• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۵۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92111207558
  • خبرنگار : 71456

خودروی پرسرعتی که در مسیرهای مغناطیسی حرکت می‌کند

خودروی پرسرعتی که در مسیرهای مغناطیسی حرکت می‌کند

خودروی مفهومی طراحان چینی در جاده‌های معمولی و مسیرهای مغناطیسی ویژه با سرعت بالا حرکت می‌کند.

خودروی مفهومی طراحان چینی در جاده‌های معمولی و مسیرهای مغناطیسی ویژه با سرعت بالا حرکت می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زمانی که این اتومبیل روی مسیر مغناطیسی است، می‌تواند خود را به جلو هدایت کند و به طور خودکار راننده را به مقصد برساند.

خودروی تک‌سرنشین مزبور به عنوان بخشی از مسابقات شرکت‌ تایرسازی Michelin و توسط سه دانشجوی چینی طراحی شده و دارای دو وضعیت متفاوت است که رانندگان می‌توانند هر یک از این دو حالت را انتخاب کنند.

وضعیت نخست به راننده امکان کنترل خودرو به طور معمول را روی هر جاده‌ای می‌دهد و چنانچه این حالت موسوم به Driven انتخاب شود، کنترل سامانه کاملا در اختیار خود فرد بوده و وی اتومبیل را به مقصد می‌رساند. با این حال، این سیستم خودکار از ریل‌های مغناطیسی بهره می‌برد که به آن امکان عملکرد در یک حالت مگلو را درست مانند قطارهای مگلوی با سرعت بسیار بالا می‌دهند.

قطارهای مگلِو یا ماگلو به طور شناور در هوا و در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط می‌توانند با سرعت‌های بسیار زیاد به پیش بروند. این قطارها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرند.

در مگ‌لو تماس با ریل وجود ندارد و قطار به جای غلتیدن چرخ‌ها روی ریل، با نیروی مغناطیسی در هوا شناور شده و به جلو رانده می‌شود. در این فناوری نیروی مغناطیسی قطار را از زمین بلند کرده و با استفاده از موتور خطی و نه دوار، در یک مسیر مشخص آن را هدایت می‌کند. این قطارها نصف انرژی هواپیما را مصرف کرده و با همان سرعت نیز حرکت می‌کنند.

با استفاده از حالت مگلو، وسیله‌نقلیه طراحان چینی مسافتی کوتاه را با استفاده از آهنرباهایش از ریل اصلی جدا می‌شود تا اندکی شناور شود.

چنانچه حالت Undriven انتخاب شود، سامانه به سیستم ریلی جاده‌ای تغییر وضعیت خواهد داد. در این حالت، راننده فقط مقصد را انتخاب کرده و سیستم بهترین شرایط ترافیکی تحت این موقعیت را انتخاب کرده و به طور خوکار هدایت خواهد شد.

تیم سازنده امیدوار است فناوری جدید به سیستم حمل‌و‌نقل شهری اید‌ه‌آل تبدیل شود، زیرا ابداع مزبور کوچک بوده و برای حرکت در شهرهای بزرگ چین به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha