• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۲۰:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92120301558
  • خبرنگار : 71191

به جایگاه میراث معنوی هم توجه کنید

به جایگاه میراث معنوی هم توجه کنید

رییس شورای شهر تهران گفت: جایگاه میراث فرهنگی امروز تنها در حوزه‌ی بناها و آثار تاریخی نیست، بلکه میراث معنوی و توجه به آن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس شورای شهر تهران گفت: جایگاه میراث فرهنگی امروز تنها در حوزه‌ی بناها و آثار تاریخی نیست، بلکه میراث معنوی و توجه به آن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مسجدجامعی اظهار کرد: امروز میراث فرهنگی نه‌تنها به‌دلیل فهم از هویت تاریخی، بلکه به‌دلیل ایجاد حافظه‌ی مشترک و به‌وجود آمدن کسب و افزایش سرمایه‌ی اجتماعی و آرامش موجود در جامعه، از جایگاه بالایی برخوردار است و حساسیت ویژه‌ای نسبت به آن در نظر گرفته می‌شود.

او که در آیین افتتاح نمایشگاه «بحر در کوزه» دستاورد ربع قرن تلاش مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی سخن می‌گفت، با اشاره به برنامه‌ی سوم توسعه که در آن، بحث ادغام دستگاه‌های مختلف مطرح شد، ادامه داد: در این میان در تصمیم‌گیری‌ها، حوزه‌ی فرهنگ و هنر جدا در نظر گرفته شدند. در این حوزه، چهره‌های برجسته درخشیدند و مراکز آموزشی علمی و رسمی توسعه یافتند.

مسجدجامعی در بخشی از سخنانش با اشاره به برنامه‌ی تهران‌گردی که هر هفته در مناطق مختلف تهران برگزار می‌کند، گفت: حفظ خاطره‌ی ایران‌زمین و مردم دانشمند و پرتلاش این سرزمین، برای امروز ما بسیار ضروری است، اتفاقی که در این سال‌ها نسبت به آن غفلت شده است.

وی با تأکید بر این‌که همیشه ایران به‌عنوان یک مجموعه‌ی واحد فرهنگی شناخته شده است، بیان کرد: تمدن ایران بسیار گسترده‌تر از جغرافیای آن بوده است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امیدوارم این مجموعه بتواند در یک به‌هم پیوستگی، فعالیت خود را پیش ببرد. حتی در سال‌هایی که در سازمان میراث فرهنگی بحث پژوهشی مطرح بود، در عرصه‌ی شهر و شهروندی و در عرصه‌های دیگر نیز به شکل‌های مختلف، از این حوزه غارت انجام می‌شد. بنابراین در چنین زمان‌هایی ضرورت وجود مراکز آموزش عالی احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا در ادامه‌ی این مراسم، پیروز حناچی - رییس سابق مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی - در سخنانی گفت: اگر طرح جامعی برای توسعه‌ی این مرکز وجود داشته باشد، پتانسیل ارتقای آن در حد دانشگاه وجود دارد.

او ادامه داد: برای کار در زمینه‌ی آموزش، نیازمند همکاری‌های میان‌بخشی هستیم، قطعا راه‌هایی وجود دارد که این مرکز را بتوانیم به جایگاه قبلی خود برگردانیم.

وی اظهار کرد: در دهه‌ی 70، سازمان میراث فرهنگی نمی‌توانست فارغ‌التحصیلان این مرکز آموزشی را جذب کند، چون ظرفیتش تکمیل شده بود و ما مدام به فکر بررسی وضعیت و برطرف کردن مشکلات بودیم.

معاون وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که این مراکز براساس سلیقه ایجاد نشده‌اند، افزود: این مراکز به پشتوانه‌ی یکی از منشورهای بین‌المللی ایجاد شده‌اند، چون امکان یادآوری منشورها به‌طور دائم وجود نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha