• چهارشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92110905861
  • خبرنگار : 71452

مگس‌های میوه فضانورد در آزمون مقابله با عفونت مردود شدند

مگس‌های میوه فضانورد در آزمون مقابله با عفونت مردود شدند

تحقیقات نشان می‌دهد، مگس‌های میوه فضانورد توانایی مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی متداول را در فضا از دست می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد، مگس‌های میوه فضانورد توانایی مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی متداول را در فضا از دست می‌دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، حضور در فضا و شرایط بی‌وزنی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش روند تحلیل استخوانی می‌شود؛ تأثیر شرایط گرانش صفر بر سیستم ایمنی سمندر نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهد.

در دور جدید تحقیقات که توسط دانشکده علوم زیستی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و با حمایت ناسا انجام شد، تأثیر شرایط میکروگرانش و ابر گرانش بر توانایی مگس میوه در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مورد بررسی قرار گرفت.

تخم مگس میوه معمولی یا دروزوفیلا ملانوگاستر (Drosophila melanogaster) در یک سفر 12 روزه توسط شاتل فضایی دیسکاوری به فضا منتقل شدند؛ مگس‌ها پس از 10 روز متولد شدند و پس از بازگشت به زمین وضعیت سیستم ایمنی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

مگس میوه با استفاده از گیرنده‌های تی‌ال‌آر (Toll-like receptor) با عفونت‌های قارچی و با کمک ژن موسوم به IMD با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کند.

محققان دریافتند که مگس‌های میوه فضانورد دارای مسیر ضعیف گیرنده‌های تی‌ال‌آر و در عین حال مسیر مناسب IMD‌ هستند که این مسئله باعث عدم پاسخ گیرنده‌های تی‌ال‌آر به عفونت قارچی می‌شود.

سپس مگس‌ها در محیط ابر گرانشی – سانتریفیوژ – قرار داده شدند که باعث افزایش پاسخ به عفونت قارچی شد.

با توجه به مشابهت مگس میوه با 77 درصد ژن بیماری‌های انسان می‌توان از نتایج این مطالعه در توسعه سفرهای فضایی به مقاصد دور دست استفاده کرد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE‌ منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha