• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92122617265
  • خبرنگار : 71021

نخستین «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» برگزار می‌شود

یک نفس عمیق از پاریس تا پرسپولیس

یک نفس عمیق از پاریس تا پرسپولیس

نخستین «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» با محوریت ایران و با هدف رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی از 13 مهرماه سال آینده (5 اکتبر) آغاز می‌شود و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز متعهد شده است که در اجرای این رالی همکاری کند.

نخستین «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» با محوریت ایران و با هدف رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی از 13 مهرماه سال آینده (5 اکتبر) آغاز می‌شود و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز متعهد شده است که در اجرای این رالی همکاری کند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود آن‌که در چند سال گذشته، ورود خودروهای گردشگران خارجی از مرزهای خاکی به ایران با چالش‌هایی همراه بود و ورود آن‌ها به ایران معمولا با تأخیرهای طولانی به‌دلیل سنگ‌اندازی‌های گمرک مواجه می‌شد، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که در اجرای «رالی پاریس تا پرسپولیس» مشارکت دارد، قول داد از گردشگرانی که به این شکل و با دریافت مجوزها و مدارک لازم از کلوپ‌های جهانگردی و اتومبیلرانی به ایران سفر می‌کنند، حمایت کند.

به گفته‌ی پاسکال رستانی - مدیرعامل شرکت فرانسوی Gran Tourism Organisation -، اجرای این رالی همزمان با برگزاری نمایشگاه اتومبیلرانی درفرانسه خواهد بود که با توجه به نمایش جاذبه‌های ایران در آن نمایشگاه که هزاران نفر بازدیدکننده دارد، ایران نیز به مردم اروپا و بویژه فرانسوی‌ها معرفی خواهد شد.

او که صبح امروز (دوشنبه، 26 اسفندماه) در نشست خبری مشترکی با مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سخن می‌گفت، با بیان این‌که این رالی شش‌ماه دیگر اجرا می‌شود، ولی نزدیک به دو سال است برای برگزاری آن برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» یک مسابقه‌ی رقابتی نیست، بلکه رقابتی از نوع جدید برای مصرف کمتر سوخت است. هرچند اجرای آن به‌شکل سنتی یک رالی خواهد بود.

وی اظهار کرد: در فرانسه با شرکتی در ارتباط هستیم که وسیله‌ای را برای کلاسه کردن و کنترل سیستم ماشین تولید کرده که سبب مصرف کمتر سوخت خواهد شد، این ماشین‌ها نیز از این وسیله استفاده خواهند کرد. ضمن آن‌که برنده‌ی این مسابقه، خودروی سریع‌تر نیست، بلکه راننده‌ای است که بنزین کمتر مصرف و اخلاق رانندگی را رعایت کرده، به مقررات کشورهای میزبان احترام گذاشته و به ارزش‌های محیط زیست اهمیت داده باشد.

نشست امروز

به گفته‌ی او، در این رالی 40 تا 80 خودرو شرکت می‌کنند و حضور در آن برای همه‌ی اتومبیل‌ها آزاد است. آنچه بیشتر از هر چیز در این رالی اهمیت دارد، این است که رانندگان، سوخت کمتری مصرف کنند.

وی همچنین درباره‌ی ارتباط این رالی با صنعت گردشگری، توضیح داد: محوریت این برنامه با توجه به نامی که دارد، ایران است. در طول مسیر، جاذبه‌های گردشگری ایران نشان داده و سرانجام کار در نمایشگاهی معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم ایرجی - مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی - نیز در این‌باره گفت: برگزاری رالی یکی از ابزارهای معرفی گردشگری است؛ اما قرار نیست همه‌ی مشکلات به‌وسیله رالی حل شود. وقتی «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» آغاز شود، رسانه‌های اروپایی هم قطعا فعال می‌شوند و به معرفی جاذبه‌های ایران کمک می‌کنند. متخصصان گردشگری نیز معتقدند برگزاری رالی‌ها به گردشگری کشورها کمک می‌کند. ما هم تلاش می‌کنیم بیشترین استفاده را از این رالی ببریم.

وی اضافه کرد: کنفرانس خبری دیگری در فرانسه درباره‌ی این رالی برگزار خواهیم کرد، تا رسانه‌های این کشور را نسبت به این رالی که برای نخستین‌بار در سال 1971 میلادی با همین نام برگزار شد و امروز به شکل و با اهداف دیگری اجرا می‌شود، حساس کنیم.

در ادامه نیز رضا حنایی - عضو شرکت فرانسوی برگزارکننده‌ی این رالی و نماینده آن در ایران - اظهار کرد: قصد داریم هر سال، این رالی را برگزار کنیم، چون هم مشتری و هم امکاناتش وجود دارد.

او با بیان این‌که میزان تقاضا برای سفر با خودرو به ایران بسیار زیاد است، گفت: من سالانه دو یا سه بار رالی و سافاری در ایران برگزار می‌کنم. تقریبا 10 برابر تورهایی که تا کنون اجرا کرده‌ایم، تقاضا برای سفر با ماشین به ایران وجود دارد؛ ولی نمی‌توان تعداد ماشین‌ها را زیاد کرد.

وی افزود: در طول برگزاری این رالی، شب‌هایی با نام‌هایی مانند «غذا» و «فرش ایرانی» برگزار خواهد شد که قطعا انعکاس این مراسم در رسانه‌های اروپایی و فرانسوی، مردم این کشورها را به ایران جذب خواهد کرد.

به گفته‌ی شهاب مالمیر - مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی - در طول مسیر برگزاری رالی، آشپزخانه‌ی سیاری غذاهای ایرانی را برای شرکت‌کنندگان رالی و مردمی که در کشورهای واقع در مسیر گذر این خودروها زندگی می‌کنند، سرو خواهند کرد که یقینا این حرکت، جنجالی را در آن کشورها برپا خواهد کرد.

ایرجی در ادامه‌ی این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به اجرای مراسم اختتامیه‌ی «اکورالی» در تخت جمشید، آیا اقدامات حفاظتی یا مسیرهای مشخصی برای خودروها در سایت تاریخی در نظر گرفته شده است؟ توضیح داد: قطعا مراسم نهایی در تخت جمشید خواهد بود، ولی برای این‌که جزییات مربوط به مسیر و مکان حرکت و استقرار خودروها مشخص شود، هنوز شش‌ماه زمان مانده است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به پیشینه‌ی طولانی فعالیت کانون و اعلام سیاست و حمایتش از گردشگرانی که با خودروی شخصی و از مرز زمینی به ایران سفر می‌کنند و مدارک لازم را در اختیار دارند، چرا تا کنون این کانون به‌صورت شفاف مسوولیتی در این زمینه نپذیرفته و چه اقدامات و هماهنگی‌هایی را در این‌باره انجام می‌دهد، چراکه معمولا این‌گونه گردشگران و رالی‌ها با موانع گمرکی در سفر به ایران مواجه می‌شوند و ورود آن‌ها با تأخیرهای طولانی در پشت مرزها و پرداخت هزینه‌های سنگین همراه است؟ گفت: قطعا کانون از آن‌هایی که با اخذ مجوز از کلوپ‌های جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و با مدارک تکمیل‌شده به ایران سفر می‌کنند، حمایت می‌کند. مثلا دو هفته پیش، یک خانواده‌ی اروپایی در مرز پیرانشهر دچار مشکل شد که به‌دنبال تماس گمرک، مشکل آن‌ها پیگیری و حل شد. ما درباره‌ی این موضوع مسوولیت داریم و قطعا اطلاعات شما در این زمینه نادرست است. کانون از سال 1385 تعداد زیادی رالی برگزار کرده است؛ اما فعلا آماری از آن‌ها ندارم.

در ادامه‌ی این بحث، یارمحمدی - مسوول رالی‌ها و نمایشگاه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی - به درخواست مدیرعامل کانون، آمارهایی را از رالی‌هایی که کانون در اجرای آن‌ها از سال 1971 میلادی مشارکت داشته است، ارائه و اظهار کرد: رالی‌های ما بیشتر جنبه‌ی گردشگری و عمومی دارند و رالی‌های مسابقه‌ای و ورزشی به ما مربوط نمی‌شود.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز در ادامه‌ی این نشست، با اشاره به یکی از وظایف تعریف‌شده برای کانون که به پلاک‌گذاری خودروهای تاریخی مربوط می‌شود، توضیح داد: چند سالی است که آیین‌نامه‌ی صیانت و شناسایی خودروهای تاریخی به تصویب رسیده، ولی تا کنون عملی نشده است و اکنون آن را در دستور کار داریم. خوشبختانه اولین جلسه‌ی کارگروه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی با همکاری پلیس راهور ناجا و سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد که امیدواریم در ابتدای سال 93 آن را دنبال کنیم.

او در پاسخ به انتقاد خبرنگاری مبنی بر این‌که تمام مدیران کانون این موضوع را مطرح کرده‌اند، ولی همچنان این مشکل وجود دارد و پلاکی برای خودروهای تاریخی صادر نشده است، گفت: اوج این فعالیت در سال 88 و همزمان با صدور مصوبه‌ی آن بود. بر این اساس، مدل شناسایی خودروهای تاریخی طراحی و نوع شماره‌ی آن‌ها ساخته شد. با پلیس راهور ناجا هم چند جلسه داشتیم. درخواست کردیم دستگاه‌های مختلف نیز نمایندگان خود را معرفی کنند.

ایرجی سپس به خبرنگاران قول داد تا در جلسه‌ی جداگانه‌ای به موضوع پلاک‌گذاری خودروهای تاریخی بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha