مهندسان شرکت ژاپنی آتسومیتک (Atsumitec) با ایجاد تغییر در اگزوز موتورسیکلت و یکپارچهسازی آن با یک پیلسوختی اکسیدجامد و یک المان تبدیل ترموالکتریک توانستند در هنگام حرکت موتورسیکلت 200 وات برق تولید کنند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، سامانه تولید توان از اگزوز موتورسیکلت که با حمایت مالی آژانس علوم وفناوری ژاپن توسعه یافته شامل دو قسمت سامانه پیلسوختی اکسید جامد و المان ترموالکتریک است.
سامانه پیلسوختی اکسیدجامد که ساخت شرکت Synergy cell است، هیدریدهای کربن و هیدروژن باقیمانده در اگزوز را مصرف میکند تا بتواند توان تولید کند؛ اما گازهای خروجی از اگزوز علاوه بر داشتن هیدریدهای کربن، حرارت زیادی نیز به همراه دارد. به طوری که دمای آنها به 650 درجه سانتیگراد میرسد و در نتیجه میتوان از آن برای راهاندازی پیلهای سوختی اکسیدجامد استفاده کرد.
همچنین المان ترموالکتریک قادراست گرمای گازهای خروجی از اگزوز را به برق تبدیل کند؛ علاوه بر این پیلسوختی، دمای گازها را تا 800 درجه سانتیگراد افزایش میدهد و در نتیجه با وارد کردن آنها به المان ترموالکتریک میتوان برق بیشتری تولید کرد.
مجموع توان تولیدی از پیلسوختی و المان ترموالکتریک به 200 وات میرسد که در باتری ذخیره میشود و میتوان از آن برای تامین برق دیگر سامانههای موتورسیکلت استفاده کرد.
تولید برق از اگزوز موتورسیکلت ایده جالبی است، ولی کاربردی شدن آن منوط به ارزیابی اقتصادی تولید انبوه آن است. اگر هزینه تولید چنین سامانههایی پایین باشد، قطعاً میتوان از آنها در موتورسیکلت و انواع خودروهای دیگر بهره برد.
انتهای پیام
نظرات