• یکشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92122516203

پرویز کلانتری: دیگر قهر با دولت معنی ندارد

پرویز کلانتری: دیگر قهر با دولت معنی ندارد

پرویز کلانتری می‌گوید، دیگر جمله «قهر قهر تا روز قیامت» معنی ندارد و هنرمندان باید با مذاکره با دولت، خواسته‌های خود را دنبال کنند.

پرویز کلانتری می‌گوید، دیگر جمله «قهر قهر تا روز قیامت» معنی ندارد و هنرمندان باید با مذاکره با دولت، خواسته‌های خود را دنبال کنند.

این هنرمند درگفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت هنر ایران در سال گذشته، اظهار کرد: در بین هنرها، سینمای ایران از بقیه هنرها جلوتر است. سینمای ایران در چند سال گذشته توانسته ارتباط خوبی با دنیا برقرار کند و کارگردانی مثل اصغر فرهادی توانسته در کنار رعایت اصول فیلمسازی در نظام جمهوری اسلامی، به چهره‌ی خبرسازی در دنیا تبدیل شود و جایزه‌های زیادی را به دست بیاورد؛ اما در بین هنرهای تجسمی بیشترین رشد را می‌توان مربوط به هنر نقاشی دانست.

او افزود: نقاشی ایران در رویدادهایی مانند حراج کریستی دوبی جایگاه مهمی در سال‌های گذشته پیدا کرده است. سال گذشته در حراجی کریستی یکی از هنرمندان مراکشی با حمایت سفارت خود توانست اثر خود را به قیمت بالا چکش بزند، اما هنرمندان ایرانی بدون هیچگونه حمایتی در این زمینه توانستند رکوردهای خوبی را در خاورمیانه به دست بیاورند.

این هنرمند همچنین عنوان کرد: موسیقی ایران هم توانسته در سال‌های گذشته در خارج از ایران مورد توجه قرار بگیرد که جای خوشحالی و خرسندی است.

کلانتری در ادامه به لزوم تعامل بین هنرمندان و دولت اشاره و تصریح کرد: من جزو طرفداران آقای روحانی هستم. به نظر من در حال حاضر جمله «قهر قهر تا روز قیامت» معنی ندارد و باید هنرمندان با مذاکره با دولت خواسته‌های خودشان را دنبال کنند. راهکار مناسب برای بیان مطالبات هنرمندان و به گوش دولت رساندن آن‌ها مذاکره و گفت‌وگو است و تا این جای کار تیم آقای روحانی خوب جلو رفته است که امیدوارم در سال آْینده همین روند ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: آقای روحانی در صحبت‌هایشان به صراحت گفتند که می‌خواهیم به قهر مردم با حکومت پایان بدهیم؛ یعنی خود ایشان هم اذعان دارند که بخش‌هایی از جامعه فرهنگی و هنری ایران با حکومت در حالت قهر به سر می‌برده است. بیان این صحبت‌ها از طرف رییس جمهور اتفاق مهمی است و امیدوارم پیامدهای خوب آن را در سال آینده برای هنر و هنرمندان ایرانی شاهد باشیم و هنرمندان با دولت آشتی کنند.

این هنرمند همچنین درباره جهانی شدن هنر ایران گفت: یکی از مواردی که برای هنر ما مهم است، تعامل با دنیاست. یک روزی قرار بود حراج کریستی به جای دوبی در ایران برگزار شود که با روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد، برگزارکنندگان آن به این نتیجه رسیدند که برگزاری حراجی در ایران امکان‌پذیر نیست. با کمی تأمل می‌توان به این نتیجه رسید که اگر این اتفاق در ایران می‌افتاد چه پیامدهای عظیمی از نظر فرهنگی و اقتصادی برای ما داشت. بنابراین مشخص می‌شود که تعامل با دنیا و جهانی شدن و پیش رفتن با آنچه در جهان امروز در جریان است، تا چه میزان اهمیت دارد.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: امسال به دلیل گرفتاری‌ها و مشغله‌هایی که داشتم نتواستم پیگیر جشنواره تجسمی فجر و روند برگزاری آن باشم، اما به طور کلی باید این نوع جشنواره‌ها در سال آینده شکل حرفه‌ای‌تری پیدا کنند و به جای شعارهای سیاسی و بیهوده به اصل هنر توجه کنند. هنر تعریفی دارد که فقط در شعارهای سیاسی و روزنامه‌ای نمی‌گنجد و باید از دید زیبایی‌شناسانه به آن نگاه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha