روزی که سید محمد مهدی طباطبایینژاد به عنوان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معرفی شد، خیلی ها فکر نمیکردند او به یکی از چهره های خبرساز سینمایی سال تبدیل شود اما او از همان ابتدا رویکرد متفاوتی را در «اتاق شیشهای» خود در پیش گرفت.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنوز یک ماه از حضور حجتالله ایوبی در سازمان سینمایی نگذشته بود که در یکی از اولین احکام مدیریتی این سازمان، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد در تاریخ 27 شهریورماه جایگزین شفیع آقامحمدیان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شد.
البته این انتصاب پس از مدتی حاشیه سازی و فرافکنی برخی رسانهها برای جلوگیری از بازگشت محمد آفریده به مرکز گسترش صورت گرفت و شاید طباطبایی نژاد در میان کل جامعه سینمایی و رسانهها آن طور که باید شناخته شده نبود، اما بعد از مدتی با روندی که در پیش گرفت و تاکید بر اینکه،«با این ادعا که در مرکز گسترش همه چیز در یک اتاق شیشهای رخ میدهد، آمدهام ...» میتوان او را به عنوان یکی از موفق ترین مدیران جدید سینمایی دانست.
طباطبایینژاد در سال های 86 تا 88 قائم مقام محمد آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود و به خاطر همین همراهی تا همین چند ماه قبل هم، هرجایی که قراربود مطلبی علیه آفریده منتشر شود، او هم بینصیب نمیماند.
هرچند این تخریبها سرانجام واکنش او را در پیداشت و گفت: «تصور میکنم برخی قضاوتهایی که درباره دوستان ما انجام شده است، منصفانه نبوده و حتی غرضورزانه بوده است و به همین جهت به این جنس نقد اعتراض دارم.»
طباطبایینژاد که پیش از مدیریت در مرکز گسترش در تولید آثار مستند فعالیت میکرد و در تلویزیون هم مدتها مشغول به کار بود، پس از انتصاب خود با پیام تبریک هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران و این درخواست آنها روبرو شد که « اجازه ندهید سیاستهای پیشین که دولت را به رقیب بخش خصوصی تبدیل کرده بود و امکان سوءاستفاده به عدهای میداد و جامعه مستندسازان را از حقوق خود محروم می ساخت، ادامه یابد.»
بر این اساس وی در اولین دیدار خود با هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران تاکید کرد که « در طول دوران کاریام عهد کردهام هرگز پای قرارداد طرح، برنامه و فیلمنامهای را امضاء نکنم، مگر آنکه حداقل سه کارشناس آنرا تایید کرده باشند؛ لذا بزودی شوراهای تولید و برآورد «مرکز» راه اندازی خواهد شد تا بر اساس نظر مشورتی اعضای آن که همه از چهره های معتبر و شناخته شده خواهند بود، کار مرکز به پیش رود.»
به این ترتیب تشکیل و احیای شوراهای راهبردی و پژوهش و تولید فیلم های کوتاه داستانی، انیمیشن و سینمایی در اولویت برنامههای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفت و به مرور اعضای هرکدام معرفی شدند و کار خود را آغاز کردند.
در این میان طباطبایی نژاد هم تاکید داشت که برای تولید مستند نیازمند بودجه مناسب است چرا که وضعیت بودجه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به دلیل تصمیمات غلط، مطلوب نبوده و بودجه مرکز صرف فیلمهایی شده که هیچ نسبتی با وظایف این مرکز ندارند.
یکی از ویژگی های بارز مدیر عامل مرکز گسترش در مدت حدود هفت ماهه فعالیت خود، شفافیت در اظهار نظر و بیان مسائل و مشکلات موجود بوده که از آن جمله به درست نبودن مسیر طرحهای مصوب و همچنین قراردادها و اینکه باید همه آنها دوباره در یک مسیر کارشناسی بررسی شوند، میتوان اشاره کرد.
او حتی در اولین مصاحبه رسمی خود که با خبرنگاران ایسنا انجام داد، با قاطعیت اعلام کرد که مطلقا با تولید هرگونه فیلم ویدئویی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مخالف است و تا آنجا که بتواند این امکان را از مرکز سلب میکند.
اما اوج گفتههای طباطبایی نژاد در همان یک ماهه اول مدیریت اش بود؛ زمانی که مطالبی تکان دهنده را درباره چگونگی خرج شدن بودجه مرکز گسترش و تولید سه فیلم بلند سینمایی مطرح کرد که سرآمد همه آن ها پروژهی «لاله» بود.
البته درباره فیلم «لاله» که هنوز به طور کامل فیلمبرداری نشده و تصویری از آن هم دیده نشده است، نمیتوان قضاوتی داشت اما نکته مهم و آنچه باعث جنجال و بعد تعلیق این پروژه میلیاردی شد، گفتههای کارگردان فیلم بود که در جلسهای با طباطبایینژاد مدعی شد با وجود قراردادی که در زمان مدیریت قبلی مرکز منعقد شده و بودجهای که صرف شده است، مالک اصلی فیلم یک شرکت خارجی است.
همین مسئله پروژه را از سوی مدیر عامل جدید مرکز گسترش متوقف کرد و او قاطعانه گفت تا زمانی که موضوع حل نشود ریالی برای «لاله» پرداخت نخواهد شد و این قضیه پس از گذشت حدود 6ماه هم چنان بلاتکلیف مانده است.
شفاف سازی طباطبایی نژاد در باره این فیلم و نیز دو فیلم «رنج و سرمستی» و «شهابی از جنس نور» (که هر دو در جشنواره فجر امسال حضور داشتند) حمایت جمع زیادی از مستندسازان را در پی داشت و البته باعث شد تا به امروز یکی از سوالات تقریبا ثابت اهالی رسانه و خیلی از مستند سازان از او آخرین وضعیت فیلم «لاله» باشد تا آنجا که در مراسم اختتامیه «جایزه بزرگ شهید آوینی» و جشنواره فیلم مستند (حقیقت) هم سوالاتی دراینباره از سوی برگزیدگان این دو رویداد مطرح میشد.
با این حال با وجود مشکلات بودجهای که مرکز با آن در گیر بوده و شاید هم هست، طباطبایی نژاد تولید مستند و حمایت از فیام های اول را در دستور کار قرار داده و تا کنون چندین طرح مصوب شده و مقدمات ساخت آنها فراهم شده است.
همچنین پس از اعلام حمایت مرکز گسترش از 10 کارگردان فیلم اول در سال 93، شنیده شده که افراد زیادی طرحهای خود را ارائه کردهاند.
انتهای پیام
نظرات