیلاتی برای ساماندهی،نظام‌بخشی،هدایت و نظارت و پشتیبانی از این حرکت عظیم، ضروری به نظر می‌رسید که در ابتدای دهه 80، با ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس،ستاد مرکزی راهیان نور کشور مأموریت خود را از سر گرفت.

به گزارش ایسنا،نگاهی به حماسه عظیم فرهنگی راهیان نور شامل اعزام ده‌ها هزار نفر به سرزمین‌های دفاع‌مقدس،اسکان‌ها،یادمان‌های دفاع‌مقدس،اردوگاه‌ها،مراکز فرهنگی و موزه‌های طبیعی جنگ نشان‌دهنده محدوده گسترده فعالیت‌های ستاد مرکزی راهیان نور است و این امر مقوله ساماندهی ارتباطات انسانی و سازمانی را در این سیطره وسیع امری ضروری و حیاتی می‌نمایاند به همین منظور احمد رحیمی‌زاده،مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد مرکزی راهیان نور در گفت‌وگویی به بحث در مورد موارد یاد شده پرداخت.

متن سخنان رحیمی‌زاده

اگر بخواهم درباره نحوه شکل گیری مجموعه راهیان نور صحبت کنم باید از تاریخ کمک بگیرم.در واقع سابقه راهیان نور به همان سال‌های ابتدایی جنگ بازمی‌گردد. پس از آزادسازی اولین سرزمین‌های اشغالی در شمال خوزستان، از سال 1361 ، عده‌ای به بازدید از جبهه‌های جنگ شتافتند. بیشتر این مسافران ، خانواده‌های شهدا به شمار می‌رفتند. آنها دوست داشتند با حضور در این مناطق، یاد و خاطره شهیدشان را گرامی دارند. سیاست‌مردان و مدیران ارشد نظام و نمایندگان مجلس نیز از دیگر مسافران راهیان نور در سال‌های دفاع مقدس بودند. آنها در قالب کاروان‌های کوچک،از جبهه‌ها بازدید کرده و از نزدیک با رزمندگان دیدار می‌کردند.نویسندگان ، هنرمندان و بازاریانی که در پشت جبهه همواره یار و یاور رزمندگان بودند نیز در سالهای دفاع مقدس به جبهه‌ها سفر می‌کردند و مدت کوتاهی را در سنگرها و سوله‌ها، در کنار رزمندگان می‌گذراندند. این سفرها هیچگاه در زمان جنگ دامنه گسترده‌ای نیافت چرا که مراقبت از جان بازدیدکنندگان در بیشتر جبهه‌های جنگ، کاری دشوار و شاید محال بود. تنها رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ بودند که هر ازگاهی با سماجت،محدودیت‌های تردد در این مناطق را نادیده گرفته و به بازدید جبهه‌های جنگ می‌رفتند اما پس از مدت اندکی، سازمان‌های فرهنگی سپاه پاسداران، ارتش و نیروهای مسلح نیز وارد میدان شدند و با روی باز به رونق یافتن سفرهای راهیان نور کمک بسیاری کردند.

تفاوت روابط عمومی راهیان نور که مجموعه‌ای از نهادهای فرهنگی،نظامی ،گردشگری و زیارتی را در خود شکل داده با روابط عمومی‌های دیگر

یک تفاوت اساسی روابط عمومی و ارتباطات با سایر علوم آن است که مخاطب و بستر مطالعه و نگرش در حوزه روابط عمومی و ارتباطات صرفاً انسان‌ها هستند؛ در حالی که در رشته‌های مذکور چنین نیست و باز تفاوت اساسی روابط عمومی راهیان نور با سایر نهادها این است که مخاطب این مجموعه انسان‌های عاشق و زائر هستند که این خود موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. مهمترین رسالتی که روابط عمومی ستاد مرکزی راهیان نور به عنوان صدای رسمی این تشکیلات بر عهده دارد و نمونه آن شاید در شرح وظایف سازمانی هیچ نهاد دیگری دیده نشود، تعامل و ارتباط با میلیون‌ها زائر شیفته‌ای است که یادمانها و نقاط حماسی دفاع مقدس را خانه خود می‌دانند.

هزاران نفر از سراسر دنیا بااین سرزمین مقدس ارتباط برقرار می‌کنند و سعی در نزدیک کردن خود به سیره شهدا و سبک زندگی حماسی را دارند. این مسئله خود گویای حساسیت فوق‌العاده روابط عمومی چنین مجموعه‌ای است. روابط عمومی راهیان نور با دل‌های عاشق سروکار دارد. دلهایی که به سبب اینکه مشاهد و معارج شهدا را از خودشان می‌دانند روحیه پرسشگری بالایی دارند و با دقت و حساسیت،عملکرد بخش‌های مختلف این ستاد را دنبال می‌کنند. شاید بتوان گفت که مهمترین تفاوت این فعالیت‌ها با آنچه که سازمان‌های مشابه انجام می‌دهند این باشد که هدف اصلی از این فعالیتها در راهیان نور رسیدن به اهداف فرهنگی متعالی که آشنایی نسل‌های بعدی با هنجارهای مطلوب دفاع‌مقدس و تبدیل این هنجارها به رفتار در متن جامعه باشد.از همین رو روابط عمومی چنین مجموعه‌ای نیز با چنین رسالت خطیری روبروست.

آیا زیر مجموعه‌های فعال در راهیان نور هر یک دارای روابط عمومی جداگانه دارند یا با یک روابط عمومی مشترک کار می‌کنند؟ اگر اینگونه است مکانیزم هماهنگی بین آنها چگونه است ؟

در واقع مدیریت روابط عمومی ستاد مرکزی راهیان نور، روابط عمومی تمامی مجموعه‌های راهیان نور است و در رابطه با فعالیت‌های تمام قرارگاه‌ها،معاونت‌ها و مدیریت‌های این مجموعه اطلاع‌رسانی می‌کند. در مؤسسات و سازمان‌های خودجوش مردمی نیز روابط عمومی‌ها فعالند و با این مدیریت مرتبط هستند. تمامی فعالیت‌های مربوط به ارتباط با سازمانها و رسانه‌های خارج از راهیان نور از طریق روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد مرکزی انجام می‌شود و این مدیریت به عنوان سیاست‌گزار و همراه،تمامی روابط عمومی‌های مرتبط را با برنامه‌های مختلف فرهنگی،آموزشی و ... پشتیبانی می‌کند.

برای ارتقای جایگاه راهیان نور در سطح ملی چه برنامه‌هایی را روابط عمومی انجام می‌دهد؟

روابط عمومی راهیان نور در طول فعالیت خود همواره سعی داشته که به جایگاه شایسته و در شأن حماسه عظیم فرهنگی راهیان نور در سطح ملی دست پیدا کند. این مدیریت مدتی است که برای برقرار کردن پیوند بهتر میان تشکیلات متعلق به شهدا و زائرانی که مشتاقانه از راه‌های دور و نزدیک مهمان آن عزیزان می‌شوند،فعالیت‌های خود را در قالب بخش‌های «ارتباطات مردمی »، «امور بین‌الملل» و «اطلاعات، اخبار و رسانه‌ها» و « خبرنامه » تعریف کرده که نتایج تلاش آنها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی‌(سایت)«ستاد مرکزی راهیان نور» به اطلاع زائران و علاقه‌مندان این حماسه فرهنگی در سراسر دنیا می‌رسد و برای رسیدن به این مهم مخاطب شناسی و برنامه ریزی عملکردی مبتنی بر شناخت مخاطب داخل و خارج کشور با لحاظ سن- جنس- تحصیلات و ... مختلف از اولویت‌هاست.

راهیان نور نهادی است که در سطح ملی و حتی بین‌المللی فعالیت می‌کند بنابراین از روابط عمومی آن انتظار می‌رود که حضوری فعال‌تر داشته باشد چرا این گونه نیست؟آیا این به دلیل وجه نظامی و مذهبی این نهاد است یا دلایل دیگری دارد؟

در جواب این سوال باید این نکته را متذکر شوم که ستاد مرکزی راهیان نور در واقع نهادی است که در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و حضور هم دارد چرا که مخاطبان این مجموعه زائران و آزادیخواهان از سراسر دنیا هستند. این مسئله با توجه به بازخوردهایی که از بخش‌های مختلف مثل یادمان‌های دفاع مقدس و پایگاه اطلاع‌رسانی به دست ما می‌رسد قابل استناد است.گذشته از این همکاری‌های مشترکی که بین این نهاد و نهادهای مختلف فرهنگی در کشور و بیرون از کشور وجود دارد گویای همین مسئله است.امروز راهیان نور، به پایگاه مهم معنوی فرهنگی عاشورائیان جهان بدل شده است. بسیاری از شخصیت‌های مهم فرهنگی، علمی و سیاسی کشور و یا حتی دنیا به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در جنوب،غرب و شمال غرب می‌آیند. البته این نهاد همیشه افتخار خود را خدمت به زائران و مهمانان شهدا در هر کجای دنیا که باشد می‌داند و روابط عمومی این مجموعه نیز در همین راستا فعالیت می‌کند و در ایجاد بستر برای نشر فرهنگ غنی جهاد و شهادت و تلاش‌های مرتبط از سوی ستاد مرکزی راهیان نور با مجموعه‌های اثرگذار رسانه‌ای همراهی و همکاری دارد که این گواهی است بر حضور پر رنگ و خوش نام روابط عمومی در داخل و خارج کشور و البته در راستای اهداف و برنامه‌های منطبق با سند چشم‌انداز ستاد مرکزی راهیان نور. پس ما در عرصه بین المللی حضور قابل قبول داریم.

برگزاری همایش‌های ملی،ارتباط با شخصیت‌های فرهنگی اثرگذار دنیا و دعوت از آنها، حضور رسانه‌های خارجی برای انعکاس اخبار اردوهای راهیان نور، عصبانیت دشمنان از این حرکت خودجوش ملت مقاوم و حضور اقشار مختلف با سلایق متفاوت در یادمان‌های دفاع مقدس مبین این رویکرد و توفیق است.

به عنوان مسئول روابط عمومی راهیان نور چه انتظاری از رسانه ها دارید ؟

قدرتی که رسانه‌ها دارند در تمامی ابعاد، چه ابعاد سیاسی و اجتماعی و چه در ابعاد فرهنگی امروزه نقش بسزا و قابل اهمیتی است به طوری که حتی در جریانات عمده اجتماعی هم رسانه‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند.

جریان راهیان نور مبتنی بر تفکر ملت ایران شکل گرفته است و این وظیفه بر دوش همه احساس می‌شود تا حرکت بزرگ راهیان نور را که با طرز فکر شخصیت‌های ارزشمندی چون امام راحل و شهدا رشد یافته تبیین کنیم.

همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند دفاع مقدس گنج عظیمی است که باید استخراج شود ما معتقدیم که در حوزه‌ راهیان نور که برگرفته از فرهنگ ناب دفاع مقدس است سوژه‌های فراوانی داریم که با پرداختن به آن می‌توانیم خلاءهای جامعه را به خوبی پوشش دهیم. متاسفانه در سال‌های گذشته رسانه‌ها و راهیان نور رابطه کمی با یکدیگر داشتند. آنقدر نگفتیم و نگفتیم که فرصت عرض اندام برای محدود مغرضانی که بهتر از ما فهمیده‌اند بهترین و سریعترین راه انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی، حرکت راهیان نور است فراهم شد. شاید کمتر در فرآیند فرهنگی در سطح کشور این همه اتفاق نظر بر اثرگذاری و تاکید وجود داشته باشد. مردم پیام رهبر معظم انقلاب که فرمودند من از این حرکت راهیان نور خرسندم و آن را حرکت با برکتی می‌دانم را به خوبی گرفتند و استقبال روزافزون را به خوبی می‌بینید. رسانه باید همگام با مردم حرکت کند. نقش ویژه رسانه در اطلاع‌رسانی مطلوب و صحیح بر کسی پوشیده نیست. خدا را شکر اکنون تعامل بین رسانه‌ها و راهیان نور تا حدودی برقرار شده و در اغلب اوقات اخبار راهیان نور در رأس پربیننده‌ترین مطالب رسانه‌ها قرار می‌گیرد ولی تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی را در پیش داریم‌.

ما در راهیان نور عرصه‌های تربیتی در ابعاد مختلف فراوان داریم به عنوان مثال زائرین و خادمین شهدا و سبک زندگی آنها در راهیان نور، فعالیت‌های خودجوش مردمی،یادمان‌های دفاع مقدس،شخصیت‌ها،نهادها، تولیدات و نمایشگاه‌های متنوع فرهنگی هنری و ده‌ها اقدام و فعالیت دیگر که اگر رسانه‌های ما تنها به معرفی این‌ها بپردازند زمان زیادی خواهد برد.

ضمن تشکر از تمامی اصحاب رسانه به خصوص عزیزانی که همیشه در کنار مردم در راهیان نور حضور فعال و موثری داشته‌اند اعلام می‌کنم که برنامه تقدیر از فعالان عرصه رسانه راهیان نور را در دستور کار خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha