• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92101407322
  • خبرنگار : 71408

وحید جلیلی: نمی‌توان به سینما بی‌اعتنا بود

مسوول شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی «عمار» گفت: نگاه انتقادی به سینما به منزله نگاه منفی به آن نیست چرا که سینما کلید پیشرفت جامعه است و نمی‌توان به آن بی‌اعتنا بود.

مسوول شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی «عمار» گفت: نگاه انتقادی به سینما به منزله نگاه منفی به آن نیست چرا که سینما کلید پیشرفت جامعه است و نمی‌توان به آن بی‌اعتنا بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وحید جلیلی (رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار) در برنامه‌ی «هفت» جمعه 13 دی‌ماه اظهار کرد: دعوت برای حضور در این جشنواره، دعوتی مردمی است. در سال‌های ابتدایی جشنواره نگران استقبال مردم بوده‌ایم اما در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که دغدغه ما چگونگی استقبال مناسب و خوب از حجم بالای جمعیت در سالن‌ها شده است.

وی در پاسخ پرسشی درباره لزوم آموزش نیروهای جوان و استفاده از پیشکسوتان برای پیشرفت در حوزه مستند در جشنواره‌هایی مانند عمار گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای این بخش انجام شده است اما با توجه به حجم ورودی‌هایی که جریان فیلم‌سازی دارد، نهادها و مراکز آموزشی برای این حجم علاقه‌مند وجود ندارد. بنابراین به لحاظ کیفی و کمی، باید به آموزش توجه شود، ما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم که به نظر سبب می‌شود در سال آینده جریان جدی را پیش‌رو داشته باشیم.

در ادامه، نادر طالب‌زاده (دبیر چهارمین جشنواره فیلم عمار) هم در ادامه گفته‌های جلیلی بیان کرد: آنچه که در بحث آموزش مطرح است، گزینش است. بدین معنا که چه کسانی را با چه استعدادهایی آموزش دهیم. پس از آن طی 6 ماه مراحل زیبایی‌شناسی آموزش داده می‌شود و مراحل بعدی مراحل فنی دکوپاژ است که پس از آن تولید فیلم صورت می‌پذیرد. به نظرم در تولید دومین فیلم است که می‌توان از حضور پیشکسوتان در این عرصه بهره برد؛ البته این سخنان معطوف به فیلم‌های بخش داستانی است.

وی افزود: آنچه که در دانشگاه‌های فیلمسازی اتفاق می‌افتد، دقیقا آن چیزی نیست که ما در جشنواره در پی آن هستیم. بدین‌گونه که نمی‌توان توقع فیلم خوب داشت، اگر که نیروهای خوبی تربیت نکرده باشیم و تربیت نیروها یکی از بخش‌هایی است که در کنار جشنواره‌هایی چون عمار مطرح شده است.

دبیر چهارمین جشنواره عمار خاطرنشان کرد: با سپری شدن چهار سال از آغاز این جشنواره، امسال شاهد حضور فیلم‌هایی پخته‌تر و خوش ساخت‌تر، با کیفیت‌هایی خوب از لحاظ میزانسن در جشنواره «عمار» بودیم.

بر اساس این گزارش، وحید جلیلی نیز این‌باره توضیح داد: در چهارمین جشنواره «عمار»، فاصله کارها بسیار به هم نزدیک شده است که این اتفاق، نیز کار هیات انتخاب را در گزینش سخت کرده است. ضمن آنکه تعداد فیلم‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است و با این اوصاف خیلی مشهود به نظر می‌رسد که مجموعه کارهای تک افتاده و عناصر محدود گسترش پیدا کرده است. چنین اتفاقی نشان‌دهنده این است که بدنه‌ای جدی در فیلمسازی حال شکل‌گیری است.

وی ادامه داد: خیلی از فیلم‌هایی که در جشنواره عمار نمایش داده می‌شود، با موضوع و اهداف جشنواره نسبت مستقیم و جدی دارد که از این نظر در حال تبدیل شدن به یک جریان است.

رییس شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه در طی سالیان طولانی نگاه انتقادی نسبت به فضای سینما وجود داشته است، گفت: با درنظرداشتن سخنان شهید آوینی باید گفت که سینمای ما، سینمایی جشنواره‌ای است؛ نه جهانی. ضمن آنکه نگاه انتقادی به سینما به منزله نگاه منفی نیست. چرا که سینما کلید پیشرفت جامعه است و نمی‌توان به آن بی‌اعتنا بود و باید به ظرفیت‌های آن توجه داشت.

وی سپس با اشاره سخن مجری برنامه درباره موضع‌گیری‌های منفی طیف‌هایی نسبت به کلیت سینمای ایران، اظهار کرد: نباید با بیان اینکه نقد برابر با دیدگاهی منفی است مسئله غلطی را طرح کنیم. دغدغه ما نیز دغدغه سینما است چرا که دغدغه انقلاب داریم. در شرایطی که حرفه‌ای‌ترین سینمای جهان ایدئولوژیک‌ترین کارها را انجام می‌دهد، نباید گفته شود که ایدئولوژی و منافع ملی در سینمای ایران جایی ندارد.

در ادامه این برنامه، نادر طالب‌زاده با اشاره به وظیفه جشنواره عمار در شرایط فعلی سینمای ایران گفت: سینما در حال طی کردن مسیر خود است اما آنچه ما در جشنواره عمار انجام می‌دهیم رسالت دیگری است. با این تعریف که در میان بخش‌های تجاری، اجتماعی و کارهای فاخر و با حمایت دولتی در سینمای ایران، آنچه جای خالی آن احساس می‌شود ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.

دبیر چهارمین جشنواره عمار در پایان گفت: کشوری که مورد هجمه و نقد بسیار قرار می‌گیرد و علیه آن فضاسازی انجام می‌شود، باید در حوزه هنر و رسانه کارهای قوی‌تری انجام دهد. جشنواره عمار تازه این مسیر را آغاز کرده است و این تزریق خونی جدید برای کشوری که مورد توجه جهانی است، محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی سرتیپی و سیاوش اسعدی (تهیه‌کننده و کارگردان «جیب بر خیابان جنوبی» از دیگر مهمانان برنامه «هفت» اخیر بودند، همچنین در این برنامه، «استرداد» توسط رضا درستکار و امیر قادری نقد شد.

همچنین مخاطبان در مسابقه پیامکی برنامه، «رعایت جذابیت‌ها و استانداردهای سینمایی» را مهم‌تر از گزینه‌های «اختصاص بودجه ویژه»، «تربیت سینماگران جدید»، «مطابقت آثار با مستندات تاریخی» در رونق سینمای تاریخ معاصر ایران دانستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha