• چهارشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92110906292

مدیرعامل بانک کشاورزی عنوان کرد

عملکرد 9 ماهه بانک در زمینه میزان پرداخت تسهیلات مطالبات معوق

عملکرد 9 ماهه بانک در زمینه میزان پرداخت تسهیلات مطالبات معوق

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه سال جاری 14 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، عنوان کرد: پنج الی شش درصد از کل مطالبات معوق شبکه بانکی متعلق به بانک کشاورزی است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه سال جاری 14 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، عنوان کرد: پنج الی شش درصد از کل مطالبات معوق شبکه بانکی متعلق به بانک کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد طالبی در یک نشست خبری با بیان اینکه بانک کشاورزی با 1570 شعبه در سراسر کشور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: پرتفوی تسهیلاتی بانک 30 هزار میلیارد تومان است که بخش عمده آن از محل منابع سپرده‌ای تامین شده است.

وی با اشاره به ایجاد صندوق توسعه ملی از سال 90 و پرداخت تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق به بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال90 ، 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش کشاورزی پرداخت شد و در سال‌های 91 و 92 نیز 10 درصد از منابع ورودی به صندوق در این سال‌ها به صورت ریالی به بخش کشاورزی تخصیص داده شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 90، 2570 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت، گفت: همچنین 2100 میلیارد تومان از محل منابع بانک کشاورزی، به پرداخت تسهیلات اختصاص پیدا کرد و تسهیلات با نرخ خالص هفت درصد در اختیار این بخش قرار گرفت.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در سال 91 تعداد طرح‌های پوشش داده شده کمتر بود زیرا بودجه 91 به طرح‌های بزرگتر اختصاص داده شد.

وی نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی در سال 91 و 92 را 13 درصد اعلام و اضافه کرد: این نرخ نسبت به نرخ‌های سود رایج در نظام بانکی نرخ مناسبی است.

طالبی با بیان اینکه از بخش تولید حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: تا پایان آذرماه سال جاری، بیش از 14 هزار و 600 مییارد تومان تسهیلات در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده‌ایم که 60 درصد مربوط به بخش زراعت، دام، طیور و باغبانی، 20 درصد صنایع تبدیلی، 10 الی 15 درصدی بازرگانی و کشاورزی و مابقی تسهیلات به ایجاد گلخانه و شیلات اختصاص داده شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی به طرح مکانیزاسیون اشاره و تصریح کرد: هفت هزار و 500 میلیارد ریال از منابع داخلی بانک برای توسعه ماشین‌آلات بخش کشاورزی اختصاص داده شده است که از مهرماه تا 2 بهمن‌ماه سال جاری شش هزار و 763 مورد ادوات مختلف مورد تصویب بانک قرار گرفته و بین 20 تا 30 درصد منابع جذب شده و روند بررسی و تصویب طرح‌ها ادامه دارد.

طالبی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود آب اشاره و اظهار کرد: همه هم و غم باید استفاده بهینه از آب باشد. در این راستا حمایت از طرح‌های گلخانه‌ای باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی همچنین به تقسیط وام‌های زیر 100 میلیون تومان کشاورزانی که با خشکسالی روبه‌رو شده بودند، اشاره و اضافه کرد: این مصوبه مربوط به سال 91 بود که در سال جاری ادامه خواهد داشت و برای 300 نفر از بدهکاران مشمول اجرا شده است.

طالبی لیست اعتباری بانک را 12.5 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این شاخص نسبت به ابتدای سال از کاهش برخوردار شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه فرآیند پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی با توجه به خرد بودن آن کاری طولانی است، اضافه کرد: در این راستا همکاران تلاش کرده‌اند تا فرآیند اعطای تسهیلات الکترونیکی شود. تاکنون 970 هزار مورد در سیستم ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه وصول تسهیلات بانک کشاورزی به دلیل خرد بودن آن کار سختی است، گفت: الکترونیکی شدن وصول تسهیلات کار را برای بدهکاران و بانک تسهیل می‌کند.

طالبی تاکید کرد: بانک کشاورزی همگام با سایر بانک‌ها در حوزه بانکداری الکترونیکی پیش می‌رود و در برخی موارد از سایر بانک‌ها جلوتر است.

وی به امتیازات ویژه برای کشاورزان نمونه اشاره و اضافه کرد: هر ساله امتیازات ویژه‌ای برای کشاورزان نمونه قائل می‌شویم که در سال 92 برای کشاورزان نمونه کشوری سقف تسهیلات تا 60 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در بین بانک‌های تخصصی کمترین سرمایه را داریم، گفت: مجلس در سال‌های 88 و 89 در قالب قانون بهره‌وری اجازه داد که سرمایه بانک به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد و سعی داریم سرمایه بانک را به میزان دارایی آن برسانیم.

طالبی همچنین به تفاهم‌نامه جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری اشاره و ادامه داد: بنا به این تفاهم‌نامه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

وی با ارائه آماری از مطالبات معوق این بانک گفت: 52 درصد معوقات این بانک زیر 50 میلیون تومان است و 94 درصد از پرداخت‌های ما زیر 20 میلیون تومان بوده است و در واقع شاید بتوان یکی از مشکلات را خرد بودن تسهیلات دانست.

به گفته مدیرعامل بانک کشاورزی پنج الی شش درصد 84 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق سیستم بانکی کشور رقمی حدود پنج هزار میلیارد تومان می‌شود، متعلق به بانک کشاورزی است.

وی در ادامه درباره ادامه فعالیتش در بانک کشاورزی با توجه به تغییر دولت گفت: طبیعی است که با تغییر دولت برخی مدیران نیز تغییر کنند اما بنا به صحبتی که با وزارت کشاورزی داشتم، به من گفتند که فعلا فعالیتم را در این بانک ادامه دهم.

طالبی تقویت منابع را از برنامه‌های اصلی بانک کشاورزی عنوان و اضافه کرد: پذیرفتن عاملیت چند طرح می‌تواند باعث تقویت منابع بانک کشاورزی شود و در این زمینه با بانک صنعت و معدن و مسکن مذاکراتی داشتیم تا شرکت تامین سرمایه مشترک ایجاد شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه بانک‌های تخصصی از اهمیت برخوردارند، گفت: بانک کشاورزی از بخش تولید حمایت می‌کند و در این بانک ایجاد طرح‌های تولیدی و ایجاد اشتغال محور اصلی است.

وی به اهمیت مدیریت زنجیره تولید اشاره و اضافه کرد: باید مدیریت زنجیره‌ای حاکم شود و به شرکت‌هایی که به صورت زنجیره‌ای کار می‌کنند امتیاز داده شود.

طالبی در ادامه درباره بیمه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی وابسته به بانک کشاورزی در این زمینه فعالیت می‌کند و در این راستا در سال زراعی 92 بالغ 1.5 میلیارد قرارداد بیمه‌ای منعقد کرده‌ایم.

وی ضریب خسارت کشاورزی را بالا دانست و گفت: هیچ‌گونه از بیمه‌های تجاری موجود خسارات بخش کشاورزی را پوشش نمی‌دهد بنابراین صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha