وزیر آموزش و پرورش عصر روز گذشته (16 آذرماه) به مناسبت پانزدهمین سالروز تاسیس ایسنا ضمن حضور در این خبرگزاری و بازدید از بخشهای مختلف خبری در نشستی با خبرنگاران به تشریح برنامههای جدید خود در آموزش و پرورش پرداخت و از دیدار تشکلهای صنفی معلمان با وزیر اطلاعات و رسیدگی به پروندههای معلمان اخراجی و منتقل شده به سایر مناطق، خبر داد.
دکتر علی اصغر فانی در حاشیه این بازدید در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، با بیان اینکه در سه ماه گذشته تلاش کردیم «فرهنگ امنیتی» را به «امنیت فرهنگی» تبدیل کنیم، درباره وضعیت معلمان اخراجی و منع تدریس شدهها در سالهای گذشته، گفت: همکاران فرهنگی با این شرایط داریم؛ اعلام کردیم پرونده این فرهنگیان یک بار دیگر در معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.
پروندههای قضایی معلمان را پیگیری میکنیم
فانی با بیان اینکه در سه ماه گذشته تلاش کردیم فرهنگ امنیتی را به امنیت فرهنگی تبدیل کنیم، اظهار کرد: معلمان در سالهای اخیر جرات نداشتند انتقاد کنند، اما به صراحت میگویم همه معلمان میتوانند درباره تمام برنامههای آموزش و پرورش اظهارنظر و انتقاد کنند؛ این جریان بتدریج در بدنه آموزش و پرورش جای خود را باز میکند و باید جایگاه از بین رفته معلمان در جامعه احیا شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا معلمانی هستند که بنابر دلایل مطرح کردن برخی موضوعات، اخراج، تبعید و یا به شهر دیگری منتقل شده باشند؟ گفت: چنین فرهنگیانی هستند و اعلام کردهایم تا به معاونت حقوقی وزارتخانه برای پیگیری موضوع مراجعه کنند؛ البته برخی برخی از همکاران دارای پروندههایی با احکام قضایی هستند که فراتر از اختیارات آموزش و پرورش است، اما حاضریم آنها را نیز پیگیری کنیم؛ اما برخی فرهنگیان که در معاونت حقوقی آموزش و پرورش پرونده دارند، میتوانند به این معاونت مراجعه کرده و پرونده آنها مجدد بررسی شود.
تشکلهای فرهنگی معلمان را یک فرصت میدانیم، نه یک تهدید
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه روحانی صحبتهایی را در خصوص مشارکت تشکلهای صنفی در تعیین سرنوشت خود داشتهاند، آیا شما قائل به ساماندهی انجمن صنفی معلمان هستید؟ پاسخ داد: از زمانی که به وزارت آموزش و پرورش آمدم، دیدارهایی را با تشکلهای مختلف فرهنگیان داشتیم و معتقدم این تشکلها، تشکلهای قانونی هستند و یک فرصت برای آموزش و پرورش محسوب میشوند که بتوانیم از آنها بهره ببریم.
فانی در ادامه از راهاندازی اتاقهای فکر در وزارتخانه متبوعش خبر داد و گفت: اتاقهای فکری در آموزش و پرورش راهاندازی میکنیم که در این اتاقهای فکر، تشکلها میتوانند نظرات خود را عنوان کنند و در تصمیمسازی و ارائه پیشنهادات جدید، کمک آموزش و پرورش باشند.
وی ادامه داد: معتقدیم تشکلها میتوانند برای تصمیمسازی و تصویب و اجرای برنامهها، کمک آموزش و پرورش باشند.
فانی در ادامه تاکید کرد: تشکلهای فرهنگی معلمان را یک فرصت میدانیم، نه یک تهدید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال فرصتی هستیم که وقتی از وزیر اطلاعات بگیریم که تشکلها دیداری با وزیر اطلاعات داشته باشند. البته ممکن است این کار تا عملیاتی شدن طول بکشد. اما زمانی که با وزیر اطلاعات در این باره صحبت کردم، ایشان خیلی استقبال کردند و به وزیر اطلاعات گفتم که اگر نمایندگان تشکلهای صنفی معلمان آمدند، آنها را معطل نگه ندارید.
حماسه 24 خرداد را معلمان آفریدند
فانی با بیان اینکه حماسه 24 خرداد را معلمان آفریدند، تصریح کرد: هیچ قشری به اندازه معلمان در حماسه 24 خرداد موثر نبود.
وی در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان شجره طیبه همواره نقشآفرین بوده، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی وارد هر حوزهای که شده، موفق بوده و ایسنا هم از موفقیتهای جهاد دانشگاهی است.
فانی ابراز امیدواری کرد که همکاری بین وزارت آموزش و پرورش با ایسنا بیش از پیش توسعه یابد و آموزش و پرورش بتواند از ظرفیت این خبرگزاری به عنوان نهادی برای اطلاعرسانی اخبار و رویدادهای آموزش و پرورش استفاده کند؛ ضمن آنکه ایسنا میتواند دیدگاههای مردم و صاحبنظران، معلمان و بدنه جامعه را به وزارت آموزش و پرورش منتقل کند تا برنامههای وزارت آموزش و پرورش متناسب با این دیدگاهها باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: انتظارم از ایسنا این است که آموزش و پرورش را متعلق به خود بداند و به آموزش و پرورش در تنویر افکار عمومی کمک کند چرا که این وزارتخانه دستگاهی است که کوچکترین تصمیم آن جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد، در حالی که در وزارتخانههای دیگر تصمیمات بزرگی اتخاذ میشود اما کسی از آن خبردار نمیشود.
وی افزود: این ویژگی آموزش و پرورش از یکسو و بزرگ بودن این وزارتخانه با وجود بیش از یک میلیون معلم و 12 میلیون و 300 هزار دانشآموز از سوی دیگر از مهمترین تفاوتهای آموزش و پرورش با سایر وزارتخانههاست. ضمن آنکه از نظر کیفی خروجی آموزش و پرورش، ورودی نظام آموزش عالی و جامعه است، لذا نیروی انسانی آینده کشور در آموزش و پرورش تامین میشود، از این رو آموزش و پرورش وزارتخانهای بسیار مهم است.
فانی گفت: وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد که مرتب با آحاد مردم ارتباط و اطلاعرسانی مناسبی داشته باشد و نیازمند دیده شدن بازتاب فعالیتهایش در جامعه است.
انتهای پیام
نظرات