• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92092014316

/شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سه دهه حضور/

وزیر علوم: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ورود به امور اجرایی پرهیز کند

وزیر علوم: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ورود به امور اجرایی پرهیز کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به کارهای اجرایی، این نهاد را از رسیدن به وظیفه اصلی خود باز می‌دارد، گفت: شورا شأن سیاستگذاری دارد و از ابتدا قرار بود سیاست‌های حاکم بر حوزه‌های مختلف فرهنگی که بحث علم و فناوری و دانشگاه‌ها را نیز دربر می‌گیرد انجام دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به کارهای اجرایی، این نهاد را از رسیدن به وظیفه اصلی خود باز می‌دارد، گفت: شورا شأن سیاستگذاری دارد و از ابتدا قرار بود سیاست‌های حاکم بر حوزه‌های مختلف فرهنگی که بحث علم و فناوری و دانشگاه‌ها را نیز دربر می‌گیرد انجام دهد.

دکتر رضا فرجی‌دانا در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور، تصریح کرد: در سال‌های مختلف شورا با فراز و نشیب‌هایی درگیر بسیاری از مسائل اجرایی شده که کارهای اجرایی سایر دستگاه‌ها بوده است و از دید ما ورود شورا به کارهای اجرایی، این نهاد را از رسیدن به وظیفه اصلی خود بازمی‌دارد.

وی با اینکه تاکید مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختن به سیاستگذاری و پرهیز از ورود به امور اجرایی بوده است، تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد در پیوند با همین سیاست، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در حوزه سیاست‌گذاری و تدوین راهبردها فعال بوده و امور اجرایی را به دستگاه‌های ذیربط واگذار کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت بحث فرهنگ و ضرورت هماهنگی میان دستگاه‌های متولی فرهنگ مثل وزارتخانه‌های علوم، ارشاد، آموزش و پرورش و صدا و سیما، ضرورت وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شود و مقام معظم رهبری نیز با توجه به نقش و جایگاه این شورا در ساماندهی نظام علمی و فرهنگی کشور، از این شورا کاملا حمایت کردند.

دکتر فرجی دانا با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های وزارت علوم در دولت یازدهم بنا بر نظر مرکز پژوهش‌های مجلس 100درصد با اسناد بالادستی مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی منطبق است، اظهار کرد: وزارت علوم با استناد به اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مثل نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، قانون برنامه پنج ساله توسعه، قانون وزارت علوم و بیانات مقام معظم رهبری، برنامه اجرایی (میان مدت و بلند مدت) خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حاوی سیاست‌ها و راهبردهای کلیدی برای نظام علم و فناوری است، تصریح کرد: وظیفه وزارت علوم، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن این اسناد است، با تحلیل محتوای اسناد به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که انسجام کافی و یکپارچگی در این اسناد محسوس و قابل مشاهده است و برای برنامه‌ریزی در نظام علمی کشور کفایت می‌کند.

وی افزود: این اسناد هم در حوزه آموزش عالی و هم در حوزه پژوهش و فناوری، پوشش مناسبی دارند و رویکرد غالب در این اسناد، بحث تجاری‌سازی، حمایت از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی یافته‌های علمی است که با حمایت نظام علمی کشور از اقتصاد دانش بنیان، بسیار کمک خواهد کرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل فرهنگی، ارزشی و اخلاقی نیز پرداخته شده است، تاکید کرد: این اسناد از نظر وزارت علوم بسیار مهم ارزیابی می‌شود و طبیعی است که وزارت علوم هم برنامه‌های اجرایی خود را مبتنی بر این اسناد طراحی و اجرا خواهد کرد.

دکتر فرجی دانا با اشاره به چرایی تشکیل این شورا، گفت: بعد از تعطیلی دانشگاه‌ها و در جریان انقلاب فرهنگی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره) ستاد انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی به فضای فرهنگی، مدیریتی و علمی دانشگاه، تشکیل شد و تشکیل این ستاد، با توجه به خلأیی که در مدیریت آموزش عالی کشور ایجاد شده بود، کاملا ضروری به نظر می‌رسید.

وزیر علوم با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، گفت: این ستاد در آن شرایط به بازنگری در ساختار و مدیریت نظام آموزش عالی کشور و برنامه‌های آموزشی و درسی اهتمام کرد تا دانشگاه‌ها بتوانند مجددا در ساختارهای مدیریتی خود تجدیدنظر کرده و ساختار جدید را مستقر سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha