اعضای کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در دومین بازدید خود از پروژههای در حال احداث متروی تهران امروز پنج شنبه از شرکت واگن سازی تهران و خط متروی تهران – پرند بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در حاشیه این بازدید احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران در جمع خبرنگاران گفت: شرکت مترو کارهای خوبی در حوزه ساخت تونل و توسعه شبکه زیرزمینی انجام داده است اما نگرانی امروز در حوزه تجهیزات و بحث تامین واگن است. البته از گذشته در بحث واگن سازی و توانمندسازی در کشور کارهای خوبی صورت گرفته است و واگن سازی اراک و چند واگن سازی دیگر در حال حاضر سابقه خوبی را کسب کردهاند.
وی افزود: در تلاش هستیم از ظرفیت واگنسازی تهران بهتر استفاده کنیم. برنامههای شورا و شهرداری برای توسعه مترو برنامهای جهادی است. چیزی که برای شورا حائز اهمیت است این است که در برنامه پنج ساله آینده باید یک تلاش ویژه داشته باشیم که حداقل بین 300 تا 400 واگن در سال به مدار خطوط مترو وارد کنیم.
وی تاکید کرد: تامین این تعداد واگن حجم بالایی اعتبار و تلاش در تولید صنعتی کشور را میطلبد. باید به واگن سازی تهران و شرکتهایی که به نوعی شریک این مجموعه هستند کمک کنیم تا در بحث تامین تجهیزات مشکلی نداشته باشند.
وی در خصوص ایجاد رقابت میان شرکتهای واگن سازی گفت: در واقع حدود 40 تا 50 درصد تجهیزات از کشورهای اروپایی و چین وارد میشود. امیدواریم در آینده اگر مشکل تحریمها حل شود این شرکتها بتوانند خودشان اقدام کنند و از حالت انحصار موجود خارج شوند.
دنیامالی با تاکید بر اتکا به بخش داخلی افزود: اگر هزینهها بین 15 تا 20 درصد گرانتر تمام شود به صرف و صلاح ملی است که به تولیدکننده داخلی کار سپرده شود. مترو به عنوان نماینده شهرداری تهران در واگن سازی 30 درصد سهم دارد که علاقمند هستیم این 30 درصد سهم به مردم واگذار شود و مجموعههای مردمی و بخش خصوصی در این زمینه فعال شوند که در نتیجه آن رقابت نیز ایجاد میشود.
در ادامه این بازدید دنیامالی در خصوص پروژه ایستگاه شهر آفتاب، گفت: این پروژه پیشرفت خوبی داشته و در مدت یکسال و نیم رشد خوبی وجود داشته است. به طوری که بعضی قسمتها بالای 65 درصد و در سمت پرند در بحث زیرساختها و روسازی تا 95 درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم با تعامل میان دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی و قولهای که داده شده انشالله منابع این پروژه تامین شود.
بخشی از این منابع برای گشایش السیها و بخشی برای تامین تجهیزات است. امیدوارم در سال آینده با ایجاد این تعامل شاهد بهرهبرداری این پروژه که بخشی از آن روی زمین و بخشی زیر زمین انجام شده، باشیم.
وی تاکید کرد: جلسهای با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت و کمک خواهیم کرد این پروژه زودتر روند کاری خود را پی گیرد و بخش قابل توجهی از مسافرین که نیاز به تردد به سمت فرودگاه امام (ره) و شهر پرند را دارند جابجا کند.
به گزارش ایسنا، هابیل درویش - مدیر عامل شرکت مترو تهران ضمن تقدیر از حضور اعضای شورا در سر پروژههای مترو گفت: نیاز امروز ما تامین اعتبارات است. مترو توانایی ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو را دارد و میتواند سالی 160 دستگاه واگن در کارخانه واگن سازی تهران تولید کند.
وی افزود: اگر اعتبارات تامین شود در سالها و ماههای آینده میتوانیم دوران خوبی در مترو داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در بخش ساختمانی حدود 100 درصد کار به وسیله متخصصین ایرانی انجام میشود و در بخش تجهیزات هم بیش از 50 درصد تجهیزات واگن به دست صنعتگران داخلی تولید میشود.
درویش با بیان اینکه واگنسازی تهران تنها واگن سازی کشور نیست، افزود: این کارخانه بر اساس قراردادهایی که با مترو داشته توانسته به خوبی نیازهای متروی تهران را تامین کند. هرجا هم که حجم قرارداد بالا بوده از سازندههای دیگر کمک میگیرد.
وی افزود: قرارداد 1050 میلیاردی که با واگن سازی تهران داشتیم رو به اتمام است و جدید هم 22 رام قطار از محل فاینانس خریداری کردیم که مونتاژ و راه اندازی آن به این کارخانه سپرده شده است.
وی در خصوص اعتبارات لازم برای هر خط مترو گفت: حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار برای هر خط به همراه واگن نیاز است البته زیر ساختهای مترو همیشه جلوتر از تامین واگن بوده است.
مدیر عامل متروی تهران در خصوص پروژه ایستگاه شهر آفتاب گفت: این پروژه به طول 51 کیلومتر کار اجراییاش در سال 91 آغاز شد و امروز بیشتر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: 19 دهنه پل، 10 کیلومتر تونل و 16 کیلومتر ریل گذاری در این پروژه انجام شده است اما به دلیل عدم تامین اعتبارات امروز کار به کندی پیش میرود.
وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبارات پروژه پیش بینی میکنیم در سال 93 پروژه به اتمام برسد. یعنی از ایستگاه شاهد بهشت زهرا (س) تا فرودگاه امام (ره) و از آنجا تا شهر پرند به بهره برداری برسد.
در این مراسم اقبال شاکری - عضو دیگر کمیسیون عمران هم با اشاره به بازدید از شرکت واگن سازی تهران گفت: یکی از دستاوردهای خوب چند سال گذشته کشور همین شرکت است. امروز سطح استفاده از تکنولوژی در ساخت واگنها به سطح قابل قبولی رسیده و در یک رقابت بین المللی و در مناقصه این شرکت برنده پروژه مترو شد.
وی افزود: این بازدیدهای اعضای شورا نشان دهنده توجه شورا به خصوص کمیسیون عمران به مسئله حمل و نقل عمومی است. تا از این طریق بتوان مشکلات و معضلات این شرکتها را در صحن شورای شهر تهران پیگیری کنیم.
وی تاکید کرد: امیدوارم از طریق این بازدیدها به اهداف برنامه پنج ساله دوم شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی و توسعه آن برسیم.
امروز در شورا به حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو به عنوان یکی از بخشهای انبوه بر توجه ویژهای شده است تا بتوانیم از فاصلهای که ایجاد شده کم کنیم.
به گزارش ایسنا، محسن سرخو - دیگر عضو کمیسیون عمران نیز با اشاره به اولویت شهرداری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو گفت: در این راستا شرکت واگن سازی تهران نقش ممتازی دارد. در حال حاضر این شرکت 45 واگن نیمه کاره دارد که اگر اعتبارات ریالی آن توسط شرکت مترو و شهرداری تهران تامین شود، میتواند این 45 واگن را تا 22 بهمن سال جاری تحویل دهد.
وی افزود: با تحویل این 45 واگن یک طبقه و دوطبقه آسایش خوبی برای شهروندان فراهم میشود. البته 22 رام قطار جدید هم برای مونتاژ به این شرکت داده شده است که قرار است این واگنها در خط سه مترو در سال آینده مورد استفاده قرار گیرند.
سرخو ادامه داد: شورای شهر تهران هم در متمم بودجه 92 شهرداری 350 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده است. امیدواریم شهرداری سریع تر این اعتبارات را تخصیص دهد و شرکت مترو هم بتواند تامین مالی شرکت واگن سازی را انجام دهد.
وی تاکید کرد: اگر حوزه مالی پا به پای حوزههای اجرایی و فنی اقدامات خود را به موقع انجام ندهد طبیعتا در انجام پروژهها دچار تعویق میشویم. خواسته اعضای شورا این است که مصوبات شورا به سرعت توسط شهرداری دنبال شود تا شاهد بهرهبرداری این 45 رام قطار تا قبل از 22 بهمن باشیم.
وی افزود: شرکت واگن سازی تهران حتی پس از اتمام توسعه خطوط مترو برای تعمیر و نگهداری واگنها و کاهش زمان سرفاصله از 4.5 دقیقه فعلی به دو دقیقه با تلاش مضاعف باید مورد استفاده قرار بگیرد.
سرخو با اشاره به نقش 50 درصدی تامین اعتبارات دولت در توسعه خطوط مترو گفت: به دلیل مشکلات مالی که در چند سال اخیر دولت با آن روبرو بوده از سهم 50 درصدی دولت گاهی 10 درصد و گاهی تنها هشت درصد تامین شده است. در هر صورت با توجه به اینکه اولویت اول شهرداری تهران باید مترو باشد، کمک دولت نیز به روند توسعه مترو سرعت میبخشد.
انتهای پیام
نظرات