• یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92111308727
  • خبرنگار : 71454

گفت‌وگوی ایسنا با منتقد مجله ورایتی

«آرگو» نماینده دولت آمریکا نیست / کنجکاوم فیلم جدید مجیدی را ببینم

«آرگو» نماینده دولت آمریکا نیست / کنجکاوم فیلم جدید مجیدی را ببینم

«نیک ویوارلی» منتقد، نویسنده و خبرنگار نشریه معتبر ورایتی در حوزه سینمای خاورمیانه که برای اولین‌بار به ایران سفر کرده است، در حاشیه هفدهمین دوره بازار فیلم جشنواره فیلم فجر به بیان نظرات خود درباره سینمای ایران، تاثیر سیاست بر فیلم‌های هالیوودی، حذف فیلم فرهادی از اسکار و ... پرداخت.

«نیک ویوارلی» منتقد، نویسنده و خبرنگار نشریه معتبر ورایتی در حوزه سینمای خاورمیانه که برای اولین‌بار به ایران سفر کرده است، در حاشیه هفدهمین دوره بازار فیلم جشنواره فیلم فجر به بیان نظرات خود درباره سینمای ایران، تاثیر سیاست بر فیلم‌های هالیوودی، حذف فیلم فرهادی از اسکار و ... پرداخت.

او که ریاست دفتر ورایتی در رم ایتالیا را نیز برعهده دارد، درباره سطح کیفی بازار جشنواره فجر امسال به خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تصور اولیه من این است که امسال حضور بین‌المللی پررنگ‌تری را در بازار فیلم جشنواره فجر شاهد هستیم و صنعت سینمای ایران در تلاش است تا با دنیای بین‌المللی فیلم ارتباط برقرار کنند و کارگردانان نیز در مقایسه با گذشته اشتیاق بیشتری برای ساخت فیلم از خود نشان می‌دهند.

وی در ادامه مطرح کرد: ایران که جایگاه حائز اهمیتی در صنعت سینما دارد، همواره حضور پررنگی در جشنواره‌های جهانی داشته و از کارگردانان شناخته شده‌ای چون کیارستمی، فرهادی و پناهی بهره می‌برد که توانسته‌اند در سطح بین‌المللی خود را مطرح کنند. سینمای ایران امسال نیز در چندین جشنواره بین‌المللی حضور خواهد یافت که از آن جمله می‌توان به حضور فیلم جالب «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری اشاره کرد. این موارد سبب شده منتقدین سینمایی، برنامه‌ریزان جشنواره‌ها و خریداران تمایل داشته باشند با حضور در بازار فیلم جشنواره فجر شاهد محصولات جدید سینمای ایران و سایر کشورها باشند.

وی با بیان اینکه در اولین روز بازار فیلم جشنواره فجر نمی‌تواند مقایسه‌ای با جشنواره‌های سینمایی دیگر کشورهای داشته باشد، بازار جشنواره فجر را پویا و فعال توصیف کرد.

«ویوارلی» در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره‌ی فیلم‌های اخیر سینمای ایران از جمله «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» که در خارج از ایران خوش درخشیده‌اند، گفت: بیشتر فیلمهای ایرانی که اخیرأ آنها را دیدم، درباره بحران در روابط افراد است و از آن جهت جالب به نظر می‌رسند که این یک موضوع جهانی و وجه مشترک مردم جهان است. یکی دیگر از مضامین فیلمهای اخیر ایرانی مسائل اقتصادی است. نکته جالب اینجاست که در فیلم‌ها بیشتر با قشر متوسط جامعه سرو کار داریم و فقط به مردمی که در فقر به سر می‌برند، پرداخته نمی‌شود.

این نویسنده ورایتی درباره رابطه میان سیاست و سینما و بویژه نفوذ هالیوود بر شکل‌دهی بدنه سینمای جهان و اینکه چرا دولت آمریکا سال گذشته تاکید زیادی داشت تا فیلم «آرگو» پیامش را به سراسر جهان برساند گفت: شخصأ فکر می‌کنم «آرگو» نماینده دولت آمریکا نیست و توسط یک کمپانی خصوصی فیلم ساخته شده و بیانگر احساس خاصی از درون آمریکا نسبت به ایرانی‌ها و سیاست ایران نیست. این فیلم بیشتر جنبه سرگرم کننده دارد تا اینکه حاوی پیام سیاسی باشد.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می‌توانم با اطمینان به شما بگویم این است که این فیلم با دولت آمریکا هیچ ارتباطی ندارد. درباره تحریفات تاریخی در این فیلم نیز در جایگاهی نیستم که بخواهم درباره این موضوع صحبت کنم؛ چرا که اطلاعات کافی درباره حقایق آن ندارم. به نظرم این فیلم به لحاظ جنبه سرگرم کننده‌اش مورد توجه هالیوود و آکادمی اسکار قرار گرفت و دلالت‌های سیاسی فیلم مدنظر نبوده است.

«ویوارلی» درباره آینده سینمای ایران و چند پروژه بزرگ که ایران اخیرا اقدام به ساخت آنها کرده است، گفت: نکته مثبت اینجاست که اخیرا فیلم‌هایی با بودجه قابل توجه در ایران ساخته می‌شوند. به عنوان مثال فیلم جدید مجید مجیدی (محمد (ص) فیلم پرهزینه و بسیار جالبی خواهد بود و خیلی کنجکاوم که ببینم این فیلم در نهایت چگونه خواهد شد. این خوشحال کننده است که شاهد ساخت فیلم‌هایی با بودجه بالا در ایران هستیم. این فیلم فیلمبردار بزرگ خوبی چون «ویتریو استرارو» دارد که تاکنون چندین جایزه اسکار بدست آورده است. در کل غریزه‌ام به من می‌گوید این فیلم بسیار خوب و جالب خواهد بود که برای سینمای ایران نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره تصمیم برخی کارگردانان ایرانی برای ساخت فیلم در خارج از کشور اظهار کرد: فکر می‌کنم یک دلیل این است که کارگردانان ایرانی قادرند تهیه‌کنندگانی را در خارج کشور بیابند که بودجه قابل توجهی در اختیار فیلم آنها قرار می‌دهد و این امر موجب جذب کارگردانانی چون کیارستمی به ژاپن و اصغر فرهادی به فرانسه می‌شود، چرا که این کارگردان احتمالا چنین بودجه‌هایی را در داخل ایران به راحتی بدست نخواهند آورد. اما اکنون که سینمای ایران ظاهرا پویایی بیشتری به دست آورده، باید منتظر ماند و دید که آیا این کارگردانان دوباره برای ساخت فیلم به ایران بازخواهند گشت یا خیر و من امیدوارم که این اتفاق روی دهد.

منتقد نشریه ورایتی که حوزه فعالیتش در سینمای خاورمیانه است، درباره روند پیشرفت کشورهای عربی در عرصه سینما گفت: بدون شک ایران و مصر دارای سینمای بسیار قدرتمندی هستند که به سالها پیش باز‌می‌گردد، اما در کشورهایی چون امارات و قطر سینما پدیده‌ای نوظهور است. می‌دانید که در عربستان آنطور که باید سالن سینمایی وجود ندارد و در ابوظبی، دوبی و دوحه نیز سینما پدیده تقریبا جدیدی است و در خون آها نیست و فرهنگ آنها محسوب نمی‌شود. زیر نظر گرفتن سینمای چنین کشورهایی جالب است، چون هم اکنون در اول راه هستند. فیلم نامزد اسکار «وجده» ساخته حیفا المنصور ساخته اولین کارگردان زن عربستانی است که نشان می‌دهد چیزی در حال روی دادن است. این کشورها برای کارگردانان داخلی‌شان سرمایه گذاری کمی انجام می دهند.

«ویوارلی» در توضیح علت حذف «گذشته» از میان نامزدهای فیلم خارجی جوایز اسکار امسال گفت: معیار رآی دهندگان آکادمی اسکار را نمی‌دانم، اما تصور می‌کنم حذف «گذشته» از جمع نامزدها بدلیل آن است که فرهادی اخیرأ جایزه اسکار این بخش را از آن خود کرده بود. این تنها حدس من است. اما در مورد پیش بینی جوایز اسکار امسال تنها می‌توانم بگویم «زیبایی بزرگ» از ایتالیا برنده جایزه بخش بهترین فیلم خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا آکادمی اسکار در چند سال اخیر در انتخاب هایش تحت تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم دولت آمریکا بوده است، گفت: فکر می‌کنم هالیوود بیشتر دموکرات است تا جمهوری‌خواه؛ اما فکر نمی‌کنم ارتباط مستقیم و غیرمستقیم میان سیاستهای دولت آمریکا و نتایج اسکار وجود داشته باشد. پیش بینی‌ها درباره اسکار معمولا اشتباه از آب درمی‌آیند، به نظر من در انتخاب برندگان اسکار جنبه‌های دیگر مدنظر است.

منتقد ورایتی در پایان گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به نظر من «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری فیلم بسیار جالبی بوده و در این فیلم شاهد نوآوری هستیم که خبر از آینده‌ای درخشان می‌دهد. فیلم «13» از «هومن سیدی» نیز فیلم بسیار خوبی بود.

مصاحبه از خبرنگاران ایسنا: حسین شایسته – علیرضا تلیانی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۳ ۱۲:۳۹

خيلي خوب بود...

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۳ ۱۷:۲۸

از ايسنا بابت تهيه اين مصاحبه ممنونم.