• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92120603606

تهیه‌کننده «در مسیر زاینده رود»:

با این وضع که همه‌ نقش‌های بد و خلافکار تهرانی می‌شوند!

با این وضع که همه‌ نقش‌های بد و خلافکار تهرانی می‌شوند!

تهیه‌کننده‌ «در مسیر زاینده‌رود» که سریالش در زمان پخش از سوی اهالی اصفهان با انتقادهایی روبه‌رو شده بود، می‌گوید: 99 درصد اعتراضات اقوام هیچ مبنایی ندارد و دلیل محکمی پشت آن‌ها نیست.

تهیه‌کننده‌ «در مسیر زاینده‌رود» که سریالش در زمان پخش از سوی اهالی اصفهان با انتقادهایی روبه‌رو شده بود، می‌گوید: 99 درصد اعتراضات اقوام هیچ مبنایی ندارد و دلیل محکمی پشت آن‌ها نیست.

اسماعیل عفیفه پس از انتقادهای صورت گرفته نسبت به «سرزمین کهن» کمال تبریزی که به توقف پخش این سریال انجامید، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مورد بیان کرد: ظاهرا در ایجاد اعتراضات جوسازی می‌شود و دامنه آن‌ها گسترش می‌یابد، حتی کسانی که این سریال‌ها را ندیده‌اند تحت تأثیر موج اعتراضات قرار می‌گیرند.

وی افزود: ممکن است در هر قومی آدم‌های منفی وجود داشته باشند، نمی‌توان گفت که تلویزیون حق ندارد نقش‌های منفی را به تصویر بکشد.

این تهیه‌کننده با اشاره به سریال «در مسیر زاینده‌رود» نیز خاطرنشان کرد: زمانی که این سریال را پخش کردیم با چنین اعتراضاتی روبه‌رو شدیم. اما زمانی که با مردم اصفهان صحبت کردم آن‌ها هیچ مشکلی با سریال نداشتند و من نمی‌دانم این موج تبلیغاتی از کجا نشأت گرفته بود و چه کسانی به دلایل شخصی معترض سریال بودند و ما را تحت فشار قرار دادند؟

او اظهار کرد: اعتراض اقوام به سریال‌ها باعث می‌شود که آثاری خنثی که از هر مضمون درست و حسابی تهی هستند، تولید شوند. بالاخره ایران مشتمل بر اقوام گوناگون است و اگر همه را از دایره داستان‌پردازی خارج کنیم، فقط تهران باقی می‌ماند و همه‌ی نقش‌های بد و خلافکار تهرانی می‌شوند.

عفیفه ادامه داد: این گونه اتفاقات تأسف‌بار است و نمی‌دانم چرا تلویزیون در سال‌های اخیر در این مورد کوتاه آمده است و باعث گسترش این موج شده است.

این تهیه‌کننده ضمن بیان اینکه فیلم‌سازان برای ساخت آثاری که درباره‌ی اقوام است باید تحقیق کنند، عنوان کرد: متوجه نمی‌شوم که در سریال «سرزمین کهن» چه اتفاقی افتاده که این موج اعتراضات را به همراه داشته است؛ از درک من خارج است. من یک سریال آمریکایی دیدم که کل سیستم سیاسی آمریکا را زیر سوال برده بود اما یکی از مطرح‌ترین سریال‌های این کشور بود؛ پس چرا در آنجا اعتراض نشده بود؟

وی همچنین تأکید کرد: تردیدی نیست که فیلم‌سازان باید برای ساخت این نوع آثار تحقیق کنند. سریال‌سازی نباید بهانه‌ای برای توهین به قومیت‌ها شود، اما نمی‌توان گفت مثلا شخصیتی که در داستان دزدی کرده چون اهل شمال است پس همه شمالی‌ها معترض شوند؛ این کار غلط است.

عفیفه افزود: هر داستان و هر کاراکتری نماینده خودش است نه نماینده قوم؛ ما کاراکتر طراحی می‌کنیم، نماینده اقوام را طراحی نمی‌کنیم. این تعمیم دادن‌ها غلط است و باید از ایجاد آن پیشگیری کنیم. تلویزیون نیز نباید به هر نقد و بهانه‌گیری کوچکی بها دهد.

تهیه‌کننده «در مسیر زاینده‌رود» در پایان گفت: اعتراض اقوام، اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی نسبت به سریال‌ها جوی را ایجاد کرده که باعث شده است یک سریال ارزشمندی مانند «سرزمین کهن» قربانی شود؛ سریال «سرزمین کهن» سریال خوبی است و یک تیم حرفه‌ای روی آن کار کرده است. معلوم نیست که آخرش چه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha