این روزها علاوه بر شیوه و نحوهی توزیع سبد کالا، گروههایی که به آنها سبد کالا تعلق میگیرد نیز، موضوع بحث افراد است که تقریبا همهجا شنیده میشود؛ در تاکسی، محل کار، سوپرمارکتها و هر جایی که امکان تعامل افراد وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر کسی به نحوی تلاش میکند انتقاد خود را از این طرح بیان کند. این شرایط در ابتدای طرح سهمیهبندی بنزین یا توزیع نقدی یارانهها نیز وجود داشت و رفتهرفته رنگ باخت و این طرحها به روندی معمول و تقریبا اصلاحشده رسیدند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهعنوان متصدی این امر، با بیان اینکه تا کنون حدود یکمیلیون و 200 هزار نفر سبد کالای خودر را گرفتهاند به مرحله مرحله کردن توزیع سبد کالا در جامعهی هدفی که مشمول دریافت این سبد میشود اشاره کرده و گفته است: در مرحله نخست، 9 میلیون و 700 هزار خانواده برای گرفتن سبد کالا معرفی شدهاند و همانطور که اشاره کردم، یک میلیون و 200 هزار نفر آن را گرفتهاند و بقیه هم آن را میگیرند. بعد از اینکه 9 میلیون و 700 هزار نفر هم سبد کالا گرفتند، گروه بعدی معرفی میشوند.
اما یک نکته اینکه وقتی در آذرماه امسال جزییات سبد کالای اهدایی از سوی دولت اعلام شد، نام «خبرنگاران» بهعنوان گروهی جدا به میان آورده شد. البته پیش از این نیز در دولت دهم، رییسجمهور وقت برای نخستینبار خبرنگاران را برای دریافت هدیهی ریاست جمهوری مورد خطاب قرار داده و سه سال بهمناسب «روز خبرنگار» هدیهای نقدی را به این قشر داده بود. اقدامی که بسیاری از مسوولان دولت فعلی به آن اعتراض کرده و چنین اقدامی را مناسب شأن خبرنگاران ندانستهاند؛ اما برخلاف این اعتراضها، در این دولت نیز بار دیگر «خبرنگاران» برای دریافت سبد کالا بهعنوان دستهای جدا مشمول قرار گرفتند که باز هم انتقادهایی را از سوی خود فعالان این صنف درپی داشت.
اکنون نزدیک به دو هفته از آغاز توزیع سبد کالا میگذرد؛ این سبد کالایی شامل 10 کیلوگرم برنج هندی بستهبندیشده، دو عدد مرغ معادل چهار کیلوگرم، دو بستهی 12 تایی تخم مرغ، دو بطری روغن مایع تولید داخل و 800 گرم پنیر با بستهبندی 400 گرمی UF است؛ اما بهتازگی مشخص شده است که گروهی از خبرنگاران «سرپرست خانوار» و واجد شرایط اعلامشده، مشمول دریافت این سبد شناخته نشدهاند.
پیش از این گفته شده بود، خبرنگاران طبق سامانهی «سمان» مشمول دریافت سبد کالا شناخته میشوند؛ ولی در حال حاضر هستند خبرنگاران سرپرست خانواری که هم در سامانهی «سمان» عضو هستند و هم در سالهای گذشته هدیهی نقدی گرفتهاند، اما مشمول دریافت سبد کالا نشدهاند!
علاوه بر انتقادهایی که پیش از این به روند اختصاص سبد کالا به «خبرنگاران» و پررنگ کردن نام آنها مطرح شده بود، شرایط خبرنگاران حکایت همان ضربالمثل معروف «به نام ما، به کام دیگری» شده است. بسیاری از مردم گمان میکنند که خبرنگاران بهعنوان یک قشر خاص، اینگونه مورد توجه دولت هستند که از آنها نام برده میشود، در حالی که بسیاری از خبرنگاران حتی از حقوق اولیهی خود نیز محرومند چه رسد به توجه خاص! به نظر میرسد در سبد کالای تعلقگرفته به «خبرنگاران»، «بدنامی» و «ناکامی» اتفاق افتاده است.
انتهای پیام
نظرات